سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

سیگنال بن سلمان به ایران/ افزایش تنش های دریایی در خلیج فارس

کدخبر: ۴۰۸۷۳۷
اقتصادنیوز: در روزی که بن سلمان نسبت به بهبود روابط بین تهران و ریاض ابراز امیدواری کرد، تنش ها در آب های خلیج فارس اوج گرفت.
سیگنال بن سلمان به ایران/ افزایش تنش های دریایی در خلیج فارس

به گزارش اقتصادنیوز، ابراز امیدواری بن سلمان نسبت به بهبود روابط بین تهران و ریاض، شایعات در مورد دیدار مقامات ایرانی و عراقی در بغداد، افزایش تنش های دریایی در خلیج فارس، کارگروه مشترک آمریکا و اسرائیل علیه موشک ها و پهپادهای ایرانی، برنامه ۱۸ میلیارد دلاری پنتاگون علیه ایران و کره شمالی، جنجال بر سر هشدار نسبت به فروپاشی فرانسه، حمایت آلمان و فرانسه از پیشنهاد تعیین حداقل نرخ مالیات بر شرکت‌ها و تعطیل سراسری در ترکیه سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

ابراز امیدواری بن سلمان نسبت به بهبود روابط بین تهران و ریاض

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در گفت و گویی با شبکه العربیه نسبت به بهبود روابط بین تهران و ریاض ابراز امیدواری کرد. با این حال او ادعا کرده که در این زمینه «رفتارهای منفی» ایران مشکل ساز است. به ادعای او «مشکل ما با ایران رفتار منفی این کشور، همچون برنامه هسته‌ای، حمایت از شبه نظامیان غیر قانونی در بعضی از کشورهای منطقه و برنامه موشک‌های بالستیک ایران است.»

4

بن سلمان در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال برقراری روابط بین ریاض و تهران، گفته در نهایت ایران یک کشور همسایه است و دوست نداریم وضعیت سختی داشته باشد. ما از رشد و شکوفایی ایران خشنود می‌شویم. ما می‌خواهیم منافعی در ایران داشته باشیم و ایران منافعی در عربستان سعودی داشته باشد تا منطقه و جهان به سمت رشد و شکوفایی سوق داده شود.

دیدار مقامات ایرانی و عراقی در بغداد؛ خبرسازی زرد یا واقعیت؟

یک روز پس از آن که مایکل روبین، از اندیشکده «آمریکن اینترپرایز» به نقل از «چندین منبع عراقی»  مدعی شده بود  رئیس سازمان سیا طی روزهای اخیر به عراق سفر کرده و به جای برگزاری گفتگوها در سفارت آمریکا یا در یک ساختمان دولتی عراقی، در خانه شخصی فواد حسین، وزیر خارجه عراق و سیاستمدار کرد عراقی، با مقامات ایرانی گفتگو کرده است، ادعاهای جدیدتری در حال انتشار است.

9

باربارا اسلاوین، مدیر بخش ایران در شورای آتلانتیک با انتشار توئیتی ادعا کرد که یک فرد دارای جایگاه ویژه به او اطلاع داده  که در بغداد، پایتخت عراق، دیداری میان رئیس سازمان سیا و علی شمخانی رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران، صورت گرفته است.

با این حال یک سخنگوی سیا اعلام کرده است که گزارش های مربوط به دیدار ویلیام برنز در عراق، نادرست است و سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی هم با تکذیب این خبر، آن را «خبرسازی زرد» خواند.

افزایش تنش های دریایی در خلیج فارس

آسوشیتدپرس به نقل ازپنتاگون مدعی شده که پس از آنکه سه قایق تندروی ایرانی به ناوهای آمریکایی نزدیک شده، نیروهای آمریکایی با شلیک اخطار این قایق‌ها را دور کرده‌اند. بنابرادعای  این گزارش این رخداد روز دوشنبه، ششم اردیبهشت ماه در آب‌های بین‌المللی شمال خلیج فارس رخ داد و طی آن قایق‌های تندرو بدون توجه به اخطار رادیویی ناوهای آمریکایی تا فاصله ۶۰ متری آن‌ها پیش رفتند اما پس از چند شلیک اخطارآمیز ناوهای آمریکایی، قایق‌های تندرو از این شناورها فاصله گرفته‌اند.  روز گذشته نیز وال استریت ژورنال مدعی شده بود تعدادی از قایق‌های تندرو و یک کشتی ایرانی، در روز ۱۳ فروردین ماه سال‌جاری، به ناو آمریکایی در خلیج فارس نزدیک شده و اقدام به انجام مانور خطرناک کرده‌ بودند.

8

تنش های دریایی در خلیج فارس در شرایطی در حال افزایش است که روز گدشته عربستان سعودی هم اعلام کرده یک قایق هدایت‌پذیر پر از مواد منفجره بندر ینبع واقع در سواحل غربی این کشور در دریای سرخ را هدف قرار داده است. شاهدان گفته‌اند که در پی انفجار این قایق بدون سرنشین، آسمان ساحل از دود پوشیده شد.

کارگروه مشترک آمریکا و اسرائیل علیه موشک ها و پهپادهای ایرانی

به گزارش رویترز، در پی دیدار جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متخده با مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی دولت اسرائیل در واشینگتن، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده مقامات آمریکایی و اسرائیلی در خصوص نگرانی‌های جدی خود در مورد پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران در سال‌های اخیر مذاکره و گفت‌وگو کردند. طبق این بیانیه، ایالات متحده و اسرائیل توافق کردند که که یک کارگروه مشترک تشکیل دهند که به طور خاص روی تهدیدهای ناشی از پهپادها و موشک‌های هدایت شونده دقیق ایران که در اختیار گروه‌های نیابتی این کشور در خاورمیانه قرار می‌گیرد، کار کند.

7

علاوه بر مئیر بن‌شبات، هیوم، یوسی کوهن، رئیس موساد، آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش و شماری از مقامات ارشد نهاد دولت اسرائیل به واشنگتن سفر کرده‌اند. دیدار مشاور امنیت ملی کاخ سفید با مئیر بن شبات اولین جلسه از سلسله دیدارهای مقامات امنیتی و نظامی اسراییل است که با هدف مذاکره با مقامات آمریکایی به واشنگتن سفر کرده‌اند. یوسی کوهن، رییس موساد، پیشتر ابراز تمایل کرده بود با جو بایدن دیدار کند و آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل، نیز قرار است با مقامات ارشد پنتاگون دیدار کند. گفته می شود محور اصلی تمامی این دیدارها برنامه هسته ای ایران است.

برنامه ۱۸ میلیارد دلاری پنتاگون علیه ایران و کره شمالی

به گزارش بلومبرگ، پنتاگون برنامه‌ای ۱۸ میلیارد دلاری برای توسعه تجهیزات رهگیری جهت مقابله با موشک‌های احتمالی هسته‌ای [ادعایی] ایران و کره شمالی در آینده را در دستور کار دارد. این گزارش می‌افزاید تیمی به رهبری شرکت‌های لاکهید مارتین و نورثروپ گرامن ۱۳.۱ میلیارد دلار برای فاز توسعه تجهیزات جدید رهگیری موشک‌ها دریافت خواهند کرد. انتظار می‌رود فار تولید نیز ۲.۳ میلیارد دلار و هزینه‌های طولانی‌مدت پشتیبانی این تجهیزات نیز ۲.۳ میلیارد دلار هزینه در بر داشته باشد.

3

قرار است ۳۱ سامانه رهگیری از جمله ۱۰ سامانه آزمایشی از تجهیزات جدید رهگیری موشک‌ها تولید شود. به گفته مارک رایت، سخنگوی آژانس دفاع موشکی آمریکا، تولید سامانه‌های جدید رهگیری موشک‌ها تا سال ۲۰۲۸ محقق خواهد شد و انتظار نمی‌رود بیشتر از این زمان طول بکشد. این گزارش مدعیست تجهیزات یاد شده با هدف رهگیری و انهدام موشک‌های هسته‌ای دشمنان آمریکا، از جمله ایران و کره شمالی طراحی خواهد شد. این تجهیزات قرار است در آلاسکا نصب شود و هر کدام از ۳۱ سامانه ۴۹۸ میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

جنجال بر سر هشدار نسبت به فروپاشی فرانسه

به گزارش دویچه وله، نامه سرگشاده ژنرال‌های سابق بازنشسته بحث‌های گسترده‌ای را در جامعه فرانسه برانگیخته است. ۲۰ ژنرال بازنشسته و حدود ۱۰۰ پرسنل ارتش فرانسه در نامه سرگشاده به مکرون، درباره فروپاشی فرانسه و جنگ داخلی قریب‌الوقوع هشدار داده اند و بر لزوم تلاش برای دفاع از ارزش‌های تمدن فرانسه تاکید کردند. آن ها می‌گویند که دولت باید از ملت دفاع کند. ژنرال‌ها درباره به اصطلاح اسلام گرایی و حمله از جانب حاشیه‌نشینان هم سخن گفته‌اند. نویسندگان نامه ادعا کرده اند حاشیه شهرها به مناطقی برای اسلام‌گرایان تبدیل شده که تابع قوانین نیستند. 

2

در واکنش به این مسئله، پارلی، وزیر دفاع فرانسه ضمن محکوم کردن نامه مذکور، آن را غیرمسئولانه خواند و خواستار برخورد ارتش با نویسندگان این نامه شد. ژان-لوک ملانشن سیاستمدار مشهور چپ فرانسه هم در انتقاد از نامه ژنرال‌ها گفت که آنها مردم را به قیام دعوت کردند. با این حال مارین لوپن، سیاستمدار پوپولیست و راست‌گرای فرانسه با نویسندگان نامه سرگشاده تفاهم نشان داده است.

حمایت آلمان و فرانسه از پیشنهاد تعیین حداقل نرخ مالیات بر شرکت‌ها

به گزارش یورونیوز، اولاف شولتز و برونو لومر، وزرای اقتصاد و دارایی فرانسه و آلمان با برگزاری نشست مشترک رسانه‌ای از پیشنهاد ایالات متحده برای تعیین حداقل نرخ ۲۱ درصدی مالیات بر شرکت‌ها حمایت کردند. پیش از این، جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا اوایل ماه جاری میلادی خواستار پایان دادن به رقابت کشورهای جهان برای جذب شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری به قلمرو خود از طریق کاهش نرخ مالیات‌ بر شرکت‌های چند ملیتی شده بود. یلن حصول توافق میان اقتصادهای بزرگ جهان را برای تعیین حداقل نرخ مالیاتی، تضمین کننده فضای رقابتی و نوآورانه در عرصه اقتصاد جهانی دانسته بود.

1

مذاکرات اولیه برای تعیین حداقل نرخ مالیات بر شرکت‌ها که پاییز سال گذشته و تحت نظارت سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) برگزار شد، با مخالفت دولت وقت آمریکا به شکست انجامید. با این حال، مقامات این سازمان امیدوارند که نشست بعدی در این خصوص که ۹ و ۱۰ ژوئیه آینده برگزار خواهد شد با توجه به ابراز موافقت اولیه دولت جو بایدن به نتیجه برسد.

تعطیل سراسری در ترکیه

به گزارش بی بی سی، با افزایش ابتلا و مرگ‌ در اثر کرونا، دولت ترکیه از پنجشنبه نزدیک به سه هفته تعطیل سراسری اعمال می‌کند. بر اساس فرمان رجب طیب اردوغان که بعد از جلسه هیات دولت صادر شد، تعطیلی سراسری از ساعت هفت عصر پنجشنبه آغاز می‌شود. رئیس جمهوری ترکیه گفت با وجود هزینه سنگین، هدف از قرنطینه سراسری کاهش ابتلای روزانه به کرونا به زیر پنج هزار نفر است. بر اساس این مقررات، مردم جز برای خرید و درمان فوری پزشکی، باید در خانه بمانند، همه مدارس تعطیل و آموزش آنلاین می‌شود و همچنین محدودیت شدیدی در حمل و نقل عمومی اعمال می‌شود.

11

 هم چنین با افزایش شدید شمار جان‌باختگان کرونا در هند، در پارک‌های دهلی، پایتخت، جایگاه‌های موقت برای سوزاندن اجساد درست کرده‌اند. ماموران مراکز سوزاندن جسد شبانه روزی کار می‌کنند و بستگان مردگان هم به آنها در نقل و انتقال هیزم و سایر آداب سوزاندن کمک می‌کنند. در پارک‌ها، پارکینگ‌ها و زمین‌های خالی دهلی مردگان را می‌سوزانند در حالی که خانواده باید ساعت‌ها منتظر شوند تا برای سوزاندن درگذشته‌شان جایگاه خالی مرده‌سوزی پیدا کنند.

12

این در شرایطی است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا (سی دی سی) اعلام کرده است افرادی که کاملا واکسینه شده اند نیازی به زدن ماسک در فضای آزاد ندارند. براساس توصیه های تازه این سازمان کسانی که همه دُزهای لازم واکسن کرونا را دریافت کرده اند می توانند در جمع های کوچک افراد واکسینه شده ماسک را کنار بگذارند.  اما سی دی سی توصیه مربوط به زدن ماسک در فضای بسته و در مکان های شلوغ مثل استادیوم ها را حفظ کرد.

از سوی دیگر برزیل، دومین کشور داغدیده کرونا در جهان با ۳۹۱ هزار و ۹۳۶ مرگ ناشی از این بیماری، عصر اعلام کرده که مخالف ورود واکسن روسی «اسپوتنیک وی» به این کشور است. مقام‌های بهداشتی در برزیل گفته‌اند که اجازه نخواهند تا میلیون‌ها برزیلی از محصولاتی هنوز توسط آژانس های دارویی اتحادیه اروپا و آمریکا تأیید نشده‌اند، استفاده کنند. به گفته آن ها برزیل واکسن روسی  را به دلایل "عدم ایمنی" و "ناکافی بودن داده‌ها" تائید نکرد و با واردات این واکسن به برزیل مخالفت کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید