همتی:

برای تغییر، اختیاراتی فراتر از بانک مرکزی نیاز دارم

کدخبر: ۴۱۵۷۱۹
اقتصادنیوز:کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما امروز به اصلاحات اقتصادی نیاز داریم و دولت آینده باید به دنبال رفع مشکلات اقتصادی در وهله نخست باشد.
برای تغییر، اختیاراتی فراتر از بانک مرکزی نیاز دارم

به گزارش اقتصادنیوز ، عبدالناصر همتی با حضور در شبکه یک سیما با بیان اینکه شرایط اقتصادی امروز شایسته مردم ایران نیست، گفت: امروز هیچ چیز بنیادی‌تری از رسیدگی به وضعیت معیشت مردم نیست که در شأن آنها قرار ندارد. ما امروز به اصلاحات اقتصادی نیاز داریم و دولت آینده باید به دنبال رفع مشکلات اقتصادی در وهله نخست باشد.

وی افزود: تا آنجا که من اطلاع دارم تا هفتاد درصد مردم دغدغه اصلی شان مسائل اقتصادی است. من به یک دوره چهار ساله ریاست جمهوری فکر می‌کنم و به نظرم ما به این چهارسال برای حل مشکلات اقتصادی مردم نیازمند هستیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه جایگاه اقتصاد ایران همتراز شجاعت، صبر و تلاش‌های مردم ایران نیست، اظهار کرد: دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد. امروز چیزی بنیادی تر از بهتر شدن وضعیت معیشت مردم نیست و هر برنامه از سوی نامزدها ارائه شود باید برای همین باشد.

همتی تصریح کرد: بحث های سیاسی باعث شده نتوانیم در افزایش رشد اقتصادی مردم موفق باشیم. همه اینها به حکمرانی اشتباه اقتصادی است. برخی سوال می‌کنند خود من به عنوان کسی سه سال رئیس بانک مرکزی بوده چرا اقدامی انجام نداده‌ای؟ باید بگویم من برای تغییر، اختیاراتی فراتر از بانک مرکزی نیاز دارم.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به اهدافم نیاز به اقداماتی داریم، گفت: مردم کشورمان تحمل این روند اقتصادی را دیگر ندارند. ما در فرصت ۴ ساله آینده اگر نتوانیم مشکلات را حل کنیم ممکن است خیلی دیر شود. علت حضور بنده وجود این دغدغه بوده است.

 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: برای رسیدن به اهدافم نیاز به اقداماتی داریم. مردم کشورمان تحمل این روند اقتصادی را دیگر ندارند. ما در فرصت ۴ ساله آینده اگر نتوانیم مشکلات را حل کنیم ممکن است خیلی دیر شود. علت حضور بنده وجود این دغدغه بوده است.

وی یادآور شد: فرصت ۴ ساله آینده یک فرصت استثنایی و بسیار حساس است اگر نتوانیم مشکلات اقتصادی و عقب ماندگی اقتصادی که ایجاد شده است و انسدادی که در داخل ایجاد شده و انزوای بین‌المللی که پیدا کرده ایم را در ۴ سال آینده حل کنیم ممکن است دیگر دیر شود.

همتی با بیان اینکه من ظرف سه سال گذشته با مسئولیتی که داشتم متغیرهای اقتصادی را پیگیر بودم، افزود: تلاش زیادی کردم که ببینم گیر اصلی کشور برای عدم پیشرفت چه چیزی است گیر اصلی کشور برای این است که تولید شکل نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: باید از خودمان بپرسیم چرا این تورم مزمن چند دهه‌ای از بین نمی‌رود. به مردم اعلام می‌کنم که این موضوع یک روز و دو روز نیست.اگر بینش اقتصادی را در اقتصاد و در راس آن در خود رئیس‌جمهور و مجموعه اصلی دولت نداشته باشیم نمی توان مشکل را حل کرد. تجربه ثابت کرده است دیگر ما نمی‌توانیم بر اساس آزمون و خطا پیش برویم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: چند آمار را خدمت مردم عرض می کنم تا ببینیم عمق مشکلات کجاست. چند متغیر در کشور وجود دارد که مردم هر روز با آن درگیر هستند یکی از آنها رشد اقتصادی است. میانگین رشد اقتصادی ما در سه دهه گذشته ۳ درصد بوده است در حالی که ما پیش بینی و برنامه بلندمدت کشورمان این بود که سالانه ۸ درصد رشد داشته باشیم. اگر همین ۳ درصد رشد اقتصادی سالانه و به صورت مداوم بود قابل تحمل بود اما این رشد ۳ درصد بسیار با نوسان درگیر بوده است.

همتی ادامه داد: در سال‌هایی رشد منفی ۵ و منفی شش درصد داشتیم در سالهایی این رشد ارقام دیگری داشته است.
ادامه دارد...

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید