اعلام نتیجه واکنش واکسن برکت در مواجهه باکرونای آفریقایی

کدخبر: ۴۲۲۳۲۷
اقتصادنیوز: عضو هیات علمی انستیتو پاستور: نتایج بررسی هایی که تاکنون انجام شده ، نشان می دهد که این واکسن می تواند ویروس کرونای آفریقای جنوبی، انگلیسی و چینی را مهار کند.
اعلام نتیجه واکنش واکسن برکت در مواجهه باکرونای آفریقایی

به گزارش اقتصادنیوز فناور واکسن ایرانی «کوو ایران برکت» در بیان نتیجه بررسی‌های اثر واکسن روی جهش‌های ویروس کرونا گفت: این واکسن در مقابل ویروس جهش یافته آفریقایی موثر است و می تواند آن را از بین ببرد.

دکتر اصغر عبدلی، عضو هیات علمی انستیتو پاستور روز یکشنه در گفت و گو با ایرنا، نسخه افریقایی ویروس کرونا را مقاوم ترین نوع جهش یافته ویروس کرونا اعلام کرد و افزود: آزمایش‌های ما نشان می دهد که این واکسن با موفقیت کامل، توانسته ویروس جهش‌ یافته آفریقایی را هم بطور کامل خنثی کند.

وی در پاسخ به این سوال که واکسن ایران برکت توانایی مقابله به چه ویروس های کرونا را دارد؟ گفت: نتایج بررسی هایی که تاکنون انجام شده ، نشان می دهد که این واکسن می تواند ویروس کرونای آفریقای جنوبی، انگلیسی و چینی را مهار کند.

فناور واکسن ایرانی " کوو ایران برکت " ادامه داد: مطالعه دیگری در زمینه واریانت هایی های دیگر ویروس کرونا مانند هندی در دست بررسی است که نتایج این بررسی به محض مشخص شدن، به اطلاع مردم رسانده می شود.

عبدلی افزود: نتایج مطالعه ی قبلی نشان داد که این واکسن می تواند ویروس جهش یافته موسوم به انگلیسی که شایع ترین ویروس در گردش در کشور است، اثر گذار است و می تواند آن را مهار کند.

به گزارش ایرنا، تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی با نام «کُوو ایران برکت» روز سه شنبه (نهم دی ماه ۱۳۹۹) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری روی سه داوطلب آغاز شد.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده مرحله دوم این واکسن از اواخر اسفند ماه سال آغاز شده است و در این مرحله ۲۸۰ داوطلب وارد این طرح مطالعاتی شدند.

مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کوو ایران برکت با حضور ۲۰ هزار داوطلب در ۶ شهر اجرایی شده است که تاکنون علاوه بر تزریق دوز اول به تمام داوطلبان این مرحله، بخش عمده ای از آنان دوز دوم خود را دریافت کرده اند.

اطلاعیه منتشره امروز شرکت تولید کننده واکسن ایرانی وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام نیز شرح داده است:‌ با انجام آزمایش برروی خون ۱۰ نفر از افرادی که در فاز اول و ۳۰ نفر از کسانی که در فاز دوم مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت داوطلب شده بودند، ثابت شد آنتی بادی تولیدشده در بدن این افراد قادربه شکست واریانت آفریقایی کووید ۱۹ است.

این گزارش می‌افزاید : تحقیقات و تست خنثی‌سازی برروی خون این داوطلبان پس از آن صورت گرفت که نمونه‌ای از سویه آفریقایی ویروس در اختیار دانشمندان دارویی ستاد اجرایی فرمان امام قرار گرفت و این ویروس پس از انتقال به سلول برروی خون این افراد که دو دوز از واکسن را دریافت کرده بودند تست شد و نهایتا آنتی‌بادی خون این افراد موفق به مهار ویروس شد.

در ادامه آمده: پیش از این نیز آنتی‌بادی خون داوطلبان تزریق این واکسن برروی واریانت انگلیسی کرونا تست و مؤفقیت این واکسن درآنجا هم ثابت شده بود.

شرکت دارویی شفا فارمد درخصوص عملکرد واکسن کوو ایران برکت خاطرنشان کرده است: نمونه سویه هندی ویروس هم به تازگی به دست محققان این مجموعه رسیده و درحال انتقال آن برروی سلول و انجام تست خنثی‌سازی آن هستند که پس از پایان تحقیقات ، نتیجه به اطلاع مردم خواهد رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید