دیدار وزیران خارجه انگلیس و آمریکا؛ ایران از محورهای مهم گفتگو

کدخبر: ۴۰۹۸۴۹
اقتصادنیوز :آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که برای شرکت در اجلاس وزرای امور خارجه گروه هفت به لندن سفر کرده با همتای انگلیسی خود دیدار کرد.
دیدار وزیران خارجه انگلیس و آمریکا؛ ایران از محورهای مهم گفتگو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دو طرف در این دیدار پیرامون طیف مختلفی از مسائل روابط دوجانبه و تحولات بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند. آن‌ها سپس در نشستی با حضور خبرنگاران شرکت کرده تا پیرامون محتوای مذاکرات توضیحاتی را ارائه کنند.

 دومینیک راب ابتدا محورهای مورد بحث را مرور کرد و گفت که دو طرف پیرامون جوامع آزاد با تمرکز بر حقوق بشر، حمایت از آزادی‌های بنیادین، مقابله با اخبار نادرست و حساب‌کشی از ناقشان حقوق بشر بحث کردند.

مقابله با همه‌گیری کرونا، حمایت از حاکمیت قانون و چندجانبه گرایی، مقابله با چین و روسیه، توافق هسته‌ای ایران، افغانستان و همچنین تغییرات آب و هوایی از دیگر موضوعاتی بود که وزرای امور خارجه انگلیس و آمریکا درباره آن گفت‌وگو کردند.

راب با بیان اینکه انگلیس و آمریکا در خصوص این مسائل شانه به شانه یکدیگر ایستاده‌اند، از تعهد دوباره آمریکا به پیمان آتلانتیک شمالی استقبال و تصریح کرد «تنها از طریق کار با یکدیگر در خارج می‌توان امنیت شهروندان‌مان را در داخل تضمین کنیم.»

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین عنوان کرد که دو طرف فردا با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس ملاقات خواهند کرد تا مسائلی که امروز مورد بحث قرار گرفت پیگیری شود.

سپس آنتونی بلینکن به سابقه روابط دیرینه و ارزش‌های مشترک دو کشور اشاره و تصریح کرد که ایلات متحده هیچ متحد نزدیک‌تری غیر از انگلیس ندارد.

وی ادعا کرد که روابط دو جانبه انگلیس و آمریکا در خصوص چالش‌های بین المللی از جمله مقابله با همه‌گیری کرونا، تغییرات آب و هوایی، دفاع از ارزش‌های دمکراتیک برای دنیا حائز اهمیت است. وزیر امور خارجه آمریکا گفت که این مسائل قرار است در روزهای آینده در چارچوب اجلاس گروه ۷ با سایر اعضای شرکت کننده بررسی شود

در بخش دیگری از این نشست، وزیر امور خارجه انگلیس به سووالی درباره وضعیت نازنین زاغری شهروند دو تابعیتی که به اتهام تبلیغ علیه نظام محکوم است پاسخ داد و بار دیگر ادعا کرد که ایران باید او و سایر اتباع دو تابعیتی را بدون قید و شرط آزاد کند. وی همچنین عنوان کرد که اخبار مربوط به آزادی قریب الوقوع زاغری هنوز دقیق نیست.

وزیر امور خارجه آمریکا هم در پاسخ به سووالی درباره تبادل زندانیان با ایران ادعا کرد که مصمم است همه آمریکایی های زندانی در ایران را به خانه بازگرداند اما گفت که گزارشها در این زمینه دقیق نیست. وی افزود که انگلیس و امریکا در این رابطه با یکدیگر هم‌فکری و تعامل دارند.

بلینکن دیروز (یکشنبه) برای شرکت در اجلاس وزرای امور خارجه گروه هفت به لندن سفر کرده و تاکنون با شماری از همتایان خود دیدار کرده است.

نشست گروه هفت امروز (دوشنبه) در پایتخت انگلیس گشایش یافت و تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت. علاوه بر تغییرات اقلیمی و همه‌گیری کرونا، آزادی مطبوعات، مقابله علیه شایعات، حمایت از سوادآموزی دختران، تقویت جایگاه زنان، برابری جنسیتی و مقابله با نا امنی غذایی در جهان از دیگر مسائلی است که در دستور کار این جلسه قرار دارد.

این برای اولین بار طی دو سال گذشته است که اعضای گروه هفت به صورت حضوری با یکدیگر ملاقات می‌کنند. دولت لندن ادعا کرده که این نشست در چارچوب اصول بهداشتی برگزار شده و از اعضا به صورت مرتب آزمایش کرونا انجام می‌شود.

نشست سران کشورهای گروه هفت نیز قرار است در خرداد ماه به ریاست بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس برگزار شود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید