میراث سیاه استعمار کانادا

کشف گور دسته‌جمعی ۲۱۵ کودک بومی/ نسل‌کشی فرهنگی در مدارس مسکونی

کدخبر: ۴۱۵۹۶۴
اقتصادنیوز: حدس و گمان‌های دردناکی که درباره مدارس مسکونی کانادا، دهه‌ها بطور زمزمه‌وار میان بومیان این سرزمین جریان داشت، پس از کشف گور دسته‌جمعی ۲۱۵ کودک بومی در محل مدرسه مسکونی کملوپس، به واقعیتی هولناک در میراث سیاه استعمار کانادا تبدیل شد.
کشف گور دسته‌جمعی ۲۱۵ کودک بومی/ نسل‌کشی فرهنگی در مدارس مسکونی

به گزارش اقتصادنیوز مردم بومی کانادا با یک "فقدان غیرقابل تصور" دست به گریبان شده‌اند؛ به تازگی بقایای ۲۱۵ کودک بومی در یک مدرسه مسکونی قدیمی در استان بریتیش کلمبیا کشف شد.

الجزیره در گزارشی نوشته است که این هفته مردم بومی در سراسر کانادا با کشف بقایای بیش از ۲۰۰ کودک بومی از جمله برخی در سن سه سالگی، در مکان یک مدرسه محلی قدیمی در استان غربی بریتیش کلمبیا در بهت فرو رفتند.

روزان کازیمیر رئیس قبیله بومیان کملوپس (Tk’emlúps te Secwépemc First Nation) روز پنجشنبه اعلام کرد که بقایای ۲۱۵ کودک در محوطه مدرسه مسکونی بومی کملوپس پیدا شده است و افزود: "فقدان غیرقابل تصوری که در مورد آن صحبت می‌شد اما هرگز مستند نبود" اکنون تأیید شده است. کازیمیر گفت: "از نظر ما ، این کودکان گمشده، مرگ های مستند نشده هستند."

نیویورک‌تایمز

وی افزود: "برخی از آنها تنها سه سال سن داشتند. ما به دنبال راهی برای تأیید این موضوع بودیم که می‌دانیم در کمال احترام و عشق به آن کودکان از دست رفته و خانواده هایشان بوده و با درک اینکه کملوپس مکان آرامش ابدی این کودکان است. "

دانیل موریسون ، وکیل دادگستری آنیشینابه گفت «کشف این گور دسته جمعی، یک درد جمعی و یک آسیب" برای جوامع بومی در سراسر کانادا ایجاد کرده است». "مرکز ملی حقیقت و آشتی در دانشگاه مانیتوبا" نیز در بیانیه ای گفت: "این خبر یادآوری شدیدی است بر خشونت وارده توسط سیستم مدارس مسکونی و زخم هایی است که تا امروز در دل جوامع بومی، خانواده ها و بازماندگان نهفته بوده است."

برای بیش از 100 سال ، مقامات کانادایی هزاران کودک بومی را به زور از خانواده های خود جدا کردند و آنها را مجبور به تحصیل در مدارس مسکونی کردند. هدف از این کار قطع روابط خانوادگی و فرهنگی بومیان با کودکان و جذب آن‌ها به جامعه سفیدپوست کانادا بود.

این مدارس که از دهه 1870 تا سال 1996 توسط کلیساها اداره می شدند ، مورد آزار جسمی ، روحی و جنسی، بی توجهی و سایر انواع خشونت واقعد شده و چرخه ای از آسیب بین نسلی را برای افراد بومی در سراسر کانادا ایجاد کرده‌اند.

مدرسه مسکونی کملوپس در سال 1890 تاسیس شد و توسط کلیسای کاتولیک اداره می‌شد و با شمارش 500 کودک در اوج ثبت نام در اوایل دهه 1950 ، در نهایت تبدیل به بزرگترین مدرسه در سیستم مدارس مسکونی کانادا شد.

کشف گور دسته‌جمعی ۲۱۵ کودک بومی/ نسل‌کشی فرهنگی در مدارس مسکونی

موریسون گفت: "مدارس مسکونی تنها با هدف از بین بردن فرهنگ بومی از نسل‌های جدید بومی افتتاح شدند. این برای جذب مردم بومی در فرهنگ سفید کانادایی بود و اساساً به گفته یکی از متولیان امر در آن زمان، برای خلاص شدن از شر بومیان ایجاد شده اند."

در مراسم بزرگداشت آنلاین روز شنبه، کارن جوزف ، مدیرعامل موسسه خیریه آشتی کانادا، گفت که کشف کملوپس برای اولین بار "زمزمه دانسته را واقعی کرد" و تأثیر آن در سراسر کشور ، به ویژه توسط بازماندگان مدارس مسکونی بطور دردآوری احساس خواهد شد.

وی گفت: "اگرچه آن کودکانی که ما در حال حاضر به آنها اشاره می کنیم همگی به مدرسه مسکونی کملوپس نرفته اند ، اما ما می دانیم که همه این کودکان هم‌سرنوشت اهالی کملوپس نبوده اند. این طبیعت مدارس مسکونی بود ، برای این بود که فرزندانمان را از وطن خود دور کنند. "

نسل کشی فرهنگی

در سال 2015 ، یک کمیسیون به نام آشتی و حقیقت ملی اعلام کرد که دولت کانادا با وادار کردن بیش از ۱۵۰ هزار کودک بومی به تحصیل در مدارس مسکونی "نسل کشی فرهنگی" انجام داده است.

این کمیسیون در گزارش خود درباره کودکانی که دیگر هرگز به خانه برنگشتند ، گفت: «این سوال که چه بر سر عزیزانشان آمده و کجا آرام گرفته اند ، خانواده ها و جوامع را سال‌ها آزار می‌داده است. در طول تاریخ سیستم مدارس مسکونی کانادا ، هیچ تلاشی برای ثبت تعداد دانش آموزانی که هر ساله هنگام تحصیل در مدارس فوت می کردند وجود نداشت».

این کمیسیون گفت که تاکنون بیش از 4100 کودک به دلیل بیماری یا در یک حادثه در مدارس جان خود را از دست داده اند ، اما تلاش ها برای شناسایی دیگران ادامه دارد.

کشف گور دسته‌جمعی ۲۱۵ کودک بومی/ نسل‌کشی فرهنگی در مدارس مسکونی

درک فاکس ، معاون رئیس ارشد ملت (قبیله) نیشنابه آسکی در انتاریو گفت که کشف کملوپس نشان می دهد که چگونه میراث سیستم مدرسه مسکونی همچنان بر زندگی بازماندگان مدارس مسکونی و خانواده کسانی که هرگز به خانه برنگشته اند تأثیر می گذارد. فاکس در بیانیه خود افزود: «حتی پس از این همه سال ، فاجعه های جدیدی از سیستم مدارس مسکونی آشکار می‌شود».

دولت کانادا به طور رسمی از سیستم مدارس مسکونی در سال 2008 عذرخواهی کرد و نخست وزیر جاستین ترودو روز جمعه گفت که کشف اجساد کودکان «یادآوری دردناک آن فصل تاریک و شرم آور از تاریخ کشور ما است».

ترودو

سال گذشته ، سی بی سی نیوز گزارش داد که دولت برای یک دوره 10 ساله 3.2 میلیون دلار کانادا (2.6 میلیون دلار آمریکا) برای حمایت از گروهی از بازماندگان مدرسه مسکونی بومیان سنت آنه (St Anne’s)، در انتاریو که مورد سو استفاده قرار گرفته اند، اختصاص داده است.

برخی دیگر نیز اشاره کرده اند که اگرچه ممکن است مدارس مسکونی تعطیل باشد، اما کودکان بومی همچنان به تعداد نامتناسب در سراسر کانادا از خانواده خود گرفته می‌‌شوند.

براساس داده های سرشماری، بیش از 52 درصد کودکان تحت مراقبت در سال 2016 بومی بوده‌اند، در حالی که کودکان بومی تنها 7.7 درصد از کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

 کارن جوزف ، مدیرعامل موسسه خیریه آشتی کانادا در جریان یک رویداد آنلاین گفت: «این یک اتفاق تاریخی نیست. این همچنان ادامه دارد؛ از دست دادن فرزندان ما و از دست دادن مردم ما به هیچ دلیلی غیر از رنگ پوست ما.

کشف گور دسته‌جمعی ۲۱۵ کودک بومی/ نسل‌کشی فرهنگی در مدارس مسکونی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید