پیروزی مهم محافظه‌کاران بر راست افراطی در ایالت شرقی

خیز وارث مرکل برای صدراعظمی

کدخبر: ۴۱۷۵۹۴
اقتصادنیوز: حزب دموکرات مسیحی (CDU) توانست در انتخابات ایالت شرقی زاکسن-آنهالت، حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) را شکست دهد؛ با افزایش حاشیه برتری در ایالتی که یکی از قوی‌ترین پایگاه‌‌های حزب راست افراطی AfD محسوب می‌شد، آرمین لاشت (Armin Laschet) وارث حزبی آنگلا مرکل، خیز بلندی برای جانشینی وی به عنوان صدراعظم جمهوری فدرال آلمان برداشت.
خیز وارث مرکل برای صدراعظمی

به گزارش اقتصادنیوز آرنه دلفس خبرنگار بلومبرگ گزارش داد: «آرمین لاشت» با دستیابی به پیروزی قاطع در فقیرترین ایالت آلمان، شانس خود برای جانشینی آنگلا مرکل به عنوان صدراعظم آلمان را افزایش داد.  در ایالت شرقی زاکسون-آنهالت، آخرین ایستگاه رقابت‌های ایالتی پیش از رأی گیری انتخابات ملی در سپتامبر، رهبر 60 ساله حزب نشان داد که می‌تواند با موفقیت در مبارزات انتخابات نهایی، حزب دموکرات‌مسیحی را رهبری کند.

آرمین لاشت آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان / حزب دموکرات مسیحی انتخابات آلمان

این نتیجه کمک خواهد کرد تا شک و تردیدها در مورد شایستگی او برای رهبری محافظه کاران آلمان و مسئولیت مدیریت و هدایت بزرگترین اقتصاد اروپا، کاهش یابد. کافی است که با پایان یافتن دوران مرکل، در فضای ناآرام سیاسی آلمان به یک برتری چشمگیر دست پیدا کنید.

حزب دموکرات‌مسیحی در انتخابات اخیر روز یکشنبه در ایالت زاکسن-آنهالت برنده ۳۷ درصد آرای این منطقه آلمان شرقی سابق شد و بر اساس نتایج بیش از ۷ واحد درصد رشد نسبت به آخرین انتخابات در سال ۲۰۱۶ داشته است.

راست افراطی یعنی حزب آلترناتیو برای آلمان ، که در برخی از نظرسنجی‌های اخیر به دنبال پیشی گرفتن از حزب حاکم بود، موفق به کسب ۲۱ درصد آرا شد و در این منطقه سابقاً کمونیستی ۳ واحد درصد افت محبوبیت را نسبت به انتخابات ۵ سال پیش تجربه کرد.

زاکسن

هولگر اشمیدینگ ، اقتصاددان ارشد در برنبرگ ، مستقر در لندن ، گفت: «حزب ملی دموکرات‌مسیحی تحت رهبری آرمین لاشت اکنون جنبش مورد نیاز خود را در اختیار دارد. نگرانی از اینکه لاشت شاید مانعی باشد به جای کمک باید رفع می‌شد».

در آستانه رأی گیری ، لاشت با دعوت از رای دهندگان اصلی ایالت برای حمایت از حزب CDU گفت که «دفاع از دموکراسی در برابر حزب ضد مهاجر AfD مهم است». اما بیشترین این اعتبار متعلق به راینر هازلوف بود. نخست وزیر دو دوره‌ای ایالت که نمایشی اطمینان بخش در سراسر بیماری ویروس کرونا ارائه داد و به عنوان یک مدافع ملی برای نیمه شرقی سابق -که سه دهه پس از اتحاد و ادغام دوباره با غرب هنوز ثروتمندتر نیست- حمایت لازم را به دست آورد.

آرمین لاشت آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان / حزب دموکرات مسیحی انتخابات آلمان

هازلوف که از مارکوس سوئدر ، رقیب لاشت به عنوان کاندیدای بلوک سیاسی (اتحادیه محافظه‌کاران) برای پست صدراعظمی حمایت می کرد، این پیروزی حزب دموکرات‌مسیحی را مدیون سوابق اقدامات خود و همچنین حمایت لاشت و سایر مقامات برجسته حزب در مبارزات انتخاباتی دانست.

وی روز دوشنبه قبل از عزیمت به برلین برای گفتگو با لاشت و دیگر رهبران ملی حزب در مصاحبه ای با تلویزیون ARD گفت: هنگامی که محافظه کاران متحد شوند، آنها غیرقابل شکست خواهند بود و صدراعظم بعدی را معرفی خواهند کرد». وی افزود: «اگر AfD به قوی ترین نیروی اینجا تبدیل می شد ، فاجعه بار بود. این در واقع پیامی است که می خواهم با خود به برلین ببرم. آنچه در زاکسون-آنهالت ممکن شده است برای کل آلمان نیز ممکن است».

Reiner Haseloff

لاشت در ماه ژانویه به عنوان رهبر حزب دموکرات مسیحی و جانشین مرکل معرفی شد و حزب در ماه مارس در ایالات بادن-وورتمبرگ و راینلاند-فالتس بدترین نتایج خود را متحمل شد. این مسئله در ماه آوریل منجر شد وی با سوئدر، رئیس حزب خواهر CSU باواریا (بخشی از بلوک سیاسی اتحادیه محافظه‌کاران) وارد یک جنگ قدرت شود. اگرچه درنهایت لاشت پیروز شد اما شهرت وی به نوعی تحت الشعاع قرار گرفت.

آرمین لاشت رهبر حزب دموکرات مسیحی که امیدوار است بتواند جایگزین هم‌حزبی خود آنگلا مرکل در سمت صدارت اعظمی شود، برای جلب نظر در ایالت‌های آلمان شرقی سابق، تلاش‌های مفیدی انجام داد. در میان مبارزات انتخاباتی که به دلیل محدودیت‌های پاندمی بیشتر به صورت آنلاین انجام می‌شود، آقای لاشت آخر هفته گذشته از منطقه معدنی این ایالت بازدید کرد. وی بر زمان و سرمایه‌گذاری لازم در راستای گذار موفقیت آمیز از بهره‌برداری از معادن زغال سنگ تأکید کرد و متعهد شد همانطور که برای رهایی ایالت خود  نوردراین-وستفالن از اقتصاد وابسته به زغال سنگ، حمایت دولت را فراهم کرد، برای این ایالت شرقی هم پشتیبانی مشابهی ایجاد کند.

 armin laschet

گام مهم آرمین لاشت در مسیر صدر اعظمی

 آرمین لاشت که برای رسیدن به صدر اعظمی، در رقابتی تنگاتنگ با حریفی از باواریا قرار دارد، به شدت نیازمند یک جرقه اولیه، همچون نتیجه امیدوارکننده در این ایالت شرقی بود.

پس از نتیجه روز یکشنبه ، لاشت می تواند با اعتماد به نفس مضاعف به مقابله با سبزها و نامزد آنها آنالنا بائربوک، رقیب اصلی خود برای به دست گرفتن رهبری آلمان بپردازد.

بائربوک رهبر ۴۰ ساله سبزها ، در مصاحبه با ARD گفت: «ما آرایی به دست آوردیم، اما نه آنقدر که امیدوار بودیم».

آنالنا بائربوک

جنب و جوش حزب حامی محیط زیست (حزب سبز) در هفته های اخیر دچار رکود و ایستایی شده است و این روند با کسب آرایی کمتر از حد انتظار در زاکسون-آنهالت تصدیق شد. امری که می‌تواند برای حزب به قیمت از دست دادن شانس صعود به دولت تمام شود.

در همین حال ، دستگاه سیاسی آلمان می تواند نفس راحتی بکشد. پیروزی حزب AfD اولین حزب راستگرا  در سطح ایالتی بوده، باعث مانور سیاسی پیچیده ای می شد تا سیستم سیاسی را از دولت منطقه‌ای دور نگه دارد.

افول قدرت راست افراطی

نیویورک‌تایمز نیز رای گیری روز یکشنبه در ایالت زاکسون-آنهالت را به مثابه افول قدرت راست افراطی در آلمان شرقی تلقی کرد و از این منظر نتایج این رقابت ایالتی را، کاهش محبوبیت پوپولیسم راست‌گرایانه در این کشور به موازات افول نسبی این جریان در نقاط دیگر تلقی کرد.

به نوشته این روزنامه پنج سال پیش، حزب «آلترناتیو ملی‌گرایانه برای آلمان/AfD» پس از کسب جایگاه دوم در رای گیری منطقه‌ای در ایالت شرقی زاکسون-آنهالت، احزاب سنتی این کشور را وارد مشاجره کرد و در عین حال نشانه‌ای شوم از جذابیت رو به رشد راست افراطی را بروز داد.

حالا رأی دهندگان در زاکسون-آنهالت دوباره به پای صندوق های رای رفته و در این انتخابات ایالتی که فقط سه ماه قبل از انتخابات ملی برگزار شد از سوی کارشناسان نشانه‌ای مبنی بر تضعیف حزب آلترناتیو در یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های راست افراطی همانند کاهش نسبی محبوبیت آن‌ها در سطح کشور قلمداد می‌شود.

​در سال 2016 ، آلمان با ورود بیش از یک میلیون مهاجر مواجه بود و تا سال گذشته در حال سازگارسازی خود با این هجوم جمعیت بوده و ساکسونی-آنهالت نیز با بیکاری در حال ظهور مبارزه کرده است. در حالی که نظرسنجی ها برای حزب آلترناتیو که پس از تشکیل در سال 2013 با اعتراض به عضویت آلمان در حوزه یورو (اتحادیه اروپا) خود را به عنوان حزبی ضد مهاجرت نشان داد، پیش‌بینی کرده بودند که بتواند به راحتی چند کرسی ایالتی را بدست آورد، اما هیچ کسی انتظار نداشت که بیش از 24 درصد از حمایت دو میلیون رای دهنده منطقه را کسب کند و در جایگاه دوم قرار گیرد.

از آن زمان ، حزب آلترناتیو ملی‌گرایانه برای آلمان حتی بیشتر به سمت راست میل کرده است. تا جایی که توجه سرویس اطلاعات داخلی کشور را نیز به خود جلب کرده و نهادهای امنیتی آلمان، رهبری این حزب را به دلیل نگرانی در مورد عبارات ضد یهودی، ضد مسلمان و پیوند با افراط گرایان تحت نظر قرار داده است. شعبات این حزب در براندنبورگ و تورینگن نیز تحت بازرسی قرار گرفته‌اند.

تداوم محبوبیت جزب آلترناتیو برای آلمان در مناطقی مانند زاکسن-آنهالت می توانست باعث ایجاد اختلاف در بسیاری از محافظه کاران جریان اصلی شود. از جمله در مورد اینکه آیا دموکرات‌های مسیحی  در صورت لزوم مایل به حضور در یک ائتلاف با راست افراطی هستندیا خیر.

زاکسن-آنهالت پیرترین جمعیت را در کل آلمان دارد ، نمادی از تعداد جوانانی که در سالهای دردناک پس از اتحاد مجدد شرق و غرب سابق آلمان در 1990 ، این ایالت را ترک کردند. اگرچه این ایالت از تلاش‌های دولت اخیر برای ایجاد شغل در مناطق کم جمعیت برخوردار شده است (از جمله با ایجاد چندین آژانس فدرال در زاکسون-آنهالت)، اما سطح زندگی این منطقه هنوز نسبت به مناطق مشابه در آلمان غربی سابق عقب است.

آرمین لاشت آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان / حزب دموکرات مسیحی انتخابات آلمان

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید