در توئیتر، همتی رییس جمهور بود/ چرا از روحانی به رئیسی رسیدیم؟

کدخبر: ۴۲۰۲۹۲
صحنه انتخابات ریاست جمهوری به شدت واضح بود. کسانی که در سال 92 و 96 پای روحانی ایستادند، به صحنه نیامدند.
در توئیتر، همتی رییس جمهور بود/ چرا از روحانی به رئیسی رسیدیم؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، نمی‌دانم وقتی این یادداشت را می‌خوانید،  نتایج انتخابات به صورت رسمی اعلام شده یا خیر اما به صورت غیررسمی، رییسی رئیس جمهور منتخب و رییس دولت سیزدهم است.

این انتخاب نشان داد که برخی از تحلیل‌گران و ناظران سیاسی در ایران، همچنان با ضعف تحلیل و شناخت جامعه روبرو هستند. آنها بر اساس فضای مجازی، انتخابات ریاست جمهوری را تحلیل می‌‌کردند و رای همتی را برابر و حتی بیشتر از رئیسی می‌دانستند.

شاید باورش سخت باشد اما در توییتر همتی رئیس جمهور شده بود. فکر می‌کردند اتاق‌های 8 هزار نفری در کلاب هاوس یعنی پیروزی نهایی.

برخی با دیدن عکس برگه رای‌هایی که نام همتی در آن نوشته شده بود با خود تصور کردند که کار تمام است. خواندن برخی از این توییت‌ها، نشان می‌دهد که چقدر فاصله جامعه واقعی و مجازی زیاد است.

عده‌ای حتی تصور می‌کردند در همین دور اول کار تمام است و نوشتند که یک گام دیگر مانده است. اما داستان چیز دیگری بود.

توییتری‌ها بخشی از جامعه هستند اما همه آن نیستند. در تمام این روزها با مردم در کف خیابان در مورد انتخابات و رای‌شان حرف زدم و از همان روزهای اول نوشتم که رای همتی در نهایت چیزی مثل احمد توکلی در سال 80 است.

صحنه انتخابات ریاست جمهوری به شدت واضح بود. کسانی که در سال 92 و 96 پای روحانی ایستادند، به صحنه نیامدند. آنها از رییس جمهور روحانی دلخور بودند و به  این نتیجه رسیدند وقتی حسن روحانی به آن سابقه و یال و کوپال نتوانست شعارهایش را محقق کند، همتی چگونه می‌تواند؟

وقتی روحانی نتوانست وزیر زن معرفی  و یا  کاری برای گشت ارشاد کند، همتی چگونه می‌تواند راهکاری برای آن پیدا کند؟

طرفداران رئیسی در سال 96 هم در سال 1400 به میدان آمدند و دوباره به او رای دادند. آنها فکر می‌کنند مشکلات کشور به دستان رئیسی حل خواهد شد. امیدوارم همینگونه باشد و مشکلات مردم به ویژه گره‌های اقتصادی که به زندگی آنها زده شده است، باز شود.

زیر میز زدن باید از کف جامعه شروع می‌شد و به فضای مجازی می‌رسید.  همتی نتوانست آن شور لازم را برای این کار ایجاد کند. مردم او را باور نکردند که حرف تازه‌ای برای مدیریت کشور دارد. البته بر همگان واضح است که رقبای اصلی این انتخابات به واسطه تصمیمات شورای نگهبان، وارد عرصه رقابت نشدند. اگر آنها بودند همتی اصلا تبدیل به یکی از قطب‌های انتخابات نمی‌شد.

داستان انتخابات به پایان خود رسید و الان بهترین فرصت است که با خود خلوت کنیم و ببینم که چرا از روحانی به رئیسی رسیدیم؟ البته همچنان باید به این نکته اشاره کرد که ترامپ و تحریم، نقش بسزایی در تصمیم امروز مردم داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید