گزینه جدید وزارت خارجه دولت رئیسی

کدخبر: ۴۲۲۷۷۸
اقتصادنیوز؛ در حالی که تا پیش از این نام حسین امیرعبداللهیان و علی باقری کنی به عنوان ۲ گزینه اصلی پست وزارت خارجه در دولت سیزدهم مطرح بود، اکنون شنیده‌ها حاکی از اضافه شدن یک فرد دیگر به گزینه‌های محتمل برای این وزارت‌خانه کلیدی است.
گزینه جدید وزارت خارجه دولت رئیسی

به گزارش اقتصادنیوز؛ هادی خسرو شاهین، روزنامه‌نگار سیاست‌خارجی در کانال مطالعات ایران نوشت: علی باقری،حسین امیر عبداللهیان و مهدی صفری سه گزینه اصلی ابراهیم رییسی برای وزارت خارجه دولت آینده هستند.در هفته گذشته برخی گمانه زنی ها حکایت از این داشت که بدلیل استقرارعلی باقری در وزارت خارجه به عنوان رابط رییسی با دستگاه دیپلماسی در دوره انتقالی ، وی احتمالا از لیست گزینه های وزارت خارجه حذف شده است ولی شنیده های مطالعات ایران حاکی از این است که وی جدی ترین نامزد برای دستگاه دیپلماسی آینده است.

پس از باقری،امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه در دولت های احمدی نژاد و روحانی و مهدی صفری نماینده ویژه رییس جمهور در امور دریای خزر در دولت خاتمی و سفیر ایران در روسیه در دولت احمدی نژاد قرار دارند.به نظر می رسد وزیر خارجه اینده از میان این سه گزینه انتخاب خواهد شد.

مهدی صفری

پیش‌تر اقتصادنیوز در گزارشی از امیرعبداللهیان و باقری کنی به عنوان ۲ گزینه اصلی وزیر خارجه دولت بعد نام برده بود. 

حسین امیرعبداللهیان (متولد 1964 - 56 ساله) گزینه محتمل وزیر خارجه است و تیم انتقالی سیاست خارجی رئیسی را هدایت می‌کند. او دکترای روابط بین الملل از دانشگاه تهران دارد و به عنوان سفیر در بحرین (2007-2010)، معاون امور عرب و آفریقا در وزارت امور خارجه (2011-2016،) معاون امور بین‌الملل پارلمان و مشاور وزیر امور خارجه محمد جواد ظریف از سال 2016 خدمت کرده است. وی یک طرفدار سرسخت آرمان فلسطین است و روابط نزدیکی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (سپاه) دارد. وی در جریان مذاکرات هسته ای ایران در دوره ریاست جمهوری خاتمی (1997-2005) درگیر بوده و در مذاکرات آمریکا و ایران در عراق در سال 2007 شرکت کرد.

eHyFxXBGQtjy

همچنین 

علی باقری کنی (متولد 1967 - 54 ساله) یکی دیگر از رقبای قدرتمند برای سمت وزیر خارجه است. وی مسئول امور اروپا وزارت امور خارجه (2006-2008) ، معاون سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران (2008-2013) و معاون امور بین الملل بوده است. در دادگستری دبیر شورای عالی حقوق بشر کشور از سال 2019 بوده است. در سال 2013 ، وی رئیس کمپین انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی بود. باقری کنی یک اقتصاددان است که در دانشگاه امام صادق (ع) درس خوانده و از یک خانواده نسبتاً بانفوذ است. پدرش محمد باقر باقری ، یکی از اعضای قدیمی مجلس خبرگان بود و عمویش ، محمدرضا مهدوی کنی، وزیر کابینه و نخست وزیر موقت بود. از همه مهمتر ، او برادر یکی از دامادهای رهبر معظم انقلاب آیت الله علی خامنه ای است.

V4hC8mLFnL0h

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید