سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

بی‌بی خداحافظ؟ /لایحه دیوانه‌وار جو بایدن

کدخبر: ۴۱۵۶۱۲
اقتصادنیوز: لایحه بودجه پیشنهادی بایدن در طول پنج دهه اخیر بی سابقه است.
 بی‌بی خداحافظ؟ /لایحه دیوانه‌وار جو بایدن

به گزارش اقتصادنیوز ، ارائه لایحه شش تریلیون دلاری از سوی بایدن، ممانعت جمهوری‌خواهان از تشکیل کمیسیون حقیقت‌یاب حوادث ششم ژانویه، مهر تایید جو بایدن بر تصمیم ترامپ درباره پیمان آسمان باز، کاهش تقاضا برای بیمه بیکاری در آمریکا، آمادگی شرکت نفت و گاز هند برای خرید نفت خام از ایران، افتتاح پروژه نوردلینک، نتانیاهو در آستانه سقوط، افتتاح مسجد میدان تقسیم و انتقاد سازمان بهداشت جهانی از دخالت سیاست در تحقیقات کرونا سرخط رسانه‌ها دنیا در نیم‌روز گذشته است.

لایحه بودجه دیوانه‌وار جو بایدن

به گزارش سی‌ان‌ان، جو بایدن، در نخستین بودجه پیشنهادی برای دولت فدرال آمریکا در مقام ریاست جمهوری، تقاضای شش تریلیون دلار کرده است؛ بودجه ای که تا حدی از افزایش مالیات ثروتمندان آمریکایی تامین می‌شود و در واقع بیان‌گر اولویت‌های جو بایدن و رویکرد او در راستای گسترش دولت و افزایش بودجه است. جمهوری‌خواهان این بودجه را سرسام‌آور و دیوانه‌وار خوانده‌اند

1

پیش‌بینی می‌شود این بودجه سالانه یک تریلیون دلار به کسر بودجه هنگفت آمریکا می‌افزاید. این بودجه عظیم برنامه‌های خدمات اجتماعی مانند مهدکودک‌های دولتی، و یارانه‌ای هنگفت برای پرستاری از کودکان و مرخصی با حقوق ضمانت شده را در بر می‌گیرد. بودجه پیشنهادی دولت آمریکا در عین حال شامل نوسازی زیرساخت‌ها نیز می‌شود و بخش‌هایی برای راه سازی، پل سازی، گسترش اینترنت با پهنای باند بالا و لوله کشی آب در نظر گرفته شده است.

افزایش بودجه پیشنهادی از جمله شامل ۱۰۹ میلیارد دلار برای دو سال کالج رایگان و ۲۰۰ میلیارد دلار در طول ده سال برای مهدکودک رایگان برای تمامی کودکان سه و چهار ساله می‌شود.

کنگره تا پایان ماه سپتامبر وقت دارد تا بودجه تازه را تصویب کند و تصویب نشدن بودجه تا این تاریخ دولت را به حالت نیمه‌تعطیل درخواهد آورد. برخلاف اغلب قوانین، بودجه می‌تواند با ۵۱ رای موافق در سنا تصویب شود.

ممانعت جمهوری‌خواهان از تشکیل کمیسیون حقیقت‌یاب حوادث ششم ژانویه

به گزارش رویترز، اعضای جمهوری‌خواه مجلس سنا مانع از تشکیل کمیسیون تحقیق فراحزبی در مورد حمله طرفداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره در روز ششم ژانویه سال گذشته شدند و با وجود انتقادهای شدید از موضع حزب در مورد این حادثه، خشونت مهاجمان را کم اهمیت دانستند. پیشنهاد تشکیل یک کمیسیون تحقیق ویژه و فراحزبی در مورد حوادثی را که به حمله به ساختمان کنگره منجر شد، دمکرات‌ها و جمهوری خواهان میانه‌رو طرح کردند. این پیشنهاد پیش از این به تائید مجلس نمایندگان رسیده بود و تصویب آن نیاز به حداقل ۶۰ رای از مجموع ۱۰۰ کرسی مجلس سنا داشت. با این حال در اری‌گیری سنا موفق به تنها کسب ۵۴ رای موافق در برابر ۳۵ رای مخالف شد.

5

چاک شومر رهبر فراکسیون دمکرات‌ها در مجلس سنا پس از رای گیری گفت: «همه می‌دانیم که چه اتفاقی افتاد. جمهوری‌خواهان مجلس سنا تصمیم گرفتند از دروغ بزرگ دفاع کنند چون می‌ترسند هر آنچه که دونالد ترامپ را ناراحت کند از نظر سیاسی به آنها ضربه بزند». طبق مقررات پارلمانی موسوم به «سد رای» تصویب لوایح در مجلس سنا به درخواست تعدادی از سناتورها می‌تواند به کسب حداقل ۶۰ رای موافق مشروط شود. این اولین باری است که جمهوری خواهان در کنگره جدید آمریکا از این مقررات برای شکست دادن یک لایحه استفاده کردند.

جمهوری‌خواهان در ظاهر با توجه به تشکیل یک کمیسیون ویژه در گذشته این امر را دوباره‌کاری می‌خوانند، اما در واقع نگرانی آن‌ها از این بابت است کمیسیون جدید که قرار بود بر اساس مدل کمیسیون فراحزبی و ویژه تحقیق در مورد ترامپ حملات تروریستی سال ۲۰۰۱ تشکیل شود، با تمرکز روی ادعاهای بی‌اساس دونالد ترامپ در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری و نقش تبلیغات او در تشویق به خشونت، موقعیت جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره‌ای سال آینده را تضعیف کند.

مهر تایید جو بایدن بر تصمیم ترامپ پیرامون پیمان آسمان باز

به گزارش آسوشیتدپرس، در پی اعلام تصمیم جو بایدن مبنی بر عدم پیوستن مجدد به پیمان آسمان باز، کرملین خرداد ضمن ابراز «تاسف» در مورد تصمیم تازه واشینگتن گفت که این پیمان بدون مشارکت روسیه و ایالات متحده بسیاری از کاربردهایش را از دست خواهد داد.

8

معاهده «آسمان‌های باز» که ۳۵ کشور عضو آن هستند و در سال ۱۹۹۲ امضا شده، به هواپیماهای جاسوسی و تجسسی کشورهای عضو اجازه می‌دهد که در حریم هوایی سایر اعضا پرواز کنند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، خردادماه سال گذشته اعلام کرد که ایالات متحده به دلیل نقض این معاهده توسط روسیه از آن خارج می‌شود.

روز گذشته مقام‌های آمریکایی خبر داده بودند وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده به سرگئی ریابکوف، همتای روس خود اطلاع داده که واشینگتن نمی‌خواهد دوباره به معاهده «آسمان باز» بپیوندد. این در حالی است که جو بایدن سال گذشته و در دوران مبارزات انتخاباتی از این اقدام دونالد ترامپ انتقاد کرده بود. این تصمیم پیش از دیدار رهبران آمریکا و روسیه در ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) در ژنو سوئیس اعلام شده است. این ملاقات قرار است با هدف کاهش تنش‌ها میان دو کشور برگزار شود.

کاهش تقاضا برای بیمه بیکاری در آمریکا

سی‌ان‌بی‌سی گزارش داده طبق اعلام جدید وزارت کار آمریکا، تعداد افرادی که این هفته تقاضای دریافت کمک برای بیکاری خود را ثبت کردند، به شدت کاهش یافته است. در حالی که اقتصاددانان شرکت کننده در نظرسنجی داوجونز پیش بینی کرده بودند تعداد بیکاران تحت پوشش بیمه آمریکا در این هفته به 425 هزار نفر کاهش یابد، میزان کاهش تعداد بیکاران فراتر از انتظار بود و این هفته تنها 406 هزار آمریکایی درخواست حمایت از خود را به ثبت رساندند.

2

این کمترین رکورد بیکاری هفتگی در دوره پاندمی کرونا است و از رکورد 444 هزار نفری هفته قبل هم پایین تر است.  تعداد بیکارانی که بیش از 2 هفته از بیمه بیکاری استفاده کرده اند هم 96 هزار نفر کاهش یافت و به سه میلیون 640 هزار نفر رسید.

تعداد آمریکایی هایی که تحت پوشش برنامه های مختلف حمایتی قرار دارند همچنان قابل توجه بوده و15  میلیون و 800 هزار نفر است. واکسیناسیون گسترده کرونا و بازگشت قدرتمند اقتصاد آمریکا، بازار کار این کشور را تقویت کرده است.

آمادگی شرکت نفت و گاز هند برای خرید نفت خام از ایران

یک مقام رسمی شرکت بهارات پترولیوم، شرکت نفت و گاز هند که توسط دولت این کشور اداره می‌شود به رویترز گفته که این شرکت می‌تواند پس از لغو تحریم‌های آمریکا، خرید نفت خام را از ایران از سربگیرد، اما به گفته این مقام این اقدام تنها در صورتی انجام می‌شود که ایران نفت خود را با تخفیف برای فروش عرضه کند. مدیرمالی این شرکت نفتی همچنین گفته پس از لغو تحریم‌ها و با امتیاز ایران در زمینه قیمت‌ها، بهارات پترولیوم می‌تواند ۲ میلیون تن نفت خام در سال از ایران بخرد، همان میزانی که قبل از تحریم‌های آمریکا از این کشور خریداری می‌کرد.

12

به گفته این مقام، این شرکت قصد ندارد واردات نفت خام ازایران را بیش از این رقم افزایش دهد. مدیر مالی بهارات پترولیوم همچنین افزوده حجم واقعی خرید نفت خام به میزان رقابتی بودن قیمت نفت خام ایران در مقایسه با موارد مشابه بستگی خواهد داشت. پالایشگاه‌های هند واردات نفت از ایران را چند ماه پس از آن که دولت قبلی آمریکا صنعت نفت جمهوری اسلامی را تحریم کرد و از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ خارج شد، متوقف کردند.

افتتاح پروژه نوردلینک

به گزارش یورونیوز، کشورهای نروژ و آلمان یک کابل زیر دریایی جدید را افتتاح کردند که شبکه‌های برق دو کشور را بهم پیوند می‌دهد. این پروژه گام بزرگی در مسیر تلاش‌های اروپا برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی و روی آوردن به انرژی‌های تجدیدپذیر توصیف شده است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در جریان مراسم اففتاح مجازی این پروژه گفت: «ما چرخشگاهی تاریخی برای تأمین انرژی نوین در اروپا ایجاد کردیم».

7

این پروژه ۲ میلیارد یورویی (۲.۴ میلیارد دلاری) که «نوردلینک» یا «پیوند شمالی» نام دارد به آلمان این امکان را می‌دهد که مازاد برق تولیدی نیروگاه‌های بادی خود را به نروژ صادر کند. سپس این انرژی در مخازن بزرگ برق‌آبی این کشور شمالی ذخیره می‌شود. در دوره‌های کم باد، نروژ می‌تواند دوباره برق را از مخازن خود آزاد کرده و به آلمان بازگرداند تا نیاز این کشور به انرژی تأمین شود.

پیمانکاران این طرح می‌گویند که این کابل فشار قوی قادر است هزار و ۴۰۰ مگاوات، یعنی برق کافی برای تأمین انرژی ۳.۶ میلیون خانوار را حمل کند. گفته می‌شود با به توجه به قیمت بالای برق در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، خط جدید انتقال نیرو به کاهش قیمت آن کمک خواهد کرد. نروژ که خود کشوری نفت‌خیز است، تقریباً تمام نیازهای انرژی خود را با استفاده از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌کند و برق که در این کشور در تأسیسات برق‌آبی تولید می‌شود، نسبتاً ارزان است.

بی‌بی خداحافظ؟

به گزارش آسوشیتدپرس، خبرها حکایت از آن دارد که در اسرائیل نفتالی بنت، رهبر حزب راست‌گرای یامینا، موافقت کرده که به همراه یائیر لاپید، رهبر حزب میانه‌رو یش عتید، دولت ائتلافی و کابینه چرخشی تشکیل دهد. طبق این توافق، بنت تا سپتامبر ۲۰۲۳ نخست‌وزیر خواهد بود و پس از آن لاپید تا نوامبر ۲۰۲۵ این سمت را بر عهده خواهد داشت و و انتظار می‌رود این مساله ظرف ۱۰ روز محقق شود.

6

پنجم ماه مه ، یائیر لاپید  پس از شکست نتانیاهو در تشکیل دولت، از سوی روون ریولین ، رئیس رژیم صهیونیستی برای تشکیل دولت ائتلافی طی مدت ۲۸ روز مأمور شد. اسرائیل طی دو سال، چهار دور انتخابات برگزار کرده که آخرین آنها در مارس گذشته بود و هیچ یک نتیجه قطعی نداشت. حال به نظر می‌رسد به نظر می‌رسد پس از گذشت بیش از ۱۲ سال، اکنون نخست‌وزیری ممتد بنیامین نتانیاهو در اسرائیل در آستانه پایان است.

افتتاح مسجد میدان تقسیم

به گزارش بی‌بی‌سی، روز گذشته رجب طیب اردوغان مسجد بزرگ میدان تقسیم در استانبول را افتتاح کرد. این میدان از دیرباز در استانبول نماد جمهوری سکولار ترکیه بوده و حالا در آن مسجدی عظیم بنا شده است.

11

مراسم گشایش مسجد در سالگرد اعتراضات سراسری گسترده مردم ترکیه علیه آقای اردوغان برگزار شد که هشت سال پیش از میدان تقسیم آغاز شد. این مسجد با ظرفیت بیش از دو هزار نمازگزار، پارکینگ عظیم و سالنی برای برگزاری مراسم‌ رسمی اکنون بر فضای میدان تقسیم تسلط دارد. در مقابل این مسجد مجسمه مصطفی کمال آتاتورک که در تقسیم است بسیار حقیر و کوچک به نظر می‌آید.

انتقاد از دخالت سیاست در تحقیقات کرونا

به گزارش دویچه‌وله، سازمان بهداشت جهانی در برابر طرح مجدد تحقیق پیرامون منشاء آزمایشگاهی شیوع ویروس کرونا از سوی دولت آمریکا واکنش نشان داد. این سازمان از سیاسی کردن موضوع کرونا انتقاد کرده و خواستار جدا کردن کامل سیاست از امور علمی شد. مایکل رایان، مدیر موارد اضطراری سازمان بهداشت جهانی گفته است: «ما خواستار رعایت مرز بین سیاست و علم هستیم و تقاضا می‌کنیم که به ما اجازه داده شود به گونه‌ای متناسب و در فضایی مثبت درباره شیوع کرونا تحقیق کنیم».

14

رایان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فرانسه تاکید کرده است که دخالت سیاست در تحقیقات باعث مسموم شدن فضای کار می‌شود. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که در ارتباط با پاسخ‌های مربوط به چگونگی شیوع ویروس کرونا منتظر ارزیابی کارشناسان خواهد ماند. به این ترتیب، تحقیقات مجدد پیرامون منشاء کرونا آغاز خواهد شد. این در حالی است که زمان اجرای این تحقیقات اعلام نشده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید