رئیس جمهور آینده باید دید اقتصادی داشته باشد

کدخبر: ۴۱۸۲۶۵
کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: دولت آینده نمی‌تواند دولتی غیراقتصادی باشد.
رئیس جمهور آینده باید دید اقتصادی داشته باشد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ عبدالناصر همتی که از طریق شبکه آفتاب با مردم استان مرکزی سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که نیاز به اقدامات فوری و جدی برای اصلاح امور اقتصادی وجود دارد، اظهار کرد: نظرسنجی‌ها و برآوردهایی که صورت می‌گیرد بیانگر آن است که بیش از ۶۰ الی ۷۰ درصد دغدغه مردم مسائل معیشتی و اقتصادی است بنابراین دولت آینده نمی‌تواند دولتی غیراقتصادی باشد و در ذهن رئیس جمهور دولت آینده نمی تواند بینش اقتصادی حاکم نباشد.

وی با تاکید بر اینکه در دولت آینده باید جلوی اشتباهات گذشته گرفته شود، افزود: معتقدم زمان در حال گذر است و اگر جلوی اشتباهات گذشته گرفته نشود دیر خواهد شد. نیاز داریم که خیلی سریع ریل اقتصاد را تغییر دهیم و حکمرانی اقتصادی که اشتباهی پیش رفته است را اصلاح کنیم. باید به مردم بگوییم این روندی که در سال های گذشته طی شده روند مطلوبی برای اقتصاد کشور نبوده و میزان قدرت خرید آنها، سرمایه گذاری، رشد تولیدات، در سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است.

رشد اقتصاد کشور در شان مردم ایران نیست

او با تاکید بر اینکه رشد سه دهه گذشته اقتصاد کشور در حد سه درصد بوده و اصلا در شان مردم بزرگ ایران نیست، افزود: به خوبی می‌دانید که اصل توسعه و اصل اشتغال به رشد تولید بر می‌گردد و باید موانع رشد تولید برداشته شده و تولید به طور جدی حمایت شود.

همتی با بیان اینکه چگونه می‌توان به رشد تولید کمک کرد و  تورم مزمن ساختاری را که در سه دهه گذشته به طور متوسط ۲۰ درصد بوده و اکنون به دلیل فشار حداکثری و تحریم‌های ظالمانه آمریکا قدری افزایش یافته را کنترل کرد، گفت: به عنوان کسی که اقتصاد خواندم و در رشته اقتصاد صاحب کرسی در دانشگاه تهران هستم و نزدیک به ۳۵ سال مدیریت بنگاه های مالی و اقتصادی را برعهده دارم و بانک مرکزی را که سیاست‌های ارزی و پولی در اختیار دارد را اداره کردم می دانم که مشکلات چقدر عمیق است و باید برای آن چاره اندیشی کرد.

فرصت تداوم روش های اشتباه گذشته را نداریم 

وی با تاکید بر اینکه فرصت اشتباه و تدوام روش‌های اشتباه گذشته را نداریم، تصریح کرد: باید به سبکی حرکت کنیم که اقتصاد بر سیاست حاکم شود، نه مثل گذشته سیاست بر اقتصاد حاکم باشد. اگر اقتصاد حاکم نشود، ممکن است همین مسیری را که طی کردیم ادامه می یابد و براساس اهداف سیاست گذاری سیاست گذاران باید مسائل اقتصادی را پیش ببریم که نتیجه آن تداوم ناکارآمدی است، تخصیص بهینه نخواهیم داشت، قیمت گذاری دستوری ادامه پیدا کرده، مداخلات دولت در اقتصاد ادامه پیدا کرده و وضعیت کنونی استمرار خواهد یافت. باید به سمت و سویی حرکت کنیم که دولت دست و پای خود را از اقتصاد کشور کنار بکشد و مردم و بخش خصوصی به صحنه تولید بیایند.

تاثیر زیاد تعامل داخلی و خارجی در اقتصاد کشور

او در ادامه یکی از مهمترین مواردی را که در اقتصاد کشور موثر است را تعامل داخلی و خارجی دانست و افزود: شعار دولت من تعامل از خانه تا جهان است. تعامل یعنی در داخل منزل بین خانواده، در جامعه بین افراد و  بین قوای سه گانه و در سطوح بالا بین ایران و کشورهای خارجه تعامل باشد که هم اکنون تعامل بهینه ای وجود ندارد. حتی در برخی موارد به جای تعامل، تقابل شکل گرفته است که نتیجه آن مستهلک شدن نیروی انسانی است. قدرت نظام اسلامی باید بر این استوار باشد که در سایه تعامل مشکلات را حل کند.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران افزود: با تعامل می توان مشکلات را برطرف کرد و موانع رشد اقتصادی را از میان برد. نباید اجازه دهیم موانع رشد اقتصادی بیش از این ادامه داشته باشد. پیش بینی ناپذیر بودن اقتصاد سم مهلکی برای سرمایه گذاران است و انگیزه سرمایه گذاری داخلی و خارجی را از بین می‌برد.

اگر تورم مهار نشود سفره بسیاری از مردم کوچک می شود

وی افزود: باید تورم مهار شود و اگر مهار نشود سفره بخش عظیمی از مردم جامعه کوچک و سفره بخش بزرگی را که بزرگتر خواهد کرد. ممکن است این سوال به ذهن شما خطور کند که با توجه به این‌که شما رییس بانک مرکزی بوده‌اید چرا تا به‌ حال این کارها را انجام نداده‌اید، جواب را این‌گونه باید داد، به دو دلیل که دلیل اول تحریم‌ها و دلیل دوم اختیارات بانک مرکزی، است. از آنجا که بانک مرکزی یک سازمان است و باید با مجموعه‌های دیگر فعالیت کند به‌ تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل‌ و فصل کند بنابراین قدرت و اختیارات فراتر از بانک مرکزی نیاز است تا بر مشکلات فائق آییم. بنابراین برای حل مشکل به صحنه وارد شدم، احساس کردم رقبای من توان و بینش اقتصادی لازم را ندارند که اقتصاد را از مسیر خطرناکی که در حال طی کردن است به مسیر درست بیاورند. این قدرت را در خود می‌بینم و مطمئن هستم برنامه من قابل اجراست و تحقق پیدا خواهد کرد.

او با تاکید بر از بین بردن انزوای خارجی گفت: برخی معتقدند که تحریم مشکلی ایجاد نکرده است و مشکلات بیشتر به عدم کارآمدی بر می‌گردد در حالیکه این موضوع اصلا صحت ندارد. تحریم ظالمانه درآمدهای کشور را تحت تاثیر قرار داده و روابط اقتصادی کشور را تقریبا به حالت تعلیق درآورده و روابط بانکی را مختل کرده است. در مقطعی از زمان، درآمدهایی همچون درآمدهای ۱۰۰ میلیارد دلاری نصیب کشور می شد اما در سال ۱۳۹۹ درآمدی که به بانک مرکزی رسید پنج میلیارد دلار بود و با این مبلغ کشور اداره شد. مشخص است که با این میزان درآمد ارزش پول ملی افت پیدا می‌کند و به مردم فشار وارد شده و نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند.

همتی با تاکید بر اینکه باید به طور اساسی در حوزه اقتصاد اقدامات جدی صورت گیرد، اظهار کرد: اولویت‌های اصلی بنده در ۱۵ اولویت غیراقتصادی و اقتصادی است. در حوزه اقتصادی اولویت ها شامل رشد اقتصادی، کنترل تورم، کاهش بیکاری، رشد اشتغال، کنترل و پیشبرد رفاه مردم با احیا و اصلاح معیشت مردم است. معیشت مردم تحت تاثیر تحریم، تورم و کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید دچار مشکل جدی شده است. باید با توزیع عادلانه یارانه قدرت خرید را به مردم برگردانیم. باز توزیع درآمدهای کشور و اخذ مالیات از دارایی‌ها و درآمدهایی که جنبه ثبت بازار ندارد و کمتر کردن فشار مالیاتی بر تولیدکنندگان مسیری است که باید طی شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.

جایگاه جوانان باید احیا شود

وی در ادامه به نقش موثر جوانان در کشور اشاره کرد و افزود: باید جایگاه جوانان در کشور احیا شود و با ایجاد رفاه در زندگی و آرامش، از دخالت در امور آنها کاسته شود. اوقات فراغت برای آنها فراهم و بستری ایجاد شود تا انگیزه ماندن در کشور برای آنها افزایش پیدا کند نه انگیزه خروج از کشور که متاسفانه به یک اپیدمی تبدیل شده است. باید جوانان خارج از کشور را با ایجاد یک فضای اجتماعی و سیاسی مناسب جذب کنیم و به مردم نشان دهیم که دنبال اذیت کردن جوانان نبوده و به دنبال افتخارآفرینی برای جوانان هستیم.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به نقش مهم زنان و جوانان در جامعه اشاره کرد و گفت: اگر من سکان دولت را در دست بگیرم ۳۰ درصد مشاغل کشور در اختیار زنان و ۵۰ درصد کابینه دولت را در اختیار زنان و جوانان قرار خواهم داد، زیرا معتقد هستم باید با دفاع از حقوق زنان با توجه به اعتقادات دینی و مذهبی مقام آنها را ارج نهاد. زنان ایرانی به عنوان نیمی از جمعیت کشور افتخار آفرین هستند و باید به آنها که با مشکلات دست و پنجه نرم کردند، اعتماد کرد.

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات ۲۸ خردادماه تاکید کرد: ۲۸ خرداد حماسه‌ای در راه است که باعث افتخار کشور ما خواهد شد و تقویت استقلال و قدرت منطقه‌ای کشور را به رخ جهانیان خواهد کشاند. رقابت من با پنج نامزد دیگر نیست رقابت من با قهر با صندوق است و اگر قهر با صندوق رای وجود نداشته باشد، رقیبی ندارم. اگر مردم در انتخابات شرکت کنند با برنامه هایی که دارم مطمئن هستم که قضاوت درستی خواهند کرد. مردم نشان دادند که هیچ وقت خرد جمعی اشتباه نخواهد کرد.

منافع ملی باید حفظ و تقویت شود

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به اهمیت سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: سیاست خارجی بسیار مهم است و در دولت آینده به آن توجه جدی خواهم داشت. باید منافع ملی را حفظ کرد، سیاست خارجی مجری سیاست‌هایی است که باید این منافع را حفظ و تقویت کنند. بنابراین در تعامل با کشورهای دنیا در ارتباط با شرق با محوریت چین و روسیه و تعامل و احترام متقابل با غرب و آفریقا و آمریکای لاتین می‌توان روابط و سیاست خارجی را توسعه داد. تعاملی که در شعار انتخاباتی مطرح کردم در این حوزه مصداق پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: با تقابل به جایی نمی رسیم و نیاز داریم از انزوایی که ظالمانه به ما تحمیل شده خارج شویم. مشکلات معیشت مردم با تداوم انزوا، تقابل و تحریم‌ها حل نخواهد شد. اگر فکر می‌کنیم که بدون اینها می‌توانیم به توسعه برسیم اشتباه است. با صادرات و واردات و سرمایه‌گذاری و فعالیت گسترده نظام بانکی و اقتصادی می توان به رشد اقتصادی و بهبود معیشت مردم دست یافت.

سرمایه اجتماعی زیربنای توسعه کشور است

وی به ضعیف شدن سرمایه اجتماعی در کشور اشاره کرد و افزود: سرمایه اجتماعی سنگ زیربنای توسعه کشور است. کشورهایی در دنیا وجود دارند با منابع انسانی و سرمایه های فیزیکی یکسان، ولی سطح توسعه متفاوتی دارند که به سرمایه اجتماعی آنها بر می‌گردد. سرمایه اجتماعی کشور که همانا اعتماد بین مردم و حاکمیت است باید تقویت شود. متاسفانه این سرمایه در حال حاضر لطمه خورده و مردم نسبت به یکدیگر پرخاشگری می‌کنند و اعتماد ندارند که این وضعیت نیازمند ترمیم است.

همتی در ادامه با اشاره به اینکه دولت باید دولت کالای عمومی باشد، تصریح کرد: کالای عمومی یعنی اینکه دولت زیرساخت های لازم در حوزه راه، ارتباطات و ... را فراهم کند و بستر سازی دولت برای سرمایه‌گذاری باید در این زمینه باشد. دولت نباید در جزئیات اقتصاد ورود پیدا کند و قیمت گذاری کند.

وی با طرح این پرسش که چرا تولید در کشور مشکل پیدا کرده است، گفت: چون موانع بزرگی پیش روی تولید است و  سرمایه گذار را دلسرد و منصرف می‌کند. مشکلات مالیاتی، بیمه‌ای، اخذ مجوز، مشکلات بانکی و ... موجب شده است که تولید در کشور به خوبی شکل نگیرد. باید فضای کسب و کار را برای توسعه تولید مهیا و فضای موجود را اصلاح کنیم چرا که رتبه جهانی که در حال حاضر در حوزه کسب و کار داریم قابل قبول نیست. آزادی اقتصادی کشور از درجه پائینی برخوردار است که نیازمند اصلاح است تا بتوانیم در رتبه های برتر جهان قرار گیریم.

آسیب بخش خدمات در اثر شیوع کرونا

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در ادامه به بخش خدمات اشاره کرد و گفت: بخش خدمات ارزش افزوده بالایی در کشور دارد. ۵۵ درصد ارزش افزوده مربوط به بخش خدمات است ولی این بخش به خاطر شیوع ویروس کرونا آسیب جدی دیده است. دولت آینده باید این بخش را نه تنها به وضعیت سابق بلکه به وضعیت مطلوب و بهتر سوق دهد. کرونا با وجود مشکلاتی که داشت، فرصت مناسبی را برای بازاریابی ایجاد و شیوه تجارت در کشور را دگرگون کرد. فروش از طریق فضای مجازی، ورود استارتاپ‌ها، فین تک‌ها و ... دگرگونی جدی در بخش خدمات ایجاد کرده است و زمینه خوبی برای اشتغال جوانان از طریق فضای مجازی را فراهم کرد.

وی خواستار توسعه و تقویت زنجیره تولید شد و افزود: می توان بیش از ۵۰ درصد صنعت را به تولید داخل اختصاص داد. خوشبختانه توسعه صادرات غیرنفتی در استان‌های کشور مطلوب بوده است و این استان هم می‌تواند در صادرات غیرنفتی نقش آفرینی کند. رشدهای اخیر در این حوزه با گسترش تولیدات صادرات محور امکان پذیر است که موجب اشتغال بیشتر شده و قدرت خرید مردم را افزایش خواهد داد. به نظر من در سال آینده می توان به مسائل اساسی کشور پرداخت.

انسداد داخلی و انزوای خارجی مانع توسعه

همتی در ادامه، انسداد داخلی و انزوای خارجی که از سوی قدرت‌های خارجی بر کشور تحمیل شده است را مانع توسعه دانست و افزود: روند اقتصادی فعلی مانع توسعه است و باید خیلی سریع اصلاح شود.

وی در ادامه گفت: مردم ما در شرایط امروزی کشور مردمی بسیار هوشیار و سیاسی هستند. بینش مردم بسیار بالاست و باید به بینش و نگرش مردم و اقوام و زبان‌های مختلف احترام بگذاریم. توسعه فرهنگ ملی ما در توجه به اقوام است. این یک شعار نیست بلکه یک اعتقاد است که باید در کشور رایج شود. نمی‌توان با ایجاد نگرانی در بین اقوام مختلف و جدا کردن آنها از یکدیگر کارها را پیش ببریم که یک اقدام ضد ملی است و قدرت ملی ایران را که یکپارچگی قومیت‌ها و همراهی آنها با یکدیگر است را کاهش می دهد.

رشد اقتصادی سالانه حداقل پنج درصد دور از ذهن نیست

همتی تاکید کرد: دولت سیزدهم که اینجانب می‌خواهم با اعتماد مردم تشکیل دهم دارای محورهای اساسی نظیر حل مسائل اساسی اقتصاد کشور است و چهار سال زمان خوبی برای حل مشکلات است. رسیدن به رشد اقتصادی سالانه حداقل پنج درصد دور از ذهن نیست و تورم در محدوده هشت الی ۱۲ درصد باید کنترل شود. اگر بتوانیم تحریم‌ها را به طور کلی برداشته و فایناس خارجی را به کشور بیاوریم حتی می‌توان بهتر از این وضعیت عمل کرد. کنترل تورم به معنای افزایش قدرت خرید مردم است. بنده برای آسیب دیدن قدرت خرید فعلی برنامه دارم و به خاطر برنامه محور بودن نمی خواهم بگویم چقدر یارانه می دهم چرا که باید با برنامه حرف زد و طبق منابع موجود به مردم قول داد و باید وعده ای داد که امکانات و منابع آن موجود باشد.

وی تصریح کرد: توزیع امکانات در کشور نامناسب است و باید ظرف سال های آینده در سایه برنامه محوری به تدریج اصلاح شود. ما نیاز داریم که مردم آرامش بیشتری داشته باشند که آرامش بیشتر در سایه درآمد و رفاه است. بر روی دریای نفت و عظمت منابع انسانی قرار داریم اما رفاه مردم مناسب نیست ولی می‌توان با برنامه این رفاه را به جامعه برگرداند. امیدواریم با حضور مردم در انتخابات به خصوص افرادی که با صندوق‌ها قهر کرده اند و عملکرد گذشته را ملاک قرار داده‌اند بتوانیم با اعتماد مجدد مردم در معرض انتخاب قرار گیریم و در کنار سایر قوا و در تعامل با ارکان حاکمیتی کشور روزهای خوبی را برای مردم ترسیم کنیم و با ریشه کنی دلائل ایجاد فساد و در تعامل با سایر کشورها آینده روشنی را برای کشور رقم بزنیم و ملت ایران بیشتر از گذشته به ایران افتخار کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید