سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه؛

ایران مخالف برنامه انگلیس برای گسترش زرادخانه اتمی خود است

کدخبر: ۴۰۱۷۳۶
سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت تهران با برنامه لندن برای تقویت پتانسیل اتمی خود مخالف است.
ایران مخالف برنامه انگلیس برای گسترش زرادخانه اتمی خود است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه امروز (جمعه) به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت ایران با برنامه انگلیس برای برای گسترش زرادخانه اتمی خود مخالف است.

او در واکنش به تصمیم لندن گفت: مطابق با فلسفه پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی، این نوع تسلیحات باید کاهش یابد و فناوری‌های هسته‌ای باید در مفهوم اتم برای صلح توسعه پیدا کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران انرژی هسته‌ای را برای اهداف صلح‌آمیز توسعه می‌دهد و ما با گسترش تدریجی هیچ نوع سلاح هسته‌ای موافق نیستیم.  

بعد از اعلام خبر تصمیم لندن، وزیر امور خارجه ایران هم در واکنش به ابراز نگرانی نخست‌وزیر انگلیس درباره برنامه هسته‌ای ایران، گفت که این ابراز نگرانی در همان روزی صورت گرفت که لندن اعلام کرد زرادخانه اتمی خود را توسعه می‌دهد.

وی در پیامی توییتری در این خصوص نوشت: «بوریس جانسون با دو رویی کامل نگران ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران است. او درست در همان روز اعلام می‌کند که کشورش زرادخانه تسلیحات اتمی خودش را افزایش خواهد داد.»

وزیر امور خارجه ایران در ادامه پیام توییتری خود نوشت: «بر خلاف انگلیس و متحدان، ‌ایران معتقد است که (تسلیحات) هسته‌ای و تمامی سلاح‌های کشتار جمعی وحشیانه بوده و باید نابود شوند».

علی‌رغم جریان حاکم بر جامعه بین‌المللی برای کاهش بمب‌های اتمی بعد از پایان جنگ سرد، دولت انگلیس اخیراً اعلام کرد که قصد دارد زرادخانه اتمی خود را افزایش دهد.

دولت انگلیس مدعی شد که بازنگری و بررسی سیاست دفاعی، خارجی و امنیتی این کشور نشان می‌دهد که نمی‌تواند به تعهدات خود مبنی بر کاهش زرادخانه اتمی پایبند باشد. 

در گزارش دولت انگلیس برای بازنگری آمده که انگلیس به شرایطی که انبار ذخایر کلاهک‌های اتمی این کشور بیشتر از ۲۶۰ بمب نباشد، منتقل خواهد شد. 

در حال حاضر انگلیس حدود ۱۹۵ کلاهک اتمی در اختیار دارد. لندن در حالی قصد دارد زرادخانه اتمی خود را گسترش دهد که  این کشور در بررسی دفاعی استراتژیک سال ۲۰۱۵ خود به کاهش مجموع ذخایر تسلیحات هسته‌ای خود تا حدود ۱۸۰ کلاهک متعهد شده بود.

روزنامه تلگراف گزارش داد، در صورت عملی شدن افزایش تعداد کلاهکهای اتمی بریتانیا، برای نخستین بار از پایان جنگ سرد به این سو خواهد بود که شمار کلاهک‌های اتمی این کشور افزایش پیدا می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید