دستور بایدن به نهادهای اطلاعاتی آمریکا: منشأ ویروس کرونا را پیدا کیند

کدخبر: ۴۱۵۲۳۳
رئیس جمهوری آمریکا به نهادهای اطلاعاتی این کشور دستور داده تلاش‌های خود برای یافتن سرمنشاء شیوع ویروس کرونا را "دو برابر" کنند و ظرف مدت ۹۰ روز گزارشی در این رابطه تهیه کنند.
دستور بایدن به نهادهای اطلاعاتی آمریکا: منشأ ویروس کرونا را پیدا کیند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رئیس جمهوری آمریکا به نهادهای اطلاعاتی این کشور دستور داده تلاش‌های خود برای یافتن سرمنشاء شیوع ویروس کرونا را "دو برابر" کنند و ظرف مدت ۹۰ روز گزارشی در این رابطه تهیه کنند.

به گزارش شبکه بی‌بی‌سی، این اقدام کاخ‌سفید در پی آن صورت گرفت که تئوری‌ و گمانه‌زنی‌ها درباره شیوع این ویروس از آزمایشگاهی در چین یک بار دیگر در رسانه‌ها شدت گرفته و با واکنش پکن هم همراه شده است.

این ویروس که منجر به همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در سراسر جهان شده است، نخستین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین شناسایی شد.

از آن زمان تاکنون ۱۶۸ میلیون نفر در سراسر جهان به کووید-۱۹ مبتلا شده و از میان آنها دست کم ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جان باخته‌اند.

مقام‌ها ابتدا بیماران اولی که به کرونا مبتلا شده بودند را مرتبط با بازار ماهی‌فروشان و حیوانات زنده مرتبط دانستند و گفتند که احتمالا این ویروس از حیوان به انسان منتقل شده است.

اما اخیرا، یک بار دیگر رسانه‌های آمریکایی از افزایش شواهدی که شیوع این ویروس از یک آزمایشگاه ویروس شناسی در ووهان چین را پیشنهاد می‌کند، نوشته‌اند.

دولت چین که بارها چنین ادعاهایی را رد کرده اما همزمان اجازه دسترسی کامل به اطلاعات در این زمینه را هم نمی‌دهد، ضمن محکوم کردن این تئوری‌ها گفته است که منشاء ویروس کرونا می‌توانسته آزمایشگاهی در آمریکا باشد.

کاخ‌سفید در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر کرده، گفته جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از همان زمان ورود به کاخ‌سفید خواستار تهیه چنین گزارشی شده بود از جمله این که خواسته بود نهادهای اطلاعاتی درباره سرمنشاء آغاز شیوع این ویروس "چه از حیوان به انسان و چه از طریق نشت تصادفی از یک آزمایشگاه" تحقیق کنند و "وقتی این ماه نتایج گزارش را دریافت کرد از این نهادها خواست که تلاش‌های خود را دو چندان کنند و تحقیقات را پیگیری کنند".

بایدن نیز گفت: تا امروز نهادهای اطلاعاتی بر سر دو فرضیه و سناریوی احتمالی اجماع دارند اما هنوز نتوانسته‌اند به نتیجه قطعی در پاسخ به سوال اصلی گزارش برسند.

وی افزود: موضع گزارش فعلی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا این است "در حالی که دو عنصر در گزارش نهادهای اطلاعاتی به سوی فرضیه ابتدایی متمایل است و یک عنصر به سوی نظریه موخر متمایل است- هر دو با درجه پایین و متوسط اطمینان - اما همه نهادها به این نتیجه رسیدند که نمی‌توان درستی یکی را به دیگری ترجیح داد".

اکنون بایدن از نهادهای اطلاعاتی کشورش که در مجموع ۱۷ سازمان هستند خواسته که تلاش‌های خود را دوچندان کنند تا در گزارش بعدی که باید ظرف ۹۰ روز آینده تهیه شود به نتیجه قطعی نزدیک‌تر شوند.

بایدن همچنین خواسته که این نهادها کنگره را هم در جریان اقدامات خود قرار دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید