وزرای سوری پس از ده سال به اردن سفر کردند

کدخبر: ۴۲۱۶۲۹
پس از انتشار گزارش‌هایی درباره تمایل ریاض برای افتتاح سفارت در دمشق، منابع رسمی سوری و اردنی خبر دادند که دو وزیر سوری پس از گذشت ده سال به امان سفر و با یکی از وزرای اردن دیدار کرده‌اند.
وزرای سوری پس از ده سال به اردن سفر کردند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس؛ منابع رسمی سوریه خبر دادند که در راستای گشودن صفحه جدیدی در روابط دو جانبه میان دمشق و امان و در گامی بی‌سابقه از حدود ده سال پیش تاکنون، «غسان الزامل» وزیر برق و «بسام طعمه» وزیر نفت و معادن سوریه، روز چهارشنبه در سفری دو روزه به اردن سفر کرده‌اند.

بر اساس گزارش منابع سوری، این سفر برای بحث و تبادل نظر درباره امکان ارتباط مجدد شبکه برق‌رسانی و خط لوله‌گاز عربی به سوریه از مصر و از راه اردن صورت گرفته است.

روزنامه سوری «الوطن»،  در این خصوص خبر داد که دو وزیر این کشور در دو جلسه در نوبت صبح و عصر با «هاله زواتی»‌ وزیر انرژی و معدن اردن در زمینه همکاری‌های نفتی و برق گفت‌و‌گو کرده‌اند.

وزیر برق سوریه در گفت‌وگوی تلفنی با الوطن در این خصوص خبر داد که این سفر به دعوت طرف اردنی صورت گرفته و هدف اول آن، به طور کلی شکستن جمود روابط سوریه با کشورهای عربی و به طور خاص با کشور اردن است.

غسان الزامل ادامه داد: «ما به این دعوت و مشخصا به این منظور پاسخ اولیه را دادیم حتی اگر نتوانیم به چیز ملموسی دست پیدا کنیم؛ اما ما خوشبین هستیم».

الزامل در بخش دیگری از اظهاراتش ضمن اشاره به جزئیات مربوط به این دیدار، استقبال هیأت رسمی کشور اردن از هیأت سوریه را «بسیار خوب» توصیف کرد و در این باره گفت: «دیدارهای ما مفید بود و ما نوعی همکاری بزرگ [میان دو طرف] احساس کردیم. آن‌ها درباره آغاز همکاری دوجانبه در تمام زمینه‌ها ابراز تمایل کردند و مانع اصلی برای آن‌ها قانون "سزار" بود. گفت‌و‌گوهایی برای دور زدن این تحریم‌های یک‌جانبه علیه سوریه در جریان است و ما این مسائل را در سفر وزیر اردن به دمشق مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد. ما او را به سفر به اردن دعوت کردیم و او نیز به ما وعده داد که به این دعوت پاسخ مثبت خواهد داد».

وزیر برق سوریه همچنین بیان کرد که طرف اردنی برای برق رسانی به سوریه ابراز آمادگی کرده است؛ اما در ارتباط با تأمین گاز طبیعی، گاز رسانی از مصر صورت خواهد گرفت که وزارت انرژی اردن این مأموریت را برعهده خواهد داشت.

کشور اردن پس از آغاز جنگ داخلی سوریه از حدود ده سال پیش تاکنون روابط دیپلماتیک خود را با دمشق قطع کرده است.

این گزارش‌ در حالی منتشر شده‌ است که روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» نیز اخیرا فاش کرد که هیأتی سعودی به ریاست «خالد الخمیدان» رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرده است.

در گزارش مذکور اشاره شده بود که دو طرف به عنوان اولین گام برای بازگرداندن روابط دمشق و ریاض در تمامی زمینه‌ها به حالت عادی، به توافقی اولیه برای بازگشایی سفارت عربستان سعودی در سوریه دست پیدا کرده‌اند.

پس از گزارش رأی الیوم برخی منابع نیز این گزارش‌ها را تأیید کردند؛ اما یک مقام وزارت خارجه عربستان سعودی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «رویترز» گزارش رسانه‌ها از دیدار رئیس نهاد اطلاعاتی این کشور با مقامات سوری در دمشق را غیردقیق توصیف کرد.

پس از انتشار گزارش‌های مذکور، خبرگزاری سوریه (سانا) خبر داد که «محمد رامی مارتینی» وزیر گردشگری این کشور برای مشارکت در چهل و هفتمین نشست کمیته سازمان گردشگری جهانی در خاورمیانه در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی مشارکت کرده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید