بایدن به دنبال تعلیق برخی قراردادهای تسلیحاتی ترامپ با سعودی‌ها

کدخبر: ۴۰۵۸۷۴
منابع آمریکایی می‌گویند که دولت جو بایدن درصدد است فروش تسلیحات به عربستان سعودی را به تسلیحات دفاعی محدود کند.
بایدن به دنبال تعلیق برخی قراردادهای تسلیحاتی ترامپ با سعودی‌ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از برخی مقامات آمریکایی می‌گوید که دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به دنبال لغو قرارداد تسلیحاتی دولت ترامپ با عربستان سعودی است.

این مقامات دیروز چهارشنبه به روزنامه نیویورک تایمز گفتند که دولت بایدن برای تعلیق قراردادهای تهاجمی منعقد شده با عربستان سعودی در زمان ترامپ از جمله تسلیحات هوا به زمینی که پهپادها از آن‌ها استفاده می‌کنند و سامانه‌هایی که می‌توانند بمب‌های عادی را به بمب‌های با هدایت شوندگی دقیق تبدیل کنند، برنامه ریزی می‌کند.

بر اساس این گزارش، هدف از این اقدام رسیدگی به اوضاع در یمن است که بایدن وعده داده جنگ علیه این کشور را به دلیل کشته شدن غیرنظامیان و کودکان بر اثر بمب‌هایی که ائتلاف سعودی استفاده می‌کند، خاتمه دهد.

منابع مذکور گفته‌اند که آمریکا می‌خواهد فروش تسلیحات به عربستان سعودی را به تسلیحات دفاعی محدود کند.

وزارت خارجه آمریکا بعد از مدت کوتاهی از انتصاب بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور خواستار بازنگری در قراردادهای فروش اسلحه‌ای شد که ترامپ مجوز فروش این تسلیحات به عربستان سعودی و امارات را صادر کرده بود.

با این حال، دولت بایدن دیروز چهارشنبه اعلام کرده که قرارداد فروش سلاح به ارزش ۲۳ میلیارد دلار به امارات شامل جنگنده‌های اف ۳۵ را پیش خواهد برد. امارات شریک عربستان سعودی در حمله به یمن و عضو ائتلاف به رهبری ریاض است.

در صورت تکمیل نهایی این قرارداد، امارات اولین کشور عربی خواهد بود که به جنگنده‌های مدرن اف ۳۵ دست پیدا خواهد کرد. این در حالی است که سال گذشته میلادی قرارداد اصلی بین امارات و آمریکا با مخالفت شدید دموکرات‌ها در کنگره مواجهه شد. آن‌ها مخالف مشارکت ریاض و ابوظبی در جنگ یمن بودند و نگران این را نیز داشتند که تکنولوژی نظامی پیشرفته به کشورهای غرب آسیا که با چین روابط دارند، منتقل شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید