لوفیگارو

شاه اردن به دنبال جلب حمایت آمریکا برای ناکام گذاشتن بن‌سلمان

کدخبر: ۴۰۳۴۶۶
اقتصادنیوز: یک رسانه فرانسوی در یادداشتی با افشای نفوذ عربستان سعودی در میان نظامیان و حتی خاندان سلطنتی اردن نوشت که پادشاه اردن نگران استفاده ریاض از رژیم اسرائیل برای به دست گرفتن کنترل اماکن مقدس اسلامی در قدس اشغالی است و به همین دلیل می‌خواهد از حمایت آمریکا برای خنثی کردن نفوذ عربستان در اردن استفاده کند و به همین منظور می‌خواهد پیش از اینکه برادر ناتنی‌اش جایگزین او در قدرت شود، از شرش خلاص شود.
 شاه اردن به دنبال جلب حمایت آمریکا برای ناکام گذاشتن بن‌سلمان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، روزنامه فرانسوی لوفیگارو در یادداشتی تحت عنوان "عبدالله دوم پادشاه اردن تلاش برای بی‌ثبات کردن را خفه می‌کند"، درباره رخدادهای اخیر اردن و تلاش نافرجام برای کودتا علیه طبقه حاکم در این کشور به حقیقت تهدید حمزه بن حسین، ولیعهد سابق اردن و همراهانش برای عبدالله دوم پرداخت.

لوفیگارو در این باره به نقل از یک کارشناس که نامش را فاش نکرد، نوشت: آنچه در اردن اتفاق می‌افتد معیاری برای پیش بینی و تسویه حساب است. ملک عبدالله می‌خواهد از حمایت آمریکا برای خنثی کردن نفوذ عربستان سعودی در اردن استفاده کند؛ چراکه ریاض به برخی محافل اردن، از نظامیان گرفته تا کاخ پادشاهی نفوذ کرده است.

بازداشت‌ها در اردن فراتر از آنچه اعلام شده، است. هیچ خطر قریب الوقوعی وجود ندارد، اما عبدالله دوم می‌داند که برادرش، شاهزاده حمزه محبوبیت نسبتاً زیادی دارد و خطر بالقوه‌ای برای او به شمار می‌رود؛ بنابراین می‌خواهد قبل از اینکه جایگزین او در قدرت خود شود، از شرش خلاص شود.

در حال حاضر برخی محافل اردن شخصیت ملک حسین، پادشاه سابق کشورشان را در شخصیت شاهزاده حمزه می‌بینند که به او شباهت دارد. اما باسم عوض الله، رئیس اسبق دفتر سلطنتی اردن منفور بسیاری از شهروندان اردنی است و با معرفی وی به عنوان دوست شاهزاده حمزه توسط نظام اردن شیطنتی در این باره صورت می‌گیرد.

از زمان امضای توافقنامه موسوم به "ابراهیم" که موجبات نزدیکی روابط میان "اسرائیل" و برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج (فارس) را فراهم کرد، امان در مواردی با عربستان، امارات و دولت "اسرائیل" درگیر بوده است.

در همین راستا، یک دیپلمات سابق فرانسوی در قدس و امان اظهار کرد: اردن بیم آن دارد که عربستان سعودی از روابط خوب خود با "اسرائیل" برای به دست گرفتن کنترل و قیمومیت اماکن مقدس اسلامی در مسجدالاقصی، که توسط امان اداره می‌شوند، سوءاستفاده کند.

همچنین طی هفته‌های اخیر روابط میان امان و تل‌آویو متشنج شد؛ طوری که "اسرائیل" مانع از ورود ولیعهد اردن به مسجدالأقصی شد و عبدالله دوم نیز در پاسخ به این اقدام اجازه عبور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر دولت "اسرائیل" از حریم هوایی اردن برای ورود به امارات را نداد و وی ناگزیر به لغو نخستین سفرش به هم‌پیمان جدیدش؛ یعنی امارات شد.

علاوه بر مداخلات بالقوه منطقه‌ای که باید اثبات شود، سایه گذشته، همچنان خانواده سلطنتی اردن را در بر گرفته است. ما باید برای توضیح این بحران به آخرین روزهای پادشاهی ملک حسین در اوایل سال ۱۹۹۹ بازگردیم؛ چراکه او قدرت را به جای برادرش شاهزاده حسن به پسرش عبدالله منتقل کرد.

در نتیجه ملک حسین تحت فشار همسرش "نور" عبدالله دوم را واداشت تا شاهزاده حمزه را به عنوان ولیعهد خود منصوب کند و این در حالی بود که برادر ناتنی پادشاه اردن ۱۹ ساله بود. اما پس از پنج سال، عبدالله دوم از تعهد خود عقب نشینی کرد و پسرش را به جای برادر ناتنی خود به عنوان ولیعهد تعیین کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید