جلوی عاقل شدن آمریکا را نمی‌گیریم

پاسخ ایران به پیشنهاد میانجیگری مکرون بین تهران- واشنگتن

کدخبر: ۳۹۱۵۵۷
سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر آمریکایی‌ها بخواهند رفتار عاقلانه‌ای در پیش بگیرند ما نه تنها جلوی آنها را نمی‌گیریم بلکه ازاین موضوع استقبال می‌کنیم و آنها را تشویق می‌کنیم.
پاسخ ایران به پیشنهاد میانجیگری مکرون بین تهران- واشنگتن

به گزارش اقتصادنیوز، سعید خطیب زاده در نشست مطبوعاتی روز دوشنبه خود که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در محل وزارت خارجه برگزار شد، گفت: محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان صبح امروز با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن دیدار کرد.

سخنگوی وزارت حارجه در پاسخ به این سوال که به تازگی آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده که حاضر است در ارتباط با موضوع برجام بین ایران و آمریکا میانجی‌گری کند، اظهار کرد: برجام نیاز به میانجی‌گری ندارد. همه چیز در این توافق بین المللی نوشته شده است و در زمان تدوین این توافق حتی در مورد ویرگول‌ها و کاماها نیز بحث و گفت‌وگو شده است.

بر اساس گزارش ایسنا، وی با تاکید بر اینکه کشورهای اروپایی عضو برجام باید به تعهدات خود برگردند، گفت: در خصوص اروپا قدم اول این است که اروپایی ها به تعهدات خود برگردند؛ چرا که یکی از طرف های نقض برجام کشورهای اروپایی هستند.

خطیب زاده با تاکید مجدد بر این موضوع که برجام نیازمند میانجی‌گری نیست، افزود: اروپا می تواند نقش بسیار تاریخی و درستی را ایفا کند. با اجرای تعهدات خود و اینکه از این برداشت که می تواند از اهرم های غیر انسانی که دولت ترامپ ایجاد کرده استفاده کند فاصله بگیرد؛ چرا که این سیاست شکست خورده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید مجدد مبنی بر اینکه اروپایی ها و آمریکایی ها باید به صورت موثر از گذشته فاصله بگیرند و نشان دهند که طرف قابل اعتمادی هستند، افزود: متاسفانه این اعتماد با نقض تعهدات از سوی آنها مخدوش شده است.

وی گفت: اگر آنها می خواهند مسیر گذشته را همچنان ادامه دهند. پاسخ ما به این موضوع در بالاترین سطح مقامات کشور مشخص شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ارتباط با توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران در صورتی که طرف های برجام به تعهدات خود بازنگردند، اظهار کرد: باید به این مسئله توجه داشته باشیم که ایران موضوع پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا کرده است و ما عضو آن نیستیم که بخواهیم خارج شویم. توقف برخی از نظارت‌های فراپادمانی در صورتی که طرف های مقابل تا تاریخ مشخص شده به تعهدات خود باز نگردند در چارچوب برجام است. ما هر کدام از گام های کاهش تعهدات برجامی خود را به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی رسانده‌ایم و آژانس نیز راستی آزمایی کرده است.

خطیب زاده با تاکید مجدد بر این موضوع که قدم های ایران همانطور که پیش از این اعلام کرده ایم در صورتی که طرف های مقابل به تعهدات‌شان عمل بکنند برگشت پذیر است، گفت: اگر طرف های مقابل به تعهدات خود عمل نکنند طبق قانون مجلس، سوم اسفند ماه ایران اجرای نظارت های فراپادمانی را متوقف می کند و اگر طرف های مقابل به تعهداتشان بازگردند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی قابل انجام است و همه این مسائل به انتخاب آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بر می گردد.

وی گفت: ما اقدامات خود را در چارچوب زمان بندی تعیین شده انجام می دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران معتقد است که همچنان طرح چهار ماده ای که در سال ۹۴ در ارتباط با موضوع یمن ارائه کرد با توجه به تغییر و تحولات صورت گرفته همچنان قابل اجراست و چرا ایران صرفا بر گفت وگوی یمنی یمنی تاکید می کند. این در حالی است که بخشی از یمن توسط امارات و عربستان اشغال شده است، گفت: طرح چهار ماده ای ایران در ارتباط با موضوع یمن همچنان امروز نیز از ابعاد مختلف قابل اجراست.

وی در تشریح برخی از موارد این طرح چهار ماده ای اظهار کرد: در این طرح بر توقف فوری درگیری ها، دسترسی مردم یمن به امکانات بشردوستانه از جمله آب و غذا، انجام گفت وگوهای فراگیر یمنی یمنی و تشکیل دولت فراگیر یمن تاکید شده است.

وی ادامه داد: هیچ طرح صلح و ثباتی در کشوری رخ نمی دهد مگر اینکه کشورهای خارجی در جریان حل آن بحران صرفا نقش تسهیل کننده داشته باشند. امروز ریشه مشکلات در یمن تجاوز عربستان به این سرزمین است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه ایران تمام تلاش خود را برای تسهیل گفت‌وگوها در یمن به منظور حل این بحران به کار می برد، گفت: عربستان و امارات نیز می توانند با توقف جنگ و تجاوز خود به یمن در این مسیر نقش آفرینی کنند و همانطور که گفتم در مورد آینده یمن این مردم یمن و گروه‌های یمنی هستند که باید تصمیم گیری کنند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی از این نشست با رد این موضوع که وزیر خارجه عراق در سفر به تهران حامل پیامی بوده است گفت: این سفر در راستای سفر های دوجانبه و رایزنی‌های مقامات دو کشور انجام شد و در مورد مسائل اقتصادی ، مبالات مرزی و پیگیری پرونده  ترور شهید سلیمانی  رایزنی و گفت‌وگو شد.

وی در بخش دیگری از نشست امروز تاکید کرد: اگر آمریکایی ها بخواهند رفتار عاقلانه ای در پیش بگیرند ما نه تنها جلوی آنها را نمی‌گیریم بلکه ازاین موضوع استقبال می کنیم و آنها را تشویق می کنیم.

ادامه دارد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید