۲۳ سال حبس برای افشاکننده نام عوامل مرتبط با پرونده حاج قاسم

کدخبر: ۴۲۱۶۳۰
منابع خبری ادعا کردند، یک مترجم آمریکایی به جرم افشای نام خبرچینان ارتش آمریکا در عراق مرتبط با پرونده ترور سردار شهید سلیمانی به 23 سال زندان محکوم شد.
۲۳ سال حبس برای افشاکننده نام عوامل مرتبط با پرونده حاج قاسم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس؛ یک دادگاه در ایالات متحده آمریکا، یک مترجم زن آمریکایی به نام «مریم طه تامپسون» را که با پنتاگون کار می‌کرد و ادعا شده که به دادن اطلاعات به یک فرد مرتبط با جنبش حزب‌الله لبنان اعتراف کرده‌، به ۲۳ سال زندان محکوم کرد. 

بنا بر گزارش مرکز اطلاع‌رسانی وزارت دادگستری آمریکا،  این مترجم گفته، اسامی شماری از خبرچینان ارتش آمریکا در عراق را پس از ترور سردار شهید «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه انقلاب اسلامی، به یک فرد مرتبط با حزب‌الله لبنان لو داده است.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مریم طه تامپسون (۶۲ ساله)، با امضای توافقی با دادستانی کل، اتهاماتی وارده به خود را پذیرفت. در ادامه این بیانیه ادعا شده است که وی اعتراف کرده، اطلاعات نظامی محرمانه‌ای را به یک مرد لبنانی، با علم به این‌که، وی این اطلاعات را در اختیار حزب‌الله لبنان قرار خواهد داد، داده است. این در حالی است که ایالات متحده آمریکا، حزب‌الله لبنان را یک سازمان تروریستی می‌داند.

در این بیانیه (که منابع خبری عربی از جمله «العربی الجدید» آن را پوشش داده‌اند) به نقل از «جان دیمرز» مسئول امور امنیت ملی در وزارت خارجه آمریکا آمده است: «مجازات صادر شده علیه مریم تامپسون نشان‌دهنده میزان خطرناک بودن کارهای اوست. او به اعتماد ملت آمریکا، منابعی که آنها را در معرض خطر قرار داد و نظامیانی که با آنها کار می‌کرد؛ خیانت کرده است».

گفته می‌شود که اسناد این دادگاه نشان می‌دهد، تامپسون به عنوان مترجم همزمان در یک پایگاه نظامی در خارج از آمریکا فعالیت می‌کرد. او در همین دوره، یعنی در سال ۲۰۱۷ از طریق یک برنامه اینترنتی، با مردی که بعداً برای او روشن می‌شود با حزب الله لبنان در ارتباط است، مکالمه تصویری دارد. 

در دسامبر ۲۰۱۹، این مترجم به خدمت نیروهای ویژه آمریکا در اربیل واقع در منطقه کردستان در شمال عراق درمی‌آید و این در حالی بود که ایالات متحده، حملات علیه گروه‌های مسلح نزدیک به ایران در عراق را آغاز کرده بود و اوج این حملات در سوم ژانویه بود که طی آن نظامیان تروریست آمریکا، فرمانده سابق نیروی قدس سیاه انقلاب اسلامی را در نزدیکی فرودگاه بغداد ترور کرد.

بنا بر این گزارش، پس از ترور سردار سلیمانی، این مرد لبنانی از شخص آمریکایی‌ (مریم تامپسون) می‌خواهد که اسامی مخبرانی را که به آمریکا در ترور شهید سلیمانی کمک می‌کردند به او بدهد. تامپسون نیز با بررسی پرونده‌های بسیاری از خبرچینان و مخبران ارتش آمریکا در عراق، در نهایت، اسامی دست‌کم هشت نفر از آن‌ها را به دوست لبنانی‌ می‌دهد. علاوه بر این، او اطلاعاتی نیز از تاکتیک‌های ارتش آمریکا را نیز به این فرد ارائه می‌کند.

 دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) تامپسول را در ۲۷ فوریه ۲۰۲۰ بازداشت می‌کند. طبق ادعای این گزارش، وی ابتدا اتهاماتش را رد اما در نهایت به آن، اعتراف می‌کند. 

سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در ۱۳ دی ۱۳۹۸، هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد، به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، طی یک عملیات ویژه ترور شد و به شهادت رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید