مایکل روبین مدعی شد؛

مذاکرات هسته‌ای محرمانه در بغداد؟

کدخبر: ۴۰۸۴۰۸
اقتصادنیوز؛ یک مقام سابق پنتاگون و متخصص مسائل ایران و خاورمیانه به نقل از منابعی مدعی شده است که ویلیام برنز رئیس سی.آی.ای به تازگی در سفر محررمانه‌ای به بغداد با یک مقام ایرانی گفت‌وگو کرده است.
مذاکرات هسته‌ای محرمانه در بغداد؟

به گزارش اقتصادنیوز؛ مایکل روبین، مقام سابق پنتاگون در امور خاورمیانه و متخصص مسائل ایران و اورمیانه در اندیشکده امریکن اینترپرایز در گزارشی برای وبسایت 19fortyfive (در حوزه دفاعی و نظامی آمریکا)، مدعی سفر محرمانه ویلیام برنز، دیپلمات و مذاکره کننده سابق، و رئیس کنونی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا -CIA- اخیراً به بغداد سفر کرده و با یک مقام ایرانی به گفت‌وگو پرداخته است.

روبین که از چهره‌های نزدیک به جناح محافظه‌کار است در این گزارش ادعا کرده است:«ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی، بصورت محرمانه به بغداد سفر کرده ... و با یک مقام ایرانی بصورت محرمانه گفت‌وگو کرده‌است. این دیدار نه در سفارت آمریکا یا ساختمان یک نهاد رسمی، بلکه در خانه شخصی وزیر خارجه عراق صورت گرفته است.»

Screenshot 2021-04-27 012108

گفتنی است هیچ رسانه مستقل یا مقام رسمی تاکنون چنین ادعایی را تأیید یا تکذیب نکرده است.

این مقام سابق پنتاگون در بخشی از گزارش خود نوشته است:«رابرت مالی در هفته های اخیر برای مذاکرات هسته‌ای جهت احیای توافق برجام به وین سفر کرده است. با این حال، مذاکرات واقعی ممکن است در وین نباشد و ممکن است حتی مستقیماً راب مالی را هم شامل نشود.

برنز در دوره کاری خود با چنین تجاربی ناآشنا نیست. در ماه های آخر دولت جرج دبلیو بوش، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه، برنز را برای دیدار با نماینده ایران به مأموریت فرستاد و این برخلاف وعده قبلی بود مبنی بر اینکه مادامیکه ایران غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق نکرده، مذاکره مستقیمی صورت نخواهد گرفت. برنز سرکشی نکرده بود، بلکه رایس خود مجوز دیدار را داده بود. از این رو که ویلیام برنز استعداد فوق‌العاده‌ای برای رهبری مذاکرات این‌چنینی دارد، برخلاف دیپلمات هایی که به دنبال کسب اعتبار و یا مایل به قرار گرفتن در مرکز مذاکرات ماهوی هستند.»

در اکوایران ببینید: واکنش دوست مشترک ظریف و سردار سلیمانی به مصاحبه لو رفته

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید