آذری جهرمی:

پرتاب ناموفق ماهواره «پارس یک» و «ناهید» صحت ندارد

کدخبر: ۴۲۱۳۲۵
وزیر ارتباطات گفت: ماهواره «پارس یک» و «ناهید» تمام فرایندهایشان طی شده و در سازمان فضایی موجود هستند، بنابراین خبر ناموفق بودن پرتاب از طرف ما مورد تایید نیست.
پرتاب ناموفق ماهواره «پارس یک» و «ناهید» صحت ندارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در  پاسخ به پرسشی درباره پرتاب ناموفق ماهواره اظهار داشت: من این خبر را صبح امروز شنیده ام. تمام فرآیندهای ماهواره «پارس یک» و «ناهید»  طی شده و در سازمان فضایی موجود هستند، بنابراین خبر ناموفق بودن پرتاب از طرف ما مورد تایید نیست.

وی ادامه داد: ما ماهواره‌های خود را تحویل ندادیم و پیگیر پرتاب آن هستیم اما پس از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه برنامه فضایی ایران، رهنمودهای مقام معظم رهبری و سخنان رئیس‌جمهور حول سه محور پیگیری شد.

وی در ادامه در مورد تاکیدات مقام معظم رهبری و رویکرد دولت در مورد ماهواره‌های ایرانی اظهار کرد: موضوع اول این بود که ماهواره‌ای با دقت تصویربرداری یک متری بسازیم که الان مجموعه دانشگاهی مشغول هستند و من هم ماهانه گزارش پیشرفت را می‌گیرم که کم‌کم وارد مرحله‌ی ساخت می‌شوند و این ماهواره در آینده‌ای نه چندان دور ساخته می‌شود. موضوع دیگر دستیابی به مدار 36 هزار کیلومتری بود که این هم از تاکیدات جدی رهبری است که کارهای تولید این ماهواره‌بر در وزارت دفاع در حال انجام است و تحقیقات آن ادامه دارد. اخیرا من و وزیر دفاع هم از موتور این ماهواره‌بر بازدید داشتیم و تست عملیاتی آن کاملا موفقیت‌آمیز بود. در کمتر از یکسال دیگر هم پرتابگر 36 هزار کیلومتری را خواهیم داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای ارسال موجود زنده به فضا خاطر نشان کرد: قرارداد ما با پژوهشگاه هوا فضا منعقد شده است کپسول‌های زیستی در حال طراحی است و قراردادهای زیرمداری این کپسول‌ها هم منعقد شده و کار هم با جدیت در حال انجام است.

وی با بیان این‌که ما هنوز ماهواره‌های خود را تحویل وزارت دفاع نداده‌ایم اظهار کرد: من این خبر را همین امروز صبح شنیدم که سازمان فضایی پرتاب ناموفق داشته است که این خبر مورد تایید ما نیست که البته هم ما پیگیر پرتاب ماهواره‌ها هستیم اما کسانی که این اخبار را منتشر می‌کنند بدانند ما هر روز در حال تست بوده و کار هم یک ساعت متوقف نمی‌شود و خبرهای خوشحال کننده‌ای برای مردم ایران و ناراحت‌کننده برای آنها خواهیم داشت و اخبار واقعی را خودمان منتشر می‌کنیم.

جهرمی درباره‌ی قطع برنامه‌های برخی شبکه‌های تلویزیونی ایران توسط وزارت دادگستری آمریکا، گفت: این اقدام نشان می‌دهد که جبهه مقاومت اثرگذاری گسترده‌ای دارد چون آمریکا بر ارزش‌های ادعایی خود پا می‌گذارد البته این اقدامات هم برای اولین بار نیست. اقدامات متعددی برای متوقف ساختن پیشرفت کشورمان در فضای مجازی انجام داده‌اند از حذف اپلیکیشن‌های جمهوری اسلامی ایران از گوشی‌های همراه تا وضع انواع تحریم‌ها، اما ما هم اقدامات بازدارنده انجام دادیم مثل تولید سیستم عامل اختصاصی شده ایران یا همکاری با چین در حوزه سیستم عامل که پایه آن گوگل نبود بلکه براساس سیستم‌های چینی بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید