معرفی چشم‌های مهم ایران در منطقه + ویژگی‌های فنی و تصاویر

کدخبر: ۴۱۵۳۲۶
اقتصادنیوز: جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر با طراحی و ساخت انواع مختلف رادار‌های بومی یکی از قدرتمندترین کشور‌های جهان در این حوزه است.
معرفی چشم‌های مهم ایران در منطقه + ویژگی‌های فنی و تصاویر

به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ماه بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جدیدترین سامانه راداری خود با نام قدس رونمایی کرد. طبق گفته فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این رادار نقش مهمی در شناسایی پرنده‌های پنهانکار دارد. 

 حسین سلامی فرمانده کل سپاه درباره رادار قدس گفت: ما برای اینکه به سیستم‌های جستجوی راداری برای اهداف هوایی دست پیدا کنیم و نقشه جامع راداری خود را تکمیل کنیم به یک رادار جدید باند vhf با قدرت عملیاتی زیاد و چابکی و جابجایی سریع نیاز داشتیم که به حمدالله رادار قدس به عنوان یک دستاورد مهم نیز در مرحله تولید قرار دارد و به توان رزم سپاه اضافه شد. 

امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران درباره رادار قدس اظهار کرد: در این سامانه از تجربه ساخت رادار‌های قبلی استفاده کردیم؛ برجستگی رادار قدس این است که هواپیما‌های پنهان کار را تا شعاع ۵۰۰ کیلومتر کشف می‌کند و استقرار و جابجایی سریع از ویژگی‌های متمایز کننده این سامانه به شمار می‌رود.

رادار قدس

کدام رادارهای ایرانی چشم بیدار ایران در منطقه هستند؟

رادار قدس

جمهوری اسلامی ایران که در حوزه دستاورد‌های دفاعی و امنیتی چندین سال است که فعالیت‌های خوبی انجام داده و در این راستا حوزه رادار نیز به علت اهمیت بالای خود مغفول باقی نمانده است؛ یکی از این دستاورد‌های جدید رادار قدس است. یکی از ویژگی‌های اصلی این رادار، قابلیت استقرار در موضع و جابجایی سریع است.

رادار قدس

نوع رادار: رادار پیش اخطار با قابلیت جستجو و شناسایی پرنده‌ها و تجهیزات هوایی در باند VHF.

محدوده پوشش: ۵۰۰ کیلومتر.

ویژگی‌های خاص: مقاومت بسیار بالا در برابر جنگ الکترونیک، جابجایی سریع، قابلیت شناسایی اهداف پنهان‌کار با سطح مقطع راداری در حدود ۰/۵ متر مربع، کشف و رهگیری همزمان ۱۲۰ هدف هوایی مختلف و چندین قابلیت استراتژیک دیگر.

رادار قدس

رادار مطلع الفجر

رادار مطلع الفجر یکی از رادار‌های طراحی و تولیدشده در صنایع دفاعی کشورمان است که در سال ۹۰ در رژه نیرو‌های مسلح رونمایی شد. این رادار از انواع رادار‌های سه بعدی متوسط به بالا در دو نوع ساخته شده است.

نوع آرایش آنتن‌ها: یاگی یا شاخه‌ای.

محدوده پوشش: ۳۶۰ درجه.

برد عملیاتی: ۳۰۰ کیلومتر.

بیشینه ارتفاع ردگیری: ۲۰ کیلومتر.

قابلیت ویژه: قابلیت ردگیری همزمان ۱۰۰ هدف به صورت همزمان، قابلیت نگهداری سابقه اهداف شناسایی شده و توانایی شناسایی و کشف اهداف پنهان‌کار، قابلیت کدینگ بر اساس الگو‌های بومی با احتمال کشف پائین و شبکه عیب یابی خودکار.

رادار قدس

رادار مطلع‌الفجر ۲

سال ساخت: ۱۳۹۲.

نوع رادار: رادار متحرک برد بلند مراقبت هوایی و هشدار زودهنگام در باند VHF.

برد عملیاتی: ۴۸۰ کیلومتر.

تعداد آنتن: ۳۲ آنتن در دو طبقه به فاصله حدود ۲ تا ۴ متر و ارتفاع نهایی آنتن‌ها از سطح زمین ۱۲ تا ۱۴ متر.

ویژگی خاص: قابلیت عمل به صورت انفرادی و یا تحت شبکه، قابل استفاده در تمام شرایط آب و هوایی، شناسایی اهداف با سطح مقطع پایین، هزینه تعمیر و نگهداری بسیار پایین.

کارایی در: مقابله با سامانه‌های ضدجنگ الکترونیک، جهش فرکانسی تا ۱۰۰ پله و شناسایی هواپیما‌های مخفی و موشک‌های کروز.

رادار قدس

رادار عصر

رادار بومی عصر از انواع مختلف رادار‌های ساخت کشورمان است که به همت نیروی دریایی ارتش طراحی و ساخته شد. این رادار روز ۶ آذر ۹۲ به مناسبت روز نیروی دریایی ارتش رونمایی و به ناوگان این نیرو الحاق شد.

نوع رادار: اولین رادار سه بُعدی آرایه فازی برد بلند ایران.

برد عملیاتی: ۲۰۰ کیلومتر.

قابلیت کشف: ۱۰۰ هدف به صورت همزمان.

قابلیت رادار: کشف اهداف هوایی و سطحی، توانایی رهگیری و مقابله با جنگ الکترونیک، قابلیت تفکیک اهداف و شناسایی انواع موشک‌های کروز.

ویژگی خاص: امکان نصب در ساحل و شناور‌های مختلف.

رادار قدس

رادار قدیر

رادار بومی قدیر یکی دیگر از رادار‌های بومی ساخت صنایع هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در سال ۱۳۹۰ در حاشیه رزمایش پیامبر اعظم ۶ رونمایی و معرفی شد.

نوع رادار: ۳ بعدی آرایه فازی.

نوع آرایش آنتن‌ها: یاگی یا شاخه‌ای.

تعداد آنتن: ۵۱۲ آنتن.

برد عملیاتی: ۱۱۰۰ کیلومتر.

ارتفاع قابل پوشش: ۳۰۰ کیلومتر.

فرکانس: HF، VHF و UHF.

قابلیت استفاده: کشف اهداف در مسافت‌های دور، ایفای نقش هشدار زودهنگام، کشف هواگرد‌های دارای سطح مقطع راداری پایین.

رادار قدس

رادار فتح ۱۴

رادار بومی فتح ۱۴ از دیگر رادار‌های ساخت صنایع الکترونیک شیراز وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است که در سال ۱۳۹۲ معرفی شد و در سال ۱۳۹۴ طی رزمایش محرم در غرب کشور به نیروی پدافند هوایی ارتش الحاق شد.

نوع رادار: نیمه هادی.

تعداد آنتن: ۶۴ آنتن.

برد عملیاتی: ۶۰۰ کیلومتر.

بیشینه اهداف شناسایی شده: بیش از ۴۰ هدف.

کارایی خاص: چرخش ۳۶۰ درجه، تعبیه سامانه تشخیص دوست از دشمن، کشف اهداف ریزپرنده در ارتفاع بالا، تحرک بالا و سریع و مقاوم در برابر جنگ الکترونیک.

قابلیت ویژه: طراحی و تعبیه ۵ روش ویژه مقابله با ضد جنگ الکترونیک و استفاده از فناوری حالت جامد، شناسایی اهداف استراتژیک همچون جنگنده سوپرهورنت یا اف ۱۸.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید