پسر مهدی کروبی محکوم شد/ ماجرای توهین به آیت الله مصباح چه بود؟

کدخبر: ۴۲۴۷۲۳
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.
پسر مهدی کروبی محکوم شد/ ماجرای توهین به آیت الله مصباح چه بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از برنا، هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست. 

بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

چهره هفته؛ امام‌ جمعه سمنان

امام‌ جمعه سمنان هفته جاری استعفا داد. آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی در دیدار با استاندار، معاونان و فرمانداران شهرستان‌های استان در دفتر کارش گفت: در متن استعفای این‌جانب که به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی ارسال کرده‌ام، ذکر کردم که در ۲۰ سال اخیر که افتخار نمایندگی شما را در استان سمنان بر عهده داشتم، همواره بر سه محور و اصل مهم «رضایت مردم، وحدت و امر ولایت و رهبری» تأکید کرده و اهتمام داشته‌ام. او توضیح بیشتری درباره دلیل استعفای خودش ذکر نکرده است.

ادعای عجیب هفته؛ ابوالفضل ابوترابی

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس یازدهم، درباره موج جدید کرونا در کشور و روند واکسیناسیون اظهار کرده است: «تجربه نشان داده است که واکسیناسیون در دنیا چندان تاثیری نداشته است و در روسیه و انگلستان که بیشتر جمعیت آنها واکسن کرونا دریافت کرده‌اند هم‌اکنون از نظر کرونا و تعداد مبتلایان و فوتی‌ها وضعیت بدی دارند و حتی شرایط آنان از ایران هم بدتر و حادتر است. بنابراین اولویت امروز جامعه ما واکسیناسیون نیست، بلکه رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی در اولویت است. مردم باید در دید و بازدیدها و دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی تجدیدنظر کنند و در محیط‌های بسته  اجتماع  نکنند.»

معلوم نیست که ابوترابی دقیقا با استناد به چه منابعی مدعی شده که واکسیناسیون تاثیری در کنترل کرونا ندارد. اما به نظر می‌رسد که او بیشتر قصد دارد با اعتراضات عمومی مردم ایران نسبت به روند کند واکسیناسیون مقابله کند.

شخصیت هفته؛ محسنی اژه ای 

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای بعد از ۷ سال معاون اولی در دوران ریاست آملی‌ لاریجانی و سیدابراهیم رییسی، دو رییس دستگاه قضایی، حالا بر کرسی ریاست این قوه تکیه زد. او که روز پنجشنبه در حکم رهبر انقلاب به عنوان رییس دستگاه جدید قوه قضاییه منصوب شد، با برگزاری مراسم معارفه‌اش، به‌طور رسمی بر صندلی قاضی‌القضاتی تکیه زد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور این مراسم را با پوزش از کسانی که به دلیل محدودیت‌های کرونایی به این مراسم دعوت نشده‌اند و تقدیر و تشکر از مقام معظم رهبری که برای دومین‌ بار مدیریت عالی و ریاست قوه قضاییه را از درون قوه قضاییه انتخاب و انتصاب کرده‌اند، آغاز کرد. او با بیان اینکه «یکی از انتظاراتی که مجموعه قوه قضاییه داشتند این بوده است که ریاست عالی قوه قضاییه از درون قوه انتخاب شود»، تاکید کرد که «این انتظار بحق در دو سال و نیم قبل محقق شد و مدیریت عالی قوه قضاییه از درون مجموعه قوه قضاییه انتخاب شد» و حالا «مجددا برای دومین‌بار از ناحیه مقام معظم رهبری، مدیریت عالی و ریاست قوه قضاییه از درون قوه قضاییه با انتصاب و انتخاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای محسنی‌اژه‌ای که دارای سوابق بسیار نورانی و طولانی و تجربیات گرانقدر از قوه قضاییه هستند، صورت گرفت.»

جنجال سازی عجیب ۲ نماینده مجلس /ماجرای توهین به آیت الله مصباح چه بود؟ /پسر مهدی کروبی محکوم شد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، با ارایه توضیحاتی درباره عملکرد و نقش رییسی در دستگاه قضایی، به رییس تازه منصوب دستگاه قضایی پرداخت و از «قاطعیت» و «ساده‌زیستی» به عنوان دو ویژگی شخصیتی رییس جدید دستگاه قضا یاد کرد: «دو ویژگی را من از ایشان برای شما عرض می‌کنم: اولا قاطعیت، همانی که امروز نیازمندیم. اگر ایشان به یقین رسید که شخص یا اشخاصی متخلف هستند، چشمانش را می‌بندد. ملاحظه‌کاری و تحت فشار قرار گرفتن و توصیه این و آن مشکلات ما را زیاد کرده است. باید همان‌طور که در حکم رییس قوه قضاییه هم آمده است برخورد قاطع با مفسدان بشود و قاطعیت این یکی از ویژگی‌های ایشان است. ویژگی دوم ایشان که خود از نزدیک شاهد هستم، ساده‌زیستی ایشان است. من افتخار همسایگی ایشان را دارم. با فشار کاری سنگینی که ایشان داشته زندگی‌اش یک زندگی ساده بوده است.»

اژه ای پس از دریافت حکم خود ابتدا با رئیس جمهور و در ادامه با آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصللحت نظام دیدار کرد.

خبر هفته؛ حکم حسین کروبی؛ سامانه «سامانه معرفی مدیران»

محمد جلیلیان،  وکیل دادگستری و  وکیل محمدحسین کروبی در گفت و گو با «جماران» از محکومیت وی به یک‌سال حبس تعزیری و جزای نقدی به دلیل حوادث پس از سقوط هواپیمای اوکراینی خبر داد. وی گفت: پس از نامه جناب آقای مهدی کروبی در پی سقوط هواپیمای اوکراینی، موکلم محمدحسین کروبی را به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت و فعالیت تبلیغی علیه نظام دستگیر و پس از ۶۳ روز بازداشت موقت و سپس تبدیل تأمین صادره، آزاد و در فرآیند رسیدگی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب توسط قاضی افشاری به یک‌سال حبس تعزیری و جزای نقدی محکوم شد. وی افزود: این چهارمین محکومیت موکلم پس از سال ۱۳۸۸ است.

*****

یازدهم تیرماه «سامانه معرفی مدیران» رونمایی شد؛ سامانه‌ای که سید ابراهیم رییسی در اولین نشست خبری پس از انتخابات راه‌اندازی آن را وعده داده‌ بود. اقدامی که شاید برخی آن را نمونه‌ای از نزدیکی به بدنه جامعه توصیف کردند اما برخی دیگر با نگاهی انتقادی به آن نگریستند. مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران، وظایف رییس‌جمهوری را به رییسی تذکر داد و در توییترش نوشت: «حسن‌ نیت جناب آقای ‎رییسی و کمک و مشورت گرفتن از مردم ستودنی است ولی انتخاب وزرا از وظایف اصلی ‎رییس‌ جمهور است که باید با مشورت خبرگان و اهل تدبیر و رای اعتماد مجلس انجام شود، نه با نظرخواهی عمومی.»

سامانه طراحی‌شده این امکان را برای همگان فراهم کرده تا گزینه‌های پیشنهادی‌شان را معرفی کنند. از همین روی تیم همراه رییسی احتمالا باید منتظر سیل پیشنهادات دست‌کم از سوی بدنه اجتماعی‌ باشند.

جنجال هفته؛ توهین به آیت الله مصباح

حسین قدیانی این مدت اخیر نه‌ فقط اصلاح‌طلبان و طیف سیاسی دولت، بلکه طیفی خاص از اصولگرایان را نیز هدف حملات کلامی و قلمی خود قرار داده و به‌ شدت علیه جبهه پایداری می‌تازد.او صراحتا آیت‌الله به مصباح اهانت کرده، نسبت به جبهه پایداری و اعضایش، ابراز انزجار و نفرت کرده است. این اظهارات واکنش های زیادی را به همراه داشت.

او در ادامه متنی را با عنوان «عذرخواهی به‌علاوه یک نکته از سر خیرخواهی» منتشر کرد و نوشت: «اختلافم با پایداری و اساسا مشرب غلط مخلص‌سازی کور و ریاکارپرور -که همه را جز خود فاسد می‌خواند و همه را کلیشه می‌داند و همه را در همه حالتی، آن‌جور می‌خواهد که خود می‌پسندد- سرجای خود محفوظ. این مهم و نیز بداخلاقی‌های فراوان اعوان و انصار خرد و کلان این گروه -که در صدق دوستی‌شان با علامه مصباح و موسسه امام‌خمینی تردید جدی وجود دارد- هرگز بهانه نمی‌شود که حقیر بخواهم برخلاف یادداشت‌های متعدد قبلی‌ام، قلم را در مذمت «مطهری زمان» بچرخانم.» اشاره‌ای به مرحوم مصباح‌یزدی که با پوزش‌خواهی او در سطور بعدی تکمیل شد.

خبر مهم هفته؛ تایید انتخابات در ۵ حوزه انتخابیه 

سیداسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور، از تایید انتخابات در ۵ حوزه انتخابیه خبر داد. موسوی از تایید پیروزی سیدمرتضی حسینی به عنوان منتخب «میانه»، سردار اسماعیل کوثری منتخب «تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس»، سیدناصر حسینی‌پور در حوزه انتخابیه «گچساران و باشت»، ولی‌الله بیاتی به عنوان برگزیده حوزه انتخابیه «تفرش، آشتیان و فراهان» و فتح‌الله توسلی نیز به عنوان منتخب «بهار و کبودرآهنگ» خبر داد که ۲۸ خردادماه این انتخابات در ۶ حوزه انتخابیه برگزار شده و حالا همچنان تکلیف کرسی آستانه اشرفیه ناروشن است، آن هم درحالی که نام ابراهیم نجفی اسپیلی که با حمایت شورای ائتلاف اصولگرایان در این رقابت حاضر بود، بیش از ۱۰ روز پیش به عنوان پیروز انتخابات در این حوزه انتخابیه اعلام شد اما هنوز خبری از تایید نتایج در این حوزه نیست.

حاشیه هفته؛ زندگی به سبک گاندی 

محمود احمدی‌ بیغش، نماینده مجلس یازدهم، در اظهارنظری از مردم خواسته مانند گاندی ساده زندگی کنند تا تحریم‌ها قابل تحمل شود. او در بیان راه‌حل خود در برابر تحریم‌ها با بی‌اثردانستن مذاکرات گفته است؛ برای این قصه راهی نداریم جز اینکه روی پای خودمان بایستیم؛ مرحوم گاندی چگونه زندگی کرد؟ ما هم باید همین‌طور باشیم، اگر به سمت زندگی برویم که به خودمان متکی باشیم (با هزاران سختی که دارد) و تحریم‌ها را تحمل کنیم، می‌توانیم.

برخی کاربران این سوال را مطرح کردند که آیا احمدی‌بیغش که نه خود که دیگران را به ساده‌ زیستی برای تحمل شرایط سخت تحریم‌ها دعوت می‌کند، حاضر است مانند گاندی گیاه‌خوار شود یا به‌جای اظهارنظرهای تند، با منطق و به دور از جناح‌ بندی برای صلح تلاش کند

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید