مرگبارترین انتخابات با ۹۰ کشته

خشونت بارترین مبارزات تاریخی در مکزیک

کدخبر: ۴۱۷۳۰۳
مبارزات انتخاباتی در مکزیک از جمله خشونت بار‌ترین نمونه‌ها در سال‌های اخیر بوده که تاکنون بیش از ۹۰ کشته در پی داشته است.
خشونت بارترین مبارزات تاریخی در مکزیک
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، از سپتامبر بیش از ۹۰ سیاستمدار این کشور کشته شده اند. دستکم ۳۵ نفر آن‌ها نامزد انتخابات بودند. از جمله این افراد، نامزد انتخابات شهرداری بود که روز جمعه به ضرب گلوله گشته شد.
به گزارش خبرنگار سی ان ان، این آبل موریتا است نامزد انتخابات محلی شهرداری‌ها در مکزیک. او می‌گوید مقابله با جرایم، اولویت شماره یک اوست. اما یک روز بعد از انتشار این فیلم تبلیغاتی، او کشته شد. او به ضرب گلوله کشته شد.
مقامات محلی می‌گویند موریتا به عمد هدف قرار گرفت، اما نمی‌دانند چه کسی او را کشت. این قتل‌ها نشان می‌دهد کار سیاسی در مکزیک می‌تواند مرگبار باشد.
از سپتامبر سال گذشته تا ۲۵ مه امسال، دستکم ۸۸ سیاستمدار یا نامزد انتخابات کشته شده اند. این بخشی از رقم کلی ۵۶۵ سیاستمدار یا نامزد انتخابات مکزیک است که در این کشور هدف نوعی تعرض از تهدید به مرگ تا مرگ قرار گرفته اند.
دولت می‌گوید بر این باور است که ارقام پایین‌تر از اینهاست، اما نمی‌گوید خودش چه آماری دارد. با وجود این، دولت مکزیک اذعان دارد که مشکلی واقعی در این خصوص وجود دارد.
رئیس جمهور مکزیک گفت: برهه دشواری برای این رقابت انتخاباتی مکزیک وجود دارد ما قصد داریم از شرکت کنندگان در آن محافظت کنیم.
اما مکزیک پیوسته در این کار بازمانده است. ترور‌های سیاسی چند دهه است که در مکزیک مشکل محسوب می‌شود، اما امسال این وضع مشخصا بدتر بوده است.
یک کارشناس امنیت عمومی می‌گوید: ما دقیقا می‌توانیم بگوییم که با خشن‌ترین رقابت انتخاباتی در طول تاریخ مکزیک روبرو هستیم.
این کارشناس می‌گوید این سیاستمداران هدف حمله مجرمان سازمان یافته قرار گرفته اند و در بسیاری از موارد به این علت کشته می‌شوند که گروه‌های مهاجم می‌خواهند نامزد خودشان در مسند کار باشد. در این میان خصوصا نامزد‌هایی هدف قرار می‌گیرند که مقابله با جرم را اولویت اصلی خود معرفی می‌کنند.
این کارشناس افزود: نامزد‌هایی که مانند آبل موریتا حرف می‌زنند، مشخصا در معرض خطر بیشتری هستند.
موریتا به ایجاد چالش برای گروه‌های تبهکار و کارتل‌های مواد مخدر شهرت داشت. او به عنوان وکیل خصوصی،
نمایندگی خانواده لابارون را بر عهده داشت که ۹ عضو خود را در اواخر ۲۰۱۹ در حملات اعضای کارتل‌های مواد مخدر از دست داد. یکی از اعضای خانواده لابارون بعد از این ترور در توئیتر خود نوشت:
"آن‌ها وکیل مدافع مرا کشتند. ما این را چه می‌نامیم؟ حاکمیت قانون؟ "
خبرنگار سی ان ان از او پرسید: آیا شما فکر می‌کنید او به علت مخالفت با کارتل‌های مواد مخدر کشته شد؟
وی گفت: بله او همیشه مخالف آن‌ها بود.
هنوز کسی در خصوص قتل موریتا شناسایی نشده است. او چند روز قبل از این حادثه گفت:
من جدی هستم و در انجام دادن این کار ترس ندارم. شما باید در کاری که انجام می‌دهید، وجدان داشته باشید و نترسید.
او زمانی گفت خیابان‌ها به مردم تعلق دارند نه به تبهکاران و امروز برخی از همان مردم برای شرکت در مراسم تدفین او حضور یافته اند.
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید