تغییر تاکتیک رژیم صهیونیستی برای نفوذ در مذاکرات وین

کدخبر: ۴۲۱۶۳۱
وبگاه «اکسیوس» گزارش کرد که نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی برخلاف «بنیامین نتانیاهو» قصد دارد با به کارگیری رویکرد دیپلماسی، بر روند مذاکرات «وین» برای احیای برجام اعمال نفوذ کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس؛ وبگاه «اکسیوس» به نقل از مقام‌های رژیم صهیونیستی گزارش کرد که تل‌آویو قصد دارد در یکسری جلسات سطح بالا با مقام‌های آمریکایی، بر رویکرد دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران اعمال نفوذ کند.

 این گزارش با مطرح کردن این ادعا که رویکرد «نفتالی بنت» نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی با رویکرد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در قبال نحوه متقاعد کردن آمریکا برای مقابله با ایران تغییر کرده و برپایه دیپلماسی است، نوشت، در دوران نخست‌وزیری نتانیاهو، اسرائیل با دولت بایدن در خصوص برجام وارد تعامل نمی‌شد مگر آن که به شدت با آن مخالفت می‌کرد و تأکید می‌کرد که به هیچ عنوان متعهد به این توافق نخواهد بود.

این گزارش ادامه داد، علی‌رغم آن که نفتالی بنت و کابینه وی نیز با توافق هسته‌ای ایران مخالف هستند اما تلاش می کنند با ایالات متحده در خصوص این موضوع تعامل کنند.

طبق این گزارش، یکی از مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی به اکسیوس گفت: «بنت و لاپید با دولت بایدن در خصوص توافق هسته‌ای موافق نیستند اما برخلاف نتانیاهو که به طرز مهارنشدنی، آن (برجام) را رد می‌کرد و حاضر به تعامل نبود، دولت جدید (نفتالی بنت) می‌خواهد تلاش کرده و بر نتایج (مذاکرات وین) تأثیر بگذارد و به طور خصوصی با دولت بایدن درباره جزئیات گفت‌وگو کند».

طبق این گزارش، نتانیاهو به تمامی مقام‌های رژیم صهیونیستی دستور داده بود که حاضر نشوند با همتایان آمریکایی خود درباره جزئیات برجام و مذاکرات درباره این توافق وارد گفت‌وگو شوند.

اکسیوس ادامه داد که بسیاری از مقام‌های رژیم صهیونیستی بر این باور بودند که سیاست نتانیاهو و انتقاد آشکار وی از دولت‌های اوباما و بایدن در خصوص برجام، تنها به انزوای تل‌آویو می‌انجامد و هیچ تأثیرگذاری بر روند مذاکرات برجامی نخواهد گذاشت.

در هفته‌ها و ماههای اخیر، مقام‌های رژیم صهیونیستی در سطوح مختلف برای تأثیرگذاری بر روند مذاکرات «وین» درباره احیای برجام که ششمین دور آن، به تازگی به پایان رسیده است، به واشنگتن سفر کرده‌اند.

اکسیوس در ادامه گزارش خود با اشاره به تلاش کابینه جدید رژیم صهیونیستی برای اخلال در روند مذاکرات برجامی نوشت، رویکرد جدید صهیونیست‌ها در برهه زمانی مهم و حساسی در پیش گرفته شده است زیرا دولت بایدن امیدوار است بتواند به برجام بازگردد.

در راستای تلاش‌های بنت برای اعمال نفوذ بر دولت بایدن در خصوص موضوع ایران، «آویو کوخاوی» رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی روز گذشته (چهارشنبه) با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با محور توافق هسته‌ایران گفت‌وگو کردند و کوخاوی با تمرکز بر نقص‌های برجام از بازگشت دولت بایدن به این توافق انتقاد کرد.

طبق این گزارش، کوخاوی همچنین با «بیل برنز» رئیس سیا و «آوریل هینس» مدیر اطلاعات ملی آمریکا نیز در خصوص ایران گفت‌وگو و دیدار کرد.

اکسیوس همچنین گزارش کرد که «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی همچنین در صدد است روز یکشنبه هفته آینده اولین نشست خود با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا را در «رم» برگزار کند.

مقامات رژیم صهیونیستی تأکید دارند که لاپید قصد دارد در این دیدار بر شروط تل‌آویو در خصوص بازگشت آمریکا به برجام و شروطی را مطرح کند که از نظر اسرائیل، ایالات متحده به عنوان بخشی از بازگشت به برجام باید از جمهوری اسلامی ایران مطالبه کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که روز دوشنبه هفته آینده (هفتم تیرماه)، «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی قصد دارد با بایدن در کاخ سفید دیدار کند و درباره موضوع ایران گفت‌وگو کند.

طبق این گزارش، ریولین روز گذشته با بنت و لاپید برای هماهنگ کردن پیامی درباره موضوع ایران به آمریکا دیدار کرد.

اکسیوس در پایان نوشت، علی‌رغم آن که بنت به اندازه نتانیاهو در موضوع ایران تندرو است اما نتانیاهو به طور مداوم مدعی بوده است که بنت به اندازه کافی برای ایستادن مقابل بایدن در قبال برنامه هسته‌ای ایران قدرتمند نیست.

تلاش صهیونیست‌ها برای اخلال در روند مذاکرات برجامی در شرایطی است که دولت «جو بایدن» که حمایت خود را از کابینه جدید رژیم صهیونیستی اعلام کرده، مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید