پشت صحنه حضور معاون در انتخابات 1400

نقش خاتمی، کروبی و خوئینی در اعلام نامزدی جهانگیری

کدخبر: ۴۱۲۰۵۱
اقتصاد نیوز: یک منبع آگاه گفت: اسحاق جهانگیری به دعوت سه تن از سران اصلاحات روز شنبه در انتخابات ثبت نام می کند.
نقش خاتمی، کروبی و خوئینی در اعلام نامزدی جهانگیری

به گزارش اقتصاد نیوز، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 نامزد می شود. جهانگیری به دعوت سه تن از سران اصلاحات قرار است روز شنبه در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کند.گفته می شود سید محمد خاتمی، مهدی خاتمی و سید محمد موسوی خوئینی از جهانگیری درخواست کرده اند در انتخابات پیش رو نامزد شود. پیش از این 35 نفر جهانگیری را به نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان برای نامزدی معرفی کرده بودند.

بر اساس تصمیم اصلاح طلبان نامزد با حضور در مجمع ملی جبهه اصلاحات برنامه های خود را برای اعضای مجمع ارائه دهند تا در نهایت  اعضای جبهه‌ی اصلاحات درباره‌ی این افراد رای گیری کرده و کاندیداهای نهایی اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری را انتخاب کنند. گفته می شود روز یک شنبه رای گیری نهایی برای نامزد اصلاح طلبان انجام خواهد شد.

سابقه اسحاق جهانگیری

جهانگیری زاده سیرجان و دانش‌آموخته کارشناسی فیزیک از دانشگاه کرمان، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف و دکترای مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی تهران (واحد علوم و تحقیقات) است او فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۸ در جهاد سازندگی آغاز کرد.

جهانگیری در ادوار دوم و سوم مجلس شورای اسلامی، به عنوان نمایندهٔ جیرفت در مجلس حضور داشت. در فاصله سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۶ استاندار اصفهان بود. وی از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ در کابینه نخست سیدمحمد خاتمی؛ وزیر معادن و فلزات بود و از سال ۱۳۷۹ در پی ادغام این وزارتخانه با وزارت صنایع و تشکیل وزارتخانه جدید، تا سال ۱۳۸۴ در جایگاه وزیر صنایع و معادن فعالیت کرد. وی برای مدتی رئیس پیشین شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی بوده‌است.که پس از قبول سمت معاون اولی از این سمت کنار رفت.او در سال 96 نیز نامزد انتخابات شد که برخی از این تصمیم به عنوان نامزدی پوششی یاد کردند. در نهایت نیز یک روز مانده به برگزاری انتخابات از نامزدی به نفع حسن روحانی انصراف داد.

نظرسنجی ها درباره رای به جهانگیری

بر اساس نظرسنجی های ایسپا تا پایان فروردین از میان کسانی که حاضرند در انتخابات شرکت کنند 5 درصد عنوان کرده اند به جهانگیری رای خواهند داد حدود 13 درصد نیز اظهار کرده اند ممکن در روز انتخابات نام او را بر برگه رای بنویسند.در مقابل 38 درصد ابراز کرده اند به او رای نخواهند داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید