هشدار سیدحسن نصرالله به لبنان/ ما از ایران سوخت می‌گیریم،دوستان سعودی هم از عربستان

کدخبر: ۴۲۲۰۰۲
دبیرکل حزب الله لبنان عصر دیروز (جمعه) در سخنرانی خود با مردم این کشور از طریق شبکه المنار گفت که لبنان می تواند از ایران و یا عربستان و یا دیگر کشورها مشتقات نفتی به ویژه سوخت بنزین و مازوت وارد کند و حزب الله از آن حمایت می کند.
هشدار سیدحسن نصرالله به لبنان/ ما از ایران سوخت می‌گیریم،دوستان سعودی هم از عربستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سید حسن نصرالله چندی پیش هم برای حل بحران سوخت به ویژه بنزین و مازوت در لبنان پیشنهاد کرده بود که این کشور از جمهوری اسلامی ایران سوخت وارد کند.

اما « دورتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت که احتمال می داد دبیرکل حزب الله در سخنرانی خود این پیشنهاد را تکرار کند، به زعم خود در اقدامی پیش دستانه و ساعتی قبل از شروع سخنرانی سید حسن نصرالله در گفت وگو با برنامه « اینجا بیروت» شبکه تلویزیونی لبنانی الجدید با صراحت گفت که واردات سوخت و بنزین از ایران راه حل لبنانی ها برای حل بحران سوخت در این کشور نیست.

وی که در این مصاحبه همه تلاشش ایران هراسی و تحریک لبنانی ها علیه محور مقاومت به ویژه حزب الله و همپیمانان آن بود، گفت که بجای واردات سوخت از ایران راه حل های بهتر و بیشتری برای لبنانی ها وجود دارد.

دورتی درهمین چارچوب مدعی شد که ایران دنبال دولتی است در لبنان که تابع آن باشد و برنامه های ایران را اجرا کند.

اما این پیش دستی سفیر آمریکا موجب نشد دبیرکل حزب الله پیشنهاد خود را تکرار نکند و او با حمایت از تصمیم دولت لبنان برای واردات سوخت، گفت که گزینه مطلوب حل نهایی مشکل سوخت است و برهمین اساس باردیگر تاکید می کنم در این شرایط مجبور هستیم مشتقات نفتی از جمله بنزین و مازوت از ایران خریداری و وارد کنیم.

حسان دیاب نخست وزیر دولت عهده دار امور لبنان اعلام کرده است که برای تامین سوخت شهروندان لبنانی در سه ماه آینده با موافقت ژنرال میشل عون رئیس جمهوری ، براساس پیشنهاد وزیر دارائی یک تصمیم استثنائی اتخاذ شده و بر اساس آن اجازه واردات سوخت بر اساس برابری یک دلار در مقابل ۳۹۰۰ لیره لبنانی بجای ۱۵۰۰ لیره صادر شده است.

روزنامه الجمهوریه لبنان هم امروز شنبه نوشت که این دست اقدامات راه حل بحران کمبود بنزین و مازوت نیست و به قاچاق سوخت دامن می زند و بنابر این دولت لبنان نمی تواند به این تصمیم افتخار کند.

مقدمات واردات سوخت از ایران فراهم شده است

دبیرکل حزب الله اظهارداشت: تصمیم گرفتیم از وقت استفاده کنیم و بنابراین مقدمات اداری و لجستیکی برای واردات بنزین و مازوت از ایران و توزیع آن بین شهروندان لبنانی در روزهای اخیر با موفقیت فراهم شده است.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه برخی بعداز پیشنهاد من برای واردات بنزین از ایران ، سخیفانه گفتند و نوشتند که چگونه می خواهید از ایران بنزین و مازوت وارد کنید؟ اصلا در ایران بنزین و مازوت وجود دارد؟ ، خاطرنشان کرد که مشکل در لبنان است ، کسانی که مدعی درک همه چیز از سیاست و استراتژی و مسائل نظامی و امنیتی و اقتصادی و مالی و بهداشتی هستند، با احترام به همه آنها بهتر است بگوئیم ، چیزی از مسائل دنیا نمی دانند؛ آیا آنها سروصداهای در دنیا در باره کشتی های ایران حامل مشتقات نفتی مانند بنزین و مازوت عازم ونزوئلا را نشنیدند، آیا نمی دانند که آمریکایی ها این کشتی ها را محاصره کردند تا مانع شوند تجهیزات برای از سرگیری فعالیت پالایشگاه های نفت به ونزوئلا نرسد؟

وی درهمین حال به کسانی که می گویند اگر از ایران بنزین و مازوت وارد کنیم، لبنان با تحریم های آمریکا مواجه می شود، گفت که همه مدعی قدرت ، آرامش و رفاه لبنان و لبنانی ها هستند، خیلی خوب پیشنهاد ما وارد کردن مشتقات نفتی از ایران است که با ما دوست می باشد، ما با سوریه و عراق هم دوست هستیم و از این طریق می توانیم منافع لبنان و ملت لبنان را تامین کنیم، حالا شما هم با آمریکا ، فرانسه ، اروپا ، سعودی و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس دوست هستید و از این دوستی برای تامین منافع لبنان و لبنانی ها استفاده کنید.

دبیرکل حزب الله افزود: می گویید حزب الله اگر از ظرفیت دوستان خود استفاده کند لبنان با تحریم مواجه می شود، پس یک هیات تشکیل دهید و به عربستان و دیگر کشورهای دوست خود برای خرید بنزین و مازوت با لیره لبنانی و نه دریافت رایگان بفرستید و ما هم برای موفقیت شما دعا می کنیم و اولین تایید کننده ، حمایت کننده و تبریک گوینده به شما حزب الله خواهد بود. این کشورها که دوستان آمریکا هستند و آنها و لبنان را تحریم نمی کند. بفرمایید شروع کنید اما چرا فقط تماشاچی سختی ها و مشکلات صبح و عصر مردم لبنان در پمپ های بنزین و شاهد تیراندازی ها و حوادث خونین هستید، آیا فقط وظیفه دارید انتقاد و حمله و تسویه حساب کنید؟

سید حسن نصرالله در این بخش از سخنانش یک پرونده قدیمی را گشود و مخالفان مقاومت را خطاب قرار داد و سوال کرد: آمریکایی ها می گویند در سال های گذشته ده ها میلیارد دلار به لبنان داده اند، البته این پول را که به حزب الله و همپیمانانش نداده اند، به شما و مجتمع مدنی و جمعیت های شما داده اند، می شود به لبنانی ها بگویید، این پول ها کجا هستند. محمد بن سلمان ولیعهد سعودی هم گفته است که عربستان از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ بیش از ۲۰ میلیارد دلار در لبنان هزینه کرده است، این پول ها کجا هزینه شده است؟

وی تاکید کرد که چندین شرکت حاضر هستند طرح هایی برای ساخت پالایشگاه های کوچک در جنوب و شمال لبنان مانند مناطق الزهرانی و طرابلس اجرا کنند و فقط منتظر توافق و امضای قرارداد هستند.

هشدار و توصیه سید حسن نصرالله

دبیرکل حزب الله نسبت به ورود لبنان به مرحله ای خطرناک هشدار داد و گفت که دور نخواهد بود بانک مرکزی لبنان بگوید خزانه خالی شده و پولی نیست به مردم بدهد و اگر این وضعیت ادامه یابد لبنان با کمبود مواد غذایی و دارو مواجه خواهد شد.

سید حسن نصرالله سپس افزود: برای حل این بحران باید در کنار هم قرار بگیریم و مشکلات را حل و فصل کنیم ، این مسئولیت بزرگ همه لبنانی ها است. نیازی به میز مذاکره نیست بیاید یک کمیته از همه دولت های سابق البته نه کسانی که مسبب وضع موجود هستند، تشکیل دهیم  و شجاعانه و مسئولانه تصمیم های سخت اتخاذ کنیم.

تخریب لبنان فایده ای ندارد

وی با تشکر و قدردانی از صبر ملت لبنان گفت که تیراندازی در پمپ بنزین ها ، بستن راه ها ، تخریب تاسیسات عمومی و ویران کردن لبنان و کشاندن آن به فتنه و جنگ، مشکل و بحران سوخت را حل نخواهد کرد و همچنین هشدار داد که ستون پنجم دشمن درصدد تحریک مردم به ویژه جوانان عصبانی به آشوب و بلوا است .

گفت وگو با الحریری

دبیرکل حزب الله خطاب به مردم لبنان به ویژه نیروهای مقاومت و حزب الله خاطرنشان کرد که ماه ها و سال ها و حتی اکنون در تلاش برای داشتن روابط خوب مثلا با جریان المستقبل و با سعدالحریری نخست وزیر سابق و رئیس این جریان بوده و درصدد ارتباط و گفت وگو با او هستیم حتی اگر او خواستار سخن گفتن با ما نبوده است.

سیدحسن نصرالله اظهارداشت :مسئولان جریان المستقبل و حزب نیروهای لبنانی و نمایندگان آنها در پارلمان لبنان شب و روز به حزب الله حمله می کنند اما ما به آنها پاسخ نمی دهیم، آیا این حملات به حزب الله ضرری زده است یا اینکه فقط فضای فشار و کینه ورزی را گسترش داده است، در هر صورت اگر آنها به ادامه این روش اصرار دارند اما ما به همکاری وایستادن در کنار هم برای حل مشکلات لبنان اصرار داریم.

وی با تاکید به اینکه « حزب الله با احدی در لبنان مشکل ندارد،  نمی خواهیم با کسی وارد چالش و جنگ لفظی شویم»، تصریح کرد: تاکنون حزب الله و دیگران برای لبنان شهدا و هزینه های زیادی داده اند و باید برای آزادسازی و حاکمیت ، صلح داخلی ، ثبات و وحدت لبنان خون بدهیم.

دبیرکل حزب الله خطاب به نیروها، مقامات ، شیوخ و علمای حزب الله گفت که هرگونه سخن فتنه انگیز در این شرایط حرام و از گناهان کبیره است و امروز جلوگیری از شروع فتنه در لبنان اولویت اصلی است.

سید حسن نصرالله گفت: از دولت و ملت عراق هم که با اختصاص یک میلیون تن نفت به لبنان موافقت کرده اند ، قدردانی می کنیم، از مقاومت و گردان های حزب الله عراق هم که اعلام کردند بخشی از معادله منطقه ای برای حمایت از قدس شریف ، بیت المقدس و مسجد الاقصی هستند، تشکر و کسانی را که لبنان را تحریم و محاصره کرده و یا به دیگر کشورها اجازه نمی دهند به لبنان کمک کنند و در راس آنها آمریکا این شیطان بزرگ، محکوم می کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید