میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری

مقصد آراء جدا شده از رئیسی /رأی کدام نامزد جهش کرد؟ /چه خبر از موج همتی؟

کدخبر: ۴۱۸۳۷۵
اقتصاد نیوز: نتایج یک نظرسنجی رسمی نشان می دهد: از حدود 60 میلیون واجد شرایط 24 میلیون نفر قصد شرکت در انتخابات را دارند. این نظرسنجی 5 نکته را با خود به همراه داشته است.
مقصد آراء جدا شده از رئیسی /رأی کدام نامزد جهش کرد؟ /چه خبر از موج همتی؟

به گزارش اقتصادنیوز، موج دهم نظرسنجی ایسپا 5 نکته را نشان می دهد:

نخست: افزایش لاک پشتی نرخ مشارکت همراه با ادامه روند ریزشی آرای ابراهیم رئیسی

دوم: برخلاف تصور، رقیب اصلی ابراهیم رئیسی ، محسن رضایی است، او با اختلاف به عنوان نفر دوم پشت سر رئیسی حرکت می کند.

سوم: با وجود موج سازی برای عبدالناصر همتی در فضای مجازی خبری از  این موج در فضای واقعی نیست.

چهارم: آرایی که از سبد ابراهیم رئیسی کم می شود به سبد علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی زاده هاشمی ریخته شده است.

پنجم: رای علی رضا زاکانی پس از مناظره دوم جهش داشته است.

نامزد ها

موج دهم نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری

ایسپا موج دهم نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری را با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور (شهر و روستا) و اندازه نمونه ۵۱۲۱ نفر از طریق مصاحبه حضوری در میادین و معابر شهرها و روستاها در تاریخ ۱۹ و ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ اجرا کرده است.

بر اساس نظرسنجی موج دهم، نرخ مشارکت در انتخابات از 38 درصد پس از مناظره اول به 41 درصد در مناظره دوم رسید. با توجه به اینکه میزان واجدان شرایط در انتخابات پیش رو 59 میلیون و 310 هزار نفر بوده است. بنابراین در این انتخابات با این میزان نرخ مشارکت پیش بینی می شود 24 میلیون و 317 هزار نفر رای بدهند. این میزان مشارکت فقط 681 هزار رای بیشتر از رای حسن روحانی در انتخابات قبلی بیشتر است. نکته دیگر اینکه اگر نرخ مشارکت زیر 50 درصد بماند پایین ترین میزان مشارکت در 40 سال گذشته رقم خورده است. پایین ترین نرخ مشارکت تاکنون به انتخابات ششم ریاست جمهوری در سال 72 است؛50 درصد.

اما در کنار میزان مشارکت،آرایش رای نامزدها هم در هفته اخیر تغییر جدی داشته است.از میان افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند (فارغ از اینکه نامزد نهایی خود را انتخاب کرده‌اند یا انتخاب نکرده‌اند)، ۶۳.۶ درصد به ابراهیم رئیسی رای می دهند یعنی 15 میلیون و 500 هزار نفر.

ابراهیم رئیسی در سال 1396 نیز در همین حدود رای آورده بود 15 میلیون و 835 هزار.

 ۷.۱ درصد از پاسخگویان هم عنوان کرده اند به محسن رضایی رای خواهند داد یعنی کمتر از یک میلیون و 800 هزار نفر.

نکته جالب اینکه پس از رضایی، سعید جلیلی در میان نامزدها پیشتاز است و عبدالناصر همتی با وجود رشد آراء نتوانسته او را پشت سربگذارد. از میان پاسخگویان ۳.۵ درصد سعید جلیلی، ۳.۱ درصد عبدالناصر همتی، ۲.۸ درصد امیرحسین قاضی زاده هاشمی، ۲.۱ درصد علیرضا زاکانی و ۰.۹ درصد محسن مهرعلیزاده را برگزیده‌اند. ۱۷ درصد هم به این سوال پاسخ ندادند.

Image-1 (5)

نکات دهمین موج نظرسنجی

آرای ابراهیم رئیسی هر چه به روز انتخابات نزدیک می شویم کمتر شده است. به طوریکه از 70.4 درصد در 11 خرداد به حدود 65 درصد پس از مناظره اول و 63 درصد پس از مناظره دوم رسید. به نظر می رسد آرای ریزشی رئیسی به سبد علی رضا زاکانی و امیرحسین قاضی زاده رفته است. زیرا قاضی زاده از 2.1 درصد به 2.8 درصد رسیده و زاکانی از حدود 7 دهم درصد به 2.1 درصد. بنابراین پس از مناظره دوم آرای زاکانی در مقیاس خود جهش داشته است. رای همتی هم رشد داشته اما این رشد کمتر از میزان رشد زاکانی بوده است. مهر علیزاده گرچه توانسته بر سبد رای خود اضافه کند اما هنوز کمتر از یک درصد از مشارکت کنندگان حاضر هستند به او رای بدهند.

در مجموع پس از مناظره دوم آرای چهار نامزد رشد داشته است؛ علی رضا زاکانی، عبدالناصر همتی، امیرحسین قاضی زاده و محسن مهرعلیزاده.

آرای جلیلی و رئیسی افت داشته و محسن رضایی توانسته سبد رای خود را حفظ کند و در مقایسه با قبل تغییری نداشته باشد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید