پیش‌بینی نظامی ارشد پنتاگون درباره پیامد اصلی خروج نیروهای خارجی از افغانستان

کدخبر: ۴۲۲۸۳۰
اقتصادنیوز: فرمانده مأموریت پشتیبانی آمریکا مدعی شد که با خروج نیروهای نظامی از افغانستان ممکن است این کشور گرفتار جنگ داخلی شود.
پیش‌بینی نظامی ارشد پنتاگون درباره پیامد اصلی خروج نیروهای خارجی از افغانستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا از نیویورک تایمز، ژنرال آستین اسکات میلر سه شنبه شب در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل در مقر نیروهای ایالات متحده و ناتو گفت: افغانستان ممکن است پس از اتمام خروج کامل ارتش آمریکا به علت جنگ داخلی سقوط کند.

وی افزود: جنگ داخلی مسلما مسیری است که می توان آن را تجسم کرد و این مسئله باید نگرانی جهانیان باشد.

ژنرال میلر در ادامه گفت: ایالات متحده پس از ۲۰ سال حضور در افغانستان نمی تواند امیدوار به تحمیل راه حل نظامی باشد، همانطور که ‌تقریباً برای دو دهه تلاش کرده است اما باید به دنبال سازش سیاسی باشد.

فرمانده ماموریت پشتیبانی امریکا تاکید کرد: این سازش سیاسی است که صلح در افغانستان را به ارمغان می آورد.

روزنامه نیویورک تایمز می نویسد، مقامات آمریکایی انتظار دارند تا روند کامل خروج نیروهای از افغانستان در کمتر یک هفته دیگر تا روز ملی و استقلال آمریکا چهارم جولای (۱۳ تیر) تکمیل شود.

جان کربی سخنگوی پنتاگون نیز درباره تحولات افغانستان به خبرنگاران گفت: خشونت‌ها بالا است. همه ما از وضعیت امنیتی در آنجا اطلاع داریم. طالبان کماکان به مراکز مختلف حمله می‌کند، اما نمی‌خواهم به ارزیابی‌های اطلاعاتی اشاره کنم.
وی اظهار داشت: چیزی که مایلیم شاهد آن باشیم بازگشت طالبان به روند صلح به شکل باورپذیر است. اقدامات طالبان، با این وضعیت مغایرت دارد.
 این مقام وزارت دفاع آمریکایی تصریح کرد هر تعداد نیروهای آمریکایی که پس از خروج کامل در افغانستان بمانند ، برای محافظت از دیپلمات های ما و حفظ توانایی ما برای حضور دیپلماتیک در آنجاست.
جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز روز سه شنبه گفت: تصمیمی که رئیس جمهور در مورد خروج نیروها از افغانستان اتخاذ کرده با نظر وی در طول 20 سال گذشته سازگار است.

این مقام کاخ سفید بار دیگر بر اجرای جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی تا سپتامبر از افغانستان تاکید کرد.

پس از توافق امریکا با طالبان در اسفند سال ۹۸ در قطر، ایالات متحده قرار بود تا اول مه (۱۱ اردیبهشت) تمام نیروهای نظامی خود از افغانستان را خارج کند اما جو بایدن رییس جمهوری امریکا با خلف وعده زمان خروج نیروها را تا موعد مقرر ۱۱ سپتامبر به تاخیر انداخت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید