تدوام همکاری تایوان با آمریکا علیه چین

کدخبر: ۳۹۲۲۱۸
دولت تایوان با استقبال از ابراز نگرانی رئیس‌جمهور آمریکا از اقدامات چین علیه این کشور جزیره‌ای، گفت به همکاری با واشنگتن برای حفظ امنیت و ثبات منطقه شرق آسیا ادامه می‌دهد.
تدوام همکاری تایوان با آمریکا علیه چین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، ابراز نگرانی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از اقدامات پکن علیه تایوان در تماس تلفنی با «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین، با استقبال دولت تایپه همراه شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دولت تایوان امروز (پنجشنبه) از حمایت تلفنی بایدن از این کشور در گفت‌وگو با شی و ابراز نگرانی درباره فشارهای پکن علیه تایپه، استقبال و قدردانی کرد.

«خاویر چانگ» سخنگوی ریاست‌جمهوری تایوان با صدور بیانیه‌ای گفت: «ما تحسین و تقدیر خود از نگرانی رئیس‌جمهور بایدن درباره امنیت تنگه تایوان و مسائل حقوق بشری را ابراز می‌کنیم».

چانگ همچنین افزود: «تایوان به عنوان یک عضو جامعه جهانی، به همکاری نزدیک با کشورهای همسو از جمله ایالات متحده برای کمک مشترک به ثبات و موفقیت منطقه هند و اقیانوسیه ادامه می‌دهد».

بایدن بامداد امروز در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور چین، از اقدامات این کشور در حوزه اقتصادی، سرکوبگری در هنگ‌کنگ، نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ و قدرت‌نمایی روزافزون در منطقه (شرق آسیا) و تایوان ابراز نگرانی کرد (جزئیات بیشتر).

اظهارات اخیر تعدادی از مقام‌های دولت جدید آمریکا به ریاست بایدن درخصوص چین و روسیه نشان داد آنها نیز همان سیاست‌های سرکوبگرانه دولت پیشین به ریاست «دونالد ترامپ» را دنبال می‌کنند.

امروز همچنین وزرای خارجه آمریکا و ژاپن طی تماس تلفنی با تاکید بر تقویت همکاری‌ها جهت رسیدگی به مسئله کودتای نظامی میانمار، از قدرت‌نمایی چین در نزدیکی جزایر سنکاکو ابراز نگرانی کردند.

دو روز پیش نیز «آنتونی بلینکن» درخصوص رویکرد واشنگتن در قبال پکن گفت: «اگر بخواهیم انصاف را درباره ترامپ رعایت کنیم، او حق داشت رویکرد سختی در قبال چین اتخاذ کند. این کار درستی بود که انجام شد. از نظر من، روشی که آن را انجام داد اشتباه بود».

این اقدامات و اظهارات مقام‌های آمریکایی در حالی صورت می‌گیرد که پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید