مهمترین عناوین خبری رسانه‌های جهان

سیگنال جدید ایران؛ آزادی نفتکش کره‌جنوبی

کدخبر: ۴۰۴۳۱۳
اقتصادنیوز: به دنبال رشد چشم‌گیر خشونت‌های مسلحانه در آمریکا که آخرین مورد آن شب گذشته در ایالت تگزاس رخ داد، دولت جو بایدن نخستین گام‌ها برای مقابله با این بحران را برمی‌دارد.
سیگنال جدید ایران؛ آزادی نفتکش کره‌جنوبی

به گزارش اقتصادنیوز  آزادی نفت‌کش توقیف‌شده کره جنوبی توسط ایران، گام‌ مقدماتی کاخ سفید علیه خشونت مسلحانه همزمان با اوج‌گیری بحران، تشدید تنش غرب و شرق در دریای جنوبی چین و مرز اوکراین، فضای متشنج اعتراضات در ایرلند شمالی و ... مهمترین عناوین خبری رسانه‌های بین‌المللی در ساعات بامدادی روز جمعه ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ بوده است.

ادامه خشونت‌های مسلحانه، این‌بار در تگزاس

ای‌بی‌سی نیوز گزارش داد: در آخرین مورد از حوادث متوالی تیراندازی در مناطق مختلف ایالات متحده، شب گذشته یک شرکت کابینت‌سازی در منطقه برایان از ایالت تگزاس هدف تیراندازی قرار گرفت که در پی آن یک نفر کشته و ۴ نفر به شدت مجروح شدند.

bryan-2-gty-er-210408_1617925015845_hpMain_16x9_608

به گفته مقامات،  بعد از ظهر پنجشنبه به وقت محلی، در یک دفتر کار کابینت‌سازی در برایان ایالت تگزاس، شش نفر هدف تیراندازی قرار گرفته‌اند که یک نفر کشته شده است. یک افسر وزارت ایمنی عمومی نیز هنگام دستگیری مظنون مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

مهمترین عناوین خبری رسانه‌های جهان

اریک بوسکه، رئیس اداره پلیس برایان می گوید چهار نفر در تیراندازی به به شدت مجروح شدند و به بیمارستان منطقه‌ای سنت جوزف انتقال یافتند. فرد دیگری که به رغم اصابت گلوله جراحات جدی نداست نیز به بیمارستان منتقل شد.

پلیس، لری بولین ۲۷ ساله ساکن منطقه ایولا در ایالت تگزاس که کارمند همین شرکت کابینت‌ساازی کنت‌مور بوده را دستگیر و به قتل متهم کرد.

گام‌های مقدماتی بایدن برای رسیدگی به بحران خشونت مسلحانه

نیویورک‌تایمز گزارش داد: به دنبال اوج‌گیری بحران و با توجه به انسداد قانون‌گذاری ناشی از مخالفت جمهوری خواهان در کنگره، رئیس جمهور دستور مقابله با «تفنگ‌های شبح*» را صادر کرد و گفت اپیدمی تیراندازی‌ها «یک شرمساری بین المللی» است.


*اسلحه‌های شبح اصطلاحی برای توصیف سلاح‌های گرم خانگی یا دست‌ساز که فاقد شماره سریال تجاری هستند. این اصطلاح بیشتر در ایالات متحده در بحث‌های میان طرفداران کنترل اسلحه و طرفداران حق حمل اسلحه استفاده می‌شود.

بایدن روز پنجشنبه مجموعه‌ای از گام‌های اولیه را برای رسیدگی به این مشکل برداشت که با سختگیری شدید برگسترش تسلیحات موسوم به اسلحه شبح، یا سلاح گرم خانگی یا سرهم‌شده، آغاز می‌شود.

08dc-guns-superJumbo

بایدن اذعان کرد که برای اقدامات شدیدتر مانند ممنوعیت سلاح های تهاجمی، بستن خلأهای قانونی زمینه‌ساز و سلب مصونیت از تولیدکنندگان اسلحه در دعاوی حقوقی، باید در انتظار اقدام کنگره باشد. او گفت با این حال برای مقابله با آنچه او «اپیدمی تیراندازی» که روزانه جان حدود ۱۰۰ آمریکایی را می گیرد، هر اقدام حیاتی که بتواند انجام می دهد.

پس از دو تیراندازی دسته‌جمعی مرگبار، در جورجیا و کلرادو که ۱۸ کشته بر جای گذاشت، دولت بایدن هفته‌ها تحت فشار شدید جناح چپ قرار داشت تا اقدام کند. وی گفت: «ما راه درازی در پیش داریم، اینطور به نظر می‌رسد که مارهمیشه راه درازی در پیش داریم.»

ایران نفتکش کره جنوبی را آزاد کرد

وال‌استریت ژورنال در گزارشی خبر داد : سئول می‌گوید ایران یک نفتکش کره جنوبی را که به مدت سه ماه توقیف بود را آزاد کرده است که و این احتمالاً نشانه پایان بالقوه مشاجره دیپلماتیک بر سر پول‌های بلوکه شده ایران در بانک کره‌ای است.

مهمترین عناوین خبری رسانه‌های جهان

وزارت امور خارجه کره جنوبی می گوید هنکوک چمی، یک کشتی با پرچم کره جنوبی که ایران در ماه ژانویه آن را تحت توقیف قرار داد، روز جمعه ساعت ۵ و ۵۰ دقیقه بامداد جمعه به وقت محلی یک بندر ایران را ترک کرد. تهران در ابتدا کشتی را به همراه کاپیتان و ۱۹ خدمه اش به خاطر آنچه ایران گفت نقض قوانین زیست محیطی دانست، توقیف کرد.

ایران کاپیتان هنکاک چمی را تا روز جمعه تحت بازداشت قرار داده بود. برخی از خدمه پیش از این آزاد شده و به کره جنوبی رفته بودند، در حالی که برخی دیگر با هدف مراقبت فنی از کشتی در ایران مانده بودند.

000_9282ZL

وال‌استریت‌ژورنال بدون ارائه شواهد مدعی شده است که این توقیف از سوی کارشناسان خاورمیانه به عنوان تلاشی برای وادار کردن سئول -متحد آمریکا- برای آزادسازی چند میلیارد دلار اموال ایران که در سال ۲۰۱۹ توسط بانک‌های کره جنوبی در پیروی از تحریم های آمریکا  بلوکه شده، بوده است.

آمریکا پیش از مذاکرات این هفته در وین، از طریق متحدان اروپایی سیگنال‌هایی ارائه داده بود مبنی بر اینکه مایل است راه‌های را بررسی کند ایران بتواند برای پس گرفتن برخی از وجوه بلوکه شده در بانک‌های کره جنوبی، اقدام کند.

این روزنامه در پایان مدعی شد: کره جنوبی به طور جداگانه مذاکراتی را با تهران درباره راه‌های آزادسازی اموال ایران (که برخی میزان آن را بالغ بر ۷ میلیارد دلار تخمین می‌زنند) در ۲ بانک این کشور، انجام داده است. مقامات کره جنوبی می‌گویند سئول همچنین بر سر امکان استفاده از بخشی از این موال، به عنوان بودجه‌ای برای مقاصد بشردوستانه، مانند فراهم کردن آمبولانس یا تجهیزات پزشکی برای ایران، با واشنگتن در ارتباط بوده است.

رد ادعای جنجالی درباره مرگ جرج فلوید

رویترز گزارش داد: پزشکان ادعای وکلای افسر پلیس متهم به قتل جرج فلوید مبنی بر«مرک ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر» را یه چالش کشیدند.

تصاویر| نقاشی‌های دیواری در یادبود جورج‌فلوید

کارشناسان پزشکی از شکل‌ها و نمودارهای آناتومیک برای شهادت روز پنجشنبه استفاده کردند و نشان دادند که جورج فلوید توسط مأمور پلیسی که گردن او را روی زمین با زانو تحت فشار قرار داد، کشته شده، و نه مصرف بیش از حد مواد مخدر. مرگ ناشی از overdose ادعای قابل توجهی بود که «دِرِک چاوین» افسر سابق پلیس در جریان محاکمه خود به اتهام دستگیری مرگبار فلوید مطرح کرد.

دکتر مارتین توبین که بیماران را در بخش مراقبت های ویژه یک بیمارستان شیکاگو درمان می‌کند، به هیئت منصفه گفت فلوید «در اثر سطح پایین اکسیژن» ناشی از تحت فشار گذاشتن صورت وی حین دست‌بند زدن و با فشار زانوی افسر پلیس بر گردنش، جان خود را از دست داده است.

اقدامات جدید چین و آمریکا در منطقه مورد مناقشه

الجزیره گزارش داد:‌ دانشمندان چینی در یک کشتی تحقیقاتی دریایی، مانوری را در محل بی‌نام‌و‌نشان انجام می‌دهند، درحالی که کشتی‌های تهاجمی دوزیست آمریکا به منطقه می‌روند.

مهمترین عناوین خبری رسانه‌های جهان

پکن در میانه تنش‌ها بر سر آب‌های مورد مناقشه با مدعیان رقیب -تایوان و فیلیپین- رسانه‌های دولتی گزارش داده‌اند که چین در اعماق دریای چین جنوبی عملیات حفاری را آغاز کرده تا هسته رسوبی در بستر دریا را بازیابی کند. و این در حالی است که، آمریکا حضور دریایی خود را در این منطقه افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رسمی شینهوا در روز پنجشنبه، دانشمندان چینی در یک کشتی تحقیقاتی دریایی برای به دست آوردن یک هسته رسوبی به طول 231 متر (۷۵۷ فوت) در عمق ۲هزار و ۶۰ متری (۶ هزار و ۷۶۰ فوت) از  از سیستم حفاری چینی Sea Bull II استفاده کردند.

شینهوا در ادامه با اشاره به کریستال‌های جامد یخ‌مانند تشکیل شده از مخلوطی از متان و آب که به عنوان منبع امیدوار کننده انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ نوشته است: این سیستم می‌تواند به کشف منابع گاز طبیعی هیدراته در بستر دریا کمک کند.

دقیقا مشخص نیست که حفاری در کجای دریای جنوبی چین رخ داده است. پکن تقریبا 90 درصد از آن را به عنوان آب‌های قلمرو خود مورد ادعا دارد. دادگاه بین المللی داوری در لاهه اعلام کرده است که این ادعا فاقد وجاهت قانونی است.

مالزی، فیلیپین، تایوان، ویتنام و برونئی نیز هریک به نوبه خود ادعای بخش‌هایی از دریا، که دارای پتانسیل نفت و گاز گسترده است را دارند.

INTERACTIVE_South-China-Sea-claims-02

در هفته های اخیر در پی افشاگری هایی مبنی بر اینکه ۲۰۰ کشتی «شبه نظامی دریایی» چینی در ویتسون ریف در حدود ۳۲۰ کیلومتری (۲۰۰ مایلی) غرب جزیره پالوان و در داخل منطقه انحصاری اقتصادی فیلیپین (EEZ) گردآوری شده‌اند،  تنش ها در منطقه افزایش یافته است.

از آن زمان آمریکا یک گروه ضربتی نیروی دریایی را به رهبری ناو یو.اس.اس. تئودور روزولت که روز یکشنبه وارد دریای چین جنوبی شد، در منطقه مستقر کرده است.

بر اساس گزارش روزنامه  South China Morning در روز جمعه، آمریکا همچنین کشتی تهاجمی دوزیست (کشتی-زیردریایی) یواس‌اس مکین آیلند را برای ورود به این خط شلوغ دریایی، از طریق تنگه مالاکا اعزام کرده است.

000_96P3E3

ایالات متحده از آخرین فعالیت های دریایی خود دفاع کرده و آن را یک ترانزیت "معمول" و مطابق با اصل "آزادی ناوبری" خوانده است.

روز جمعه، رسانه‌های مستقر گزارش دادند که کشتی‌های نظامی چینی روز پنج‌شنبه یک کشتی فیلیپینی حامل غیرنظامیان و روزنامه‌نگاران را در منطقه اقتصادی فیلیپین (EEZ) تعقیب کرده‌اند.

 بالا گرفتن ناآرامی‌ها در ایرلندشمالی

نیویورک‌تایمز گزارش داد: ایرلند شمالی، اسپاسم خشونت را بر اساس زخم‌های کهنه ادامه می دهد. برگزیت و پاندمی کرونا، گلایه‌های دیرینه و دردهای عمیق را به صورت اعتراض به سطح خیابان‌ها آورده است.

یک اتوبوس ربوده و سپس با سنگ تخریب شد و بر روی آتش قرار گرفت. جوانان با ماسک شورشی، موشک‌ها و نارنجک‌های خانگی پرتاب می‌کنند. یک عکاس مطبوعاتی در خیابان‌ها مورد حمله قرار گرفت.

مهمترین عناوین خبری رسانه‌های جهان

تقریبا یک هفته، دیدن صحنه‌های خشنی که گذشته پرخشونت ایرلند شمالی با آن‌ها آشناست، یک هشدار جدی بود نسبت به شکنندگی فرآیند صلحی که بیش از دو دهه پیش ساخته شده و امروز تحت تاثیر فزاینده شوک‌های سیاسی و فرقه‌ای است.

سیاستمداران برای انفجار خشم از بخش‌های پروتستان به اصطلاح اتحادیه‌گرا یا وفادار، جامعه‌ای که مصمم به حفظ پیوند خود با بقیه سرزمین بریتانیاست، به دلایل مختلفی -از برگزیت گرفته تا بحران‌های ناشی از پاندمی کرونا- اشاره کرده اند.

مهمترین عناوین خبری رسانه‌های جهان

اما تحلیلگران معتقدند که شش شب متوالی خشونت، که طی آن 55 افسر پلیس مجروح شده‌اند و 10 معترض دستگیر شده‌اند، نگرانی بزرگتری را نشان می‌دهند.

کتی هیند، استاد جامعه شناسی سیاسی در دانشگاه کویین، گفت: "من فکر می کنم این رویداد  بسیار جدی است، اتحادیه گرایان پس از برگزیت، احساس می کنند که دولت بریتانیا به آن‌ها خیانت کرده و منطقه ایرلند شمالی در اتحادیه پادشاهی (UK) از پیامدهای برگزیت متحمل فشار بیشتری قرار می‌گیرد، به طوری که احساس ناامنی آن‌ها به شدت افزایش یافته است."

جاناتان کین، عضو حزب محافظه کار مجلس لردها و مشاور سابق شش وزیر ایرلند شمالی معتقد است که این خشونت‌ها نشان‌دهنده تنش‌های خطرناک‌تری  است که می‌تواند زخم‌های تاریخی و کهنه را باز کند.

مهمترین عناوین خبری رسانه‌های جهان

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید