جزئیات یک نظر سنجی انتخاباتی؛ ظریف و لاریجانی صدرنشین رای منفی

کدخبر: ۳۹۹۱۹۸
خبرگزاری اصول گرای تسنیم خبر داد: ظریف،لاریجانی، محسن رضایی و هاشمی بالاترین رای منفی را در میان نامزدهای احتمالی دارند و ابراهیم رئیسی به همراه حسن خمینی بالاترین ظرفیت مثبت.
جزئیات یک نظر سنجی انتخاباتی؛ ظریف و لاریجانی صدرنشین رای منفی

به گزارش اقتصاد نیوز سایت تسنیم می گوید: نتایج نظرسنجی یک نهاد معتبر نشان می دهد از میان چهره های مطرح برای انتخابات 1400 بالاترین ظرفیت منفی از آن علی لاریجانی و جواد ظریف است.

بر اساس گزارش این سایت این نهاد درباره رضا اردکانیان، سعید جلیلی، سیدحسن خمینی، ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، حسین دهقان، علی لاریجانی، محمدجواد ظریف، محسن رضایی، محمدرضا عارف، محسن هاشمی، علی نیکزاد و سعید محمد نظرخواهی کرده است.

میزان مشارکت مردم در انتخابات؛ 48 درصد

برمبنای این نظرسنجی که اخیراً و در بهمن ماه انجام شده، بیش از 48 درصد مردم از هم‌اکنون گفته‌اند که قطعاً یا به احتمال زیاد در انتخابات شرکت خواهند کرد. همچنین بیش از 30 درصد مردم هم گفته‌اند که تصمیمی نگرفته‌اند. نزدیک 20 درصد یا به احتمال زیاد یا کم در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت خواهند کرد.

رای منفی نامزدها

انتخاب گزینه «اصلاً رأی نمی‌دهم» یک فاکتور مهم در نظرسنجی‌هاست که از آن به «ظرفیت منفی» نامزدها در انتخابات یاد می‌شود و بعضی تحلیل‌گران معتقدند که حتی از «حتماً» یا «به احتمال زیاد رأی می‌دهم» نیز از جهاتی اهمیت بالاتری دارد.

طبق این نظرسنجی محمدجواد ظریف و علی لاریجانی دارای بالاتری ظرفیت منفی در بین ۱۳ نام درج شده در این فهرست هستند. ۳۰.۷ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که اصلاً به ظریف رأی نمی‌دهند و این عدد برای علی لاریجانی ۳۰.۵ است.

بعد از آقایان ظریف  و علی لاریجانی، نام آقای محسن رضایی قرار دارد که 26.3 درصد از پرسش‌شوندگان گفته‌اند که «اصلاً» به او رأی نخواهند داد. و بعد از او آقای محسن هاشمی با 23.3 درصد رأی منفی در رتبه چهارم قرار دارد.

8.3 درصد مصاحبه‌شوندگان گفته‌اند که به احتمال زیاد و 13.6 درصد گفته‌اند که تا حدی احتمال دارد که به آقای لاریجانی رأی بدهند. اما در مقابل 14.2 درصد نیز گفته‌اند که به احتمال زیاد و 14 درصد نیز گفته‌اند تا حدّی احتمال دارد که به آقای ظریف رأی بدهند.

نامزدهای پرطرفدار

گفته می شود ابراهیم رئیسی در این نظرسنجی کمترین ظرفیت منفی (8.1 درصد) را دارد، او بیشترین ظرفیت مثبت را هم به خود اختصاص داده است. به نوعی که 43.4 درصد گفته‌اند که  حتماً به او رای می‌دهند و 16.1 درصد نیز گفته‌اند که تا حدی احتمال دارد که به او رای بدهند. همچنین 6.7 درصد نیز گفته‌اند که به احتمال کم به او رای خواهند داد.

پس از رئیسی، سیدحسن خمینی با 29.5 درصد شانس بالای رای قرار دارد و محمد باقر قالیباف با 21.5 درصد در رتبه سوم قرار دارد.

ناشناخته ترین نامزدها

 در این نظرسنجی سعید محمد و علی نیکزاد با 69.3 درصد رتبه اول را در ناشناخته‌‌بودن نزد سوال‌شوندگان دارند. به این معنا که 69.3 درصد افراد گفته‌اند که آنها را نمی‌شناسند. قالیباف از این منظر شناخته‌شده‌ترین فرد از این لیست است (فقط 7.3 درصد گفته‌اند که او را نمی‌شناسند) و پس از او آقای رئیسی با 13.8 درصد قرار دارد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید