حضور اصلاح طلبان در کابینه رئیسی؟

غفوری فرد: سقف رأی محسن رضایی همینقدر است

کدخبر: ۴۲۱۰۱۰
حسن غفوری فرد از اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری از احتمال حضور اصلاح طلبان در کابینه رئیسی روایت کرد و گفت: بسیاری از اصلاح طلبان هم از ایشان حمایت کردند.
غفوری فرد: سقف رأی محسن رضایی همینقدر است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، میزان پایین مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری و پیشی گرفتن آراء باطله بر آراء کاندیداهای ریاست جمهوری به غیر از ابراهیم رییسی، چه پیامی دارد؟ آیا رأی اعتراضی بوده یا کاندیدای مطلوب این 4 میلیون نفر در میدان حضور نداشته یا ...

حسن غفوری فرد از سیاستمداران اصولگرا گفت؛‌« پیام آراء باطله این بوده ما حاضریم، رأی می‌دهیم، شرکت می‌کنیم، شهروند این کشور هستیم برای انتخابات ارزش قائل هستیم اما با هیچ کدام از این کاندیداها موافق نیستیم»

او از احتمال حضور اصلاح طلبان در کابینه رئیسی روایت کرد و گریزی نیز به رأی محسن رضایی در چند انتخابات اخیر زند و معتقد بود که سقف رأی رضایی همینقدر است.

مشروح مصاحبه حسن غفوری فرد از سیاستمداران اصولگرا را می خوانید؛

********

*آقای غفوری فرد! تحلیل شما از انتخابات و نتیجه حاصله و میزان مشارکت چیست؟

در واقع این انتخابات، از نظر مشارکت رأی‌دهندگان، ظاهرا نسبت به انتخابات قبلی، پایین تر بود به بیان دیگر در انتخابات قبلی، متوسط مشارکت حدود ۶۳، ۶۲ درصد بوده است اما در این انتخابات ۴۹ درصد بود یعنی، ۱۰، ۱۵ درصد کمتر بوده است اما با توجه به شرایط انتخابات، این انتخابات یکی از موفق ترین انتخابات در طول ۴۲ سال انقلاب بوده است.

مردم نگران کرونا و اجتماعات بودند 

مردم درباره کرونا بسیار نگران بودند و در خانه ماندند و در اجتماعات شرکت نمی‌کردند و این حتما روی تعداد شرکت‌کنندگان تاثیر داشته است. نکته دوم اینکه بنده عضو هیئت اجرایی انتخابات بود و بسیاری از جاها، تعرفه نرفته و حتی در برخی جاها گفتند که تا ساعت ۱۰ و نیم، رأی‌گیری آغاز نشده است، در شعبه باز نشده و مردم در خیابان بودند. این هم تاثیر منفی داشته است و از مشکلاتی بود که به طور دائم به ما گزارش می‌شد و ما هم در حد امکان پیگیری می کردیم.

نکته سوم این است که علاوه بر کرونا که نگرانی بسیاری ایجاد کرده، بسیاری از مردم دچار مصائب و مشکلات اقتصادی شده اند  اعم از اینکه کارگران به ویژه کارگران فصلی بسیاری بیکار شدند، بسیاری از این شغل ها و افراد دچار مشکلات اقتصادی بسیار شدند طبیعتا این افراد هم انگیزه زیادی برای شرکت در انتخابات نداشتند.

شایعات بسیار زیادی علیه شخص آقای رئیسی مطرح می‌کردند

عوامل خارجی هم بسیار زیاد بودند منافقین، صهیونیست‌ها و بی بی سی و غیره تاثیرگذار بودند چراکه مردم را به شرکت نکردن در انتخابات تشویق می‌کردند و شایعات بسیار زیادی علیه شخص آقای رئیسی مطرح می‌کردند که مردم دلسرد شوند و به ایشان رأی ندهند.

اگر مجموعه این عوامل را ببینیم از نگاه بنده، این انتخابات، علی رغم همه مشکلات، انتخاباتی شایان بود و حماسه مردم حماسه بسیار بزرگی بود. به گونه ای که بسیاری منافقین بسیار عصبانی بودند و به رأی‌دهندگان ایرانی در  خارج از کشور فحاشی و اهانت می‌کردند و حتی کتک کاری می‌کردند. بنابراین با در نظرگرفتن مجموعه این اتفاقات، کسانی که رأی دادند با انگیزه بالایی بودند آنهایی هم که رأی ندادند به خاطر شرایط بود. به رغم همه اینها، من از همه مردم ایران تشکر می‌کنم چه آنهایی که شرکت کردند و چه آنهایی که در انتخابات شرکت نکردند چه آنهایی که به آقای رئیسی رأی دادند و چه آنهایی به آقای همتی رأی دادند.

بر این باورم که لازم است تحلیل دقیقی صورت گیرد و اثر این عوامل را بررسی کرد بنده یک زمانی یادداشت دادم شاید تعداد زیادی از این مشاغل از هستی ساقط شدند مثلا دست فروش‌ها و همه شغل‌ها به ویژه در ایام عید فشار اقتصادی را تحمل کردند با توجه به این مسائل، این انتخابات، درخشان ترین انتخابات بود به رغم همه توطئه‌های فراوانی که دستگاه‌های خارجی و منافقین و گروهک‌ها داشتند.

حضور اصلاح طلبان در کابینه رئیسی و پیام آراء باطله به روایت غفوری فرد

پیام آراء باطله چه بود؟

*آراء باطله در این دور از انتخابات سهم بالایی به خود اختصاص داده بود، مشخصا پیام آراء باطله از نگاه شما چه بود؟

پیامشان این بود که ما حاضریم، رأی می‌دهیم، شرکت می‌کنیم، شهروند این کشور هستیم برای انتخابات ارزش قائل هستیم اما با هیچ کدام از این کاندیداها موافق نیستیم به هر حال عده‌ای با هیچ کدام از این ۷ کاندیدا موافق نبودند ممکن است نامزد مورد نظرشان را پیدا نکردند و این به حق است.

سقف رأی محسن رضایی همین حدود است

*نظرتان درباره آراء محسن رضایی چیست با توجه به اینکه سبد آراء او تفاوت چندانی با دوره‌های قبل نداشته است...

بنده بر این باورم که سقف رأی آقای محسن رضایی همین حدود است بنده شخصا  موافق ورود ایشان نبودم ایشان فرمانده محترم نظامی و قهرمان ملی بوده و هستند، خدمات فراوانی هم در طول دوران مقدس انجام دادند یکی دو بار هم که با من مشورت کردند من اصلا موافق حضور ایشان نبودم چراکه فکر می‌کنم ایشان در جاهای دیگر می‌توان موفق تر باشد دبیر مجمع تشخیص نظام، جایگاه بسیار مهمی است. اگر ایشان در همان سپاه می ماندند و در حوزه فرماندهی افتخار می آفریدند بسیار موفق تر بودند. در این دوره هم که شرکت کردند سقف رأی شان همین اندازه بود.

موافق وعده یارانه ای رضایی نبودم

با این وعده هایی که می دادند بنده چندان موافق نبودم کسی که می‌خواهد یارانه بدهد باید به تصویب مجلس برسد یعنی رئیس جمهور نمی تواند مبلغ یارانه را تعیین کند آقای احمدی نژاد هم که انجام داد مدتها در دولت و سازمان برنامه بررسی شد و همچنین مدتها در مجلس بررسی شد این گونه نبود که صبح از خواب بلند شود و یارانه را سه برابر یا بیست برابر کند.

برای همین حقوقدانان می گویند که تنها وظیفه ای که رئیس جمهور طبق قانون اساسی دارد این است که مجری برنامه های مستقیم مجلس شود اگر این مسئله مدنظر قرار گیرد باید گفت که بسیاری از وعده ها غیر منطقی است یا اینکه گفته می شد سربازی اجباری حذف می کنند این در حالی است که سربازی در اختیار فرمانده کل قوا است نه قوای سه گانه.

به نظر می رسد مردم، محسن رضایی را به عنوان قهرمان ملی قبول دارند و یادگاری خوبی از دوران جنگ هستند و خواهند بود اما سقف رأی ایشان همین اندازه است با اینکه بنده موافق حضور ایشان نبودم اما ایشان حضور پیدا کردند و تشخیص دادند و ۳۱ جلد کتاب برنامه تهیه کردند و تلاش خوبی هم کردند در مناظرات خوب و قوی ظاهر شدند اخلاق را رعایت کردند و از بعضی بداخلاقی ها کاملا بری بودند.

مناظره ایشان خوب و اخلاقی بود. ممکن است فردی خلبان خوبی باشد اما معلم خوبی نباشد یا حتی راننده خوبی نباشد این بدین معنا نیست که رانندگی مشکل دارد یا معلمی. برخی برای بعضی شغل ها مناسب تر هستند. آقای رضایی به عنوان یک فرمانده نظامی می توانست موفق تر باشد و به کشور خدمت کند اما تشخیص ایشان بود و در انتخابات شرکت کردند و تا پایان رقابت کردند. در نتیجه هم به آقای رئیسی تبریک گفتند انشالله بتوانند در جاهای مختلف خدمت کنند.

کجا دیده شده مردم ساعت ۲ شب بیایند رأی بدهند؟

*نبود چهره‌های شاخص چقدر در این مشارکت تاثیرگذار بوده  و شورای نگهبان در این مشارکت پایین چه مسئولیتی دارد؟

من این را قبول ندارم که آراء پایین بوده است بلکه با توجه به شرایط، مشارکت بسیار بالا هم بوده است بنده بر این باورم که ما مشارکت  ۷۰ درصدی هم داشتیم اما شرایط الان بسیار متفاوت از قبل است با این شرایط داخلی و خارجی، مخالفم که میزان آراء پایین بوده است بلکه بسیار بالا بوده است وقتی مردم ۲ شب می آیند و رای می دهند در کجای دنیا چنین چیزی را سراغ دارید؟ تاکنون در کجا دیده شده که مردم در این شرایط بیایند بعد از ساعت ۲ شب، رای بدهند. نباید این کارهای انجام شده را دست کم گرفت حماسه، حماسه بسیار بزرگی بوده است.

برخی از مردم در خارج از کشور کتک می خوردند و فحش می شنیدند. بنابراین مردم با این شرایط رأی می دادند به رغم اینکه ممکن بود از سوی منافقین مورد اذیت و آزار قرار بگیرند. با توجه به شرایط داخلی و تبلیغات بسیار مسموم رسانه های خارجی و حتی برخی از رسانه های داخلی، بنده سطح مشارکت را بالا می بینم و به پایین بودن آن معتقد نیستم.

رئیسی، رئیس جمهور همه مردم است 

*وظیفه رئیس جمهور منتخب در قبال آراء باطله و خاموش چیست؟

آقای رئیسی گفتند کسی که انتخاب می شود رئیس جمهور همه مردم است چه آنهایی اصلا رای ندادند چه آنهایی که رأی سفید دادند چه آنهایی که به رقبای ایشان و دوستان ایشان اعم از قاضی زاده، همتی و رضایی رأی دادند. رئیسی رئیس جمهور همه آنها است و مانند پدری برای همه فرزندان خانواده است و در سخنانش هم اشاره کرد. ایشان طبق قانون رئیس جمهور ۸۵ میلیونب هستند و همان طور که در مقابل کسانی که به ایشان رأی دادند وظیفه دارد در مقابل آراء سفید یا کسانی که به رقیب ایشان رأی داد نیز وظیفه دارد و بین آنها کوچکترین تمایز و تفاوتی وجود ندارد.

احتمال دارد رئیسی از نیروهای اصلاح طلب هم استفاده کند

*پیش بینی تان از کابینه آقای رئیسی چیست؟ یکدست اصولگرا یا... 

خبری دراین باره ندارم آقای رئیسی باید در این باره اظهار نظر کنند. ایشان گفتند که از همه نیروها استفاده می کند به نظر من احتمال دارد که از نیروهای اصلاح طلب هم استفاده کند. بسیاری از اصلاح طلبان هم از ایشان حمایت کردند. ایشان نماینده کل کشور هستند الان هم که به ویژه رئیس جمهور شدند نماینده کل کشور هستند و از هر کسی که بتواند خود را با برنامه ایشان هماهنگ کند استفاده خواهند کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید