احمد خاتمی، عضو شورای نگهبان:

مغلطه نکنید؛ شورای نگهبان قانون گذاری نمی‌کند؛ مگر می‌شود کشور را به یک بچه ۱۵ ساله داد؟

کدخبر: ۴۱۲۱۶۸
اقتصادنیوز: احمد خاتمی خطاب به ثبت نام کنندگان در انتخابات گفت: این افراد بدانند که سر سفره نظام نشسته اند و با قانون اساسی سرکار می آیند و با این راهکار انتخاب می شوند و اگر قانون ردشان کرد بگویند انتخابات را تحریم می کنیم یعنی نظام و قانون اساسی را قبول ندارند. اگر قبول ندارید برای چه به صحنه آمدید.
 مغلطه نکنید؛ شورای نگهبان قانون گذاری نمی‌کند؛ مگر می‌شود کشور را به یک بچه ۱۵ ساله داد؟

به گزارش اقتصادنیوز سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز عید سعید فطر در مسجد مقدس جمکران قم اظهار داشت: صدها سال بر این ملت و مردمی که صاحبخانه بودند، گذشت که آنها هیچ کاره بودند و دیگران برای آنها تصمیم می گرفتند، حاکم و شاه نصب می‌کردند و حاکمان نیز اهانت‌ها به ملت داشتند، هم ۵۷ سال سیاه حکومت پهلوی و هم دولت قاجار و هم قبل از آن، مردم را آدم حساب نمی‌کردند.

وی تصریح کرد: از برکت‌های انقلاب بزرگ اسلامی این بود که صاحبخانه‌ها که شما مردم هستید به خانه‌یتان برگشتید و بعد از پیروزی انقلاب در حدود ۴۰ انتخابات شما مردم به صحنه آمدید و در تمام این انتخابات‌ها سرنوشت خودتان را رقم زدید.

امام جمعه موقت تهران انتخابات را نعمتی بزرگ برای ملت و مردم سالاری دینی توصیف کرد و گفت: شکر این نعمت حضور حداکثری مردم پای صندوق رای است، نظام با تمام وجود انتخابات حداکثری را می‌طلبد، زمینه‌های آن را فراهم می‌کند و حضور حداکثری را یک واجب شرعی می‌داند.

وی یادآور شد: طبق آیه ۶۹ سوره نور مسلمانان در امر جامع حاضر هستند، امر جامع امری است که حضور همه در آن لازم است و از نظر مفسران نماز و نماز جمعه امر جامع است و حضور در انتخابات نیز امر جامع به شمار می‌آید.

خاتمی گفت: مردم و بویژه نسلی که سال ۵۸ نبودید هر رایی که به صندوق می‌اندازید، رای آری مجدد به نظام اسلامی و بیعت دوباره با خون پاک شهیدان است، معنای این آمدن و رای دادن این است که شهیدان راهتان ادامه دارد و ما با تمام وجود حاکمیت اسلام و قرآن و اهل بیت را در این کشور تداوم خواهیم بخشید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به اهمیت انتخاب اصلح بیان داشت: مردم بحمدالله بصیرت دارند، اصلح آن کسی است که شرایط ریاست جمهوری را دارد، دل سوز مردم است، ضد استکبار است، مردمش را باور دارد، ضد فساد است و در فکر آن است که بار از دوش مردم بردارد، اصلح را مردم به فضل خدا می‌شناسند.

خاتمی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان حداقل‌ها و کف را تعیین می‌کند خاطرنشان کرد: تعیین سقف که اصلح است با شما مردم بصیر و انقلابی است، به همان اندازه که حضور حداکثری مهم است، انتخاب اصلح نیز مهم می‌باشد.

عضو خبرگان رهبری همچنین در سخنی با کاندیداهای انتخابات گفت: این‌ها بدانند سر سفره نظام نشستند و با این قانون اساسی سرکار می‌آیند، قانون اساسی را قبول ندارند، نیایند، بعد نیایند و بگویند ما اختیار نداریم، بیایند و با این راهکار انتخاب شوند و اگر قانون ردشان کرد، بگویند تحریم می کنیم، تحریم می کنیم یعنی نظام و قانون اساسی را قبول نداریم، قانون اساسی را قبول ندارید برای چه آمدید؟

وی ادامه داد: سخن این است کاندیداها شاکر نعمت خداوند باشند که شهیدان این فرصت را برای آنها فراهم کردند تا در این عرصه بیایند، کسانی باید در این عرصه وارد میدان شوند که نظام، قانون اساسی، اصول قانون اساسی، جمهوریت، اسلامیت و ولایت فقیه را از بُن جان قبول داشته باشند.

خاتمی قانون مداری را نیز به عنوان یکی از مسائل مهم انتخابات مورد توجه قرار داد و گفت: شکر نعمت نظام مقدس جمهوری اسلامی این است که همه قانون مدارانه عمل کنند، آنچه که این روزها در عرصه اصلاح آیین‌نامه انتخابات که بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغیه از سوی رهبر معظم انقلاب بود.

وی اضافه کرد: طبق قانون اساسی تفسیر قانون با شورای نگهبان است، اصل ۱۱۵ قانون اساسی می‌گوید رئیس جمهور ایرانی الاصل و مدیر و مدبر باشد.

وی در ادامه با طرح این سوال که مدیر و مدبر کیست گفت: تفسیر این قانون با شورای نگهبان است، مغلطه نکنند، شورای نگهبان قانون گذاری نمی کند و نکرده است.

وی گفت: شورای نگهبان قانون را تفسیر کرده که مدیر و مدبر کسی است که حداقل چهار سال کار اجرایی کلان کرده باشد؛ کشور را می‌شود به یک بچه ۱۵ ساله داد؟

وی افزود: قانون اساسی آن را گفته شورای نگهبان نیز تفسیر کرده، واقعا من قبل از این نمی‌دانستم کسی که می‌خواهد نماینده مجلس شود می‌گویند باید کارشناسی ارشد و یا عضو شورای اسلامی شهر و روستا شود، نیز باید لیسانس داشته باشد، اما ریاست جمهوری فقط خواندن و نوشتن بود، این در شان این ملت بود؟

وی افزود: شورای نگهبان نشست، تفسیر کرد و گفت کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود باید کارشناسی ارشد یا معادل آن باشد.

وی یادآور شد: سن ۴۰ سالگی سن پختگی است و از آن سو هم سن ۷۵ سال سن سرازیری است، گفتند حداقل سن برای رئیس جمهور شدن ۴۰ سال و حداکثر نیز ۷۵ سال است.

خاتمی افزود: گفتند سوء پیشینه اقتصادی و سیاسی نداشته باشد، آنچه شورای نگهبان انجام داد این بود که انتخاباتی فاخر شکل بگیرد، انتخابات غیر فاخر در شان نظام جمهوری اسلامی ایران نیست، به هر حال تعیین صلاحیت‌ها با شورای نگهبان است، اما حفظ حرمت شورای نگهبان حفظ حرمت نظام اسلامی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اوضاع فلسطین را مورد بررسی قرار داد و گفت: در فلسطین ۲ صفحه در حال ورق خوردن است که یکی صفحه رژیم جنایتکار و کودک کش صهیونیستی که در اوج ذلت و زبونی است.

امام جمعه تهران با بیان اینکه انتفاضه ای که با سنگ شروع شد امروز به موشک رسیده است افزود: به فضل خدا روز سفید رژیم صهیونیستی را به شام سیاه تبدیل کرده است، پناهگاه‌های آنها جا ندارد، و ملتمسانه تقاضای آتش بس می‌کنند و آفرین بر قهرمانان و مقاومان فلسطین، فلسطینیان و جبهه مقاومت همین انتفاضه‌ها گور صهیونیست‌ها را خواهد کَند و امیدواریم قبل از ۲۵ سالی که رهبر معظم انقلاب وعده داده شاهد محو و نابودی این رژیم غاصب، جنایتکار و کودک باشیم.

وی اضافه کرد: به شما بشارت می‌دهم همین مقاومت‌ها تاکنون جواب داده است، در این هفت سال آبی از مذاکره‌ها گرم نشده است، اگر عزتی نصیب فلسطینیان شده در سایه این مقاومت است.

وی همچنین با عرض تسلیت به مناسبت وقوع حادثه کشتار ۸۵ دختر دانش آموز به دست داعش وحشی و جنایتکار و مجروح شدن ده‌ها تَن در افغانستان افزود: داغداریم در این داغ سنگین، در مقابل مدرسه ای که مزین به نام سید الشهدا بوده، تردیدی نیست که تروریست‌های داعش ساخته و پرداخته آمریکای جنایتکار هستند، آنچنانکه خود اعتراف کردند، آمریکا با آوردن داعش در افغانستان خیال‌هایی دارد.

خاتمی خطاب به آمریکاییها گفت: همان گونه که شهید حاج قاسم سلیمانی روز شما را تبدیل به شام سیاه و دولت داعش را سرنگون کرد، حاج قاسم‌های زنده به فضل خداوند پس مانده‌های حقیر داعش را به زباله دان تاریخ خواهند فرستاد.

وی بیان داشت: آمریکا با اهداف شیطانی داعش را به افغانستان آورده است ولی باید بداند که این خون‌های پاک گام‌های لرزانشان را شکست خواهد داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید