سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

بایدن پشت سد قانون فیلیباستر /مبارزه با پولشویی رمزارزها در اروپا

کدخبر: ۴۲۷۸۹۳
در شرایطی که برای دومین بار طی یک ماه گذشته، اقلیت جمهوریخواه سنای آمریکا با توسل به تکنیک فیلیباستر مانع شروع بررسی لوایح مورد نظر دولت جو بایدن و اکثریت دموکرات های کنگره شدند، در مجلس نمایندگان هم کارگروه تحقیق پیرامون حمله هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا جنجال برانگیز شده است.
بایدن پشت سد قانون فیلیباستر /مبارزه با پولشویی رمزارزها در اروپا

به گزارش اقتصادنیوز، «لایحه زیرساخت ها پشت سد قانون فیلیباستر»، «جنجال پلوسی در مجلس نمایندگان»، «همکاری بریتانیا با فرانسه برای تجهیز تونل مانش در برابر مهاجران»، «توافق آمریکا و آلمان بر سر خط لوله جنجالی»، «درخواست لغو مجوز صادرات نرم افزار پگاسوس»، «حمله باج افزاری به آرامکو»، «مبارزه با پولشویی رمزارزها در اروپا»، «موضوعیت ایران در سفر وندی شرمن به چین» و « تردید در پیروزی طالبان» سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

محوریت ایران در سفر وندی شرمن به چین

به گزارش رویترز، با اعلام وزارت خارجه آمریکا، شرمن، معاون وزیر خارجه، هفته آینده طی سفری دو روزه به چین با مقامات این کشور دیدار خواهد کرد. نگرانی‌های جدی واشنگتن در مورد اقدامات پکن و همچنین مسئله ایران از محورهای اصلی این دیدار رو در رو خواهد بود.

64

همزمان با افزایش تنش‌ها میان ایالات متحده و چین در چندین جبهه، این نخستین‌بار است که از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن، یک دیپلمات ارشد آمریکایی برای دیدار با ونگ یی، وزیر خارجه چین، عازم این کشور می‌شود. این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در ماه مارس با شماری از مقام‌های بلندپایه چین از جمله آقای ونگ در آلاسکا دیدار کرده بودند. آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به‌صورت گسترده‌ از اهرم تحریم‌ها برای پیشبرد منافع و سیاست‌های خود، به‌ویژه در قبال ایران، چین، ونزوئلا و کره شمالی استفاده کرد. دیدار خانم شرمن با مقام‌های چینی در ادامه سفر آسیایی او و دیدارش با مقامات برخی کشورها از جمله ژاپن، کره جنوبی و مغولستان خواهد بود.

لایحه زیرساخت ها پشت سد قانون فیلیباستر

به گزارش آسوشیتدپرس، برای دومین بار طی یک ماه گذشته، اقلیت جمهوریخواه سنای آمریکا با توسل به تکنیک فیلیباستر ( اطاله مذاکرات) مانع شروع بررسی لوایح مورد نظر دولت جو بایدن و اکثریت دموکرات های کنگره شدند.

68

در رای گیری که دیشب در مورد لایحه یک تریلیون و 200 میلیارد دلاری بازسازی زیرساخت های فرسوده آمریکا در سنا برگزار شد، موافقان لایحه پیشنهادی بایدن برای بازسازی زیرساخت های فرسوده آمریکا موفق نشدند به 60 رای لازم برای غلبه بر فیلیباستر نائل آیند. بر اساس قوانین کنونی در سنا، هر لایحه ای زمانی به رای گذاشته می شود که حداقل 60 سناتور به پایان مذاکرات رای دهند. به این قاعده، فیلیباستر گفته می شود.  در حال حاضر گرچه دموکرات ها اکثریت شکننده کرسی های سنا را در اختیار دارند، با این حال در تصویب برخی از مهم ترین قوانین مورد نظر خود ناتوان هستند. آنان برای این که از سد فیلیباستر بگذرند، باید حمایت حداقل 10 عضو جمهوریخواه را بدست آورند. دستیابی به این عدد، نیازمند مصالحه با حزب رقیب و چشم پوشی از برخی از اصول و مواضع حزبی است.

با این حال، بایدن در هفته های اخیر مذاکرات فشرده ای را با برخی از سناتورهای جمهوریخواه آغاز کرد تا حمایت آنان را برای موافقت با لایحه بازسای زیرساخت های فرسوده آمریکا جلب کند. کاخ سفید برای رسیدن به چنین هدفی، از برنامه اولیه خود به منظور تخصیص دو تریلیون و 100 میلیارد دلار عدول کرد و با عدد یک تریلیون و 200 میلیارد دلار موافقت کرد. این عقب نشینی بایدن، موجب دلگرمی های در میان دموکرات ها شد که بتوانند آن را از سد فیلیباستر عبور دهند. با این حال، در زمان رای گیری برای پایان مذاکرات، فقط 9 جمهوریخواه با دموکرات ها هم رای شدند. در نتیجه، عدد طلایی 60 رای حاصل نشد و لایحه بازسازی زیرساخت های فرسوده آمریکا به سرنوشت لایحه اصلاح قوانین انتخاباتی بدل شد که به دلیل فیلیباستر، از دستور کار خارج شده است.

تلاش برای تصویب این لایحه حالی صورت می گیرد که دفتر بودجه کنگره آمریکا پیش‌بینی کرده است که کسری بودجه دولت فدرال در سال ۲۰۲۱، حداقل سه تریلیون دلار خواهد بود. بنابر این گزارش، علت این کسری بودجه عمدتاً بسته‌های محرک اقتصادی دولت برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا است. به گفته دفتر بودجه کنگره برآورد می‌شود که در سال جاری میلادی، دولت فدرال حدود هفت تریلیون دلار هزینه کند در حالی که تنها حدود چهار تریلیون دلار درآمد خواهد داشت. این کسری بودجه معادل بیش از ۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی آمریکاست.

جنجال پلوسی در مجلس نمایندگان

تحقیق پیرامون حمله هواداران دونالد ترامپ در روز ششم ژانویه سال جاری به ساختمان کنگره آمریکا که در دستور بررسی یک کارگروه قرار دارد جنجال برانگیز شده است.  بر اساس تصمیم کنگره آمریکا، قرار بر آن بود که حزب جمهوریخواه نیز پنج عضو در این کارگروه داشته باشد. تصمیم‌گیری درباره صلاحیت این افراد برعهده نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان است. کووین مک‌کارتی، رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان پنج گزینه این حزب را برای عضویت در این کارگروه معرفی کرده است.

69

اکنون نانسی پلوسی با عضویت دو نامزد حزب جمهوریخواه در این کارگروه مخالفت کرده است. موضوع بر سر عضویت این دو نماینده، جیم جوردن و جیم بانکس است. پلوسی حضور این دو نماینده را برای انجام تحقیقات شفاف پیرامون آنچه در روز ششم ژانویه در کاپیتول روی داد، "مضر" ارزیابی کرده است.

کوین مک‌کارتی به تصمیم نانسی پلوسی اعتراض کرده و او را متهم به سوءاستفاده از مقام خود کرده است. رهبر اقلیت حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان همچنین احتمال تحریم این کارگروه از سوی آن حزب را منتفی ندانسته است. او گفته تا زمانی که پلوسی مسیر خود را تغییر ندهد و هر پنج نامزد جمهوریخواه را در این کمیته نپذیرد، جمهوریخواهان در این  روند ساختگی مشارکت نخواهند داشت و در عوض، تحقیقات خود را در مورد واقعیت ها دنبال می کنند.

همکاری بریتانیا با فرانسه برای تجهیز تونل مانش در برابر مهاجران

به گزارش یورونیوز، وزارت کشور بریتانیا اعلام کرده برای کمک به دولت فرانسه در کار جلوگیری از عبور مهاجران از کانال مانش، ۶۲.۷ میلیون یورو به این کشور پرداخت می‌کند. بر اساس این توافق، مقام‌های فرانسوی تعداد مأموران خود را در امتداد ساحل دریا دو برابر کرده و با خرید تجهیزات مناسب، منطقه تحت نظر خود را افزایش می‌دهند. بخشی از این بودجه برای بازگرداندن داوطلبانه مهاجران غیرقانونی به کشورهای مبدأ و همچنین سرمایه‌گذاری در مراکز پذیرش در سراسر فرانسه در نظر گرفته شده است.

63

توافق بریتانیا و فرانسه در حالی انجام شده است که با عبور غیرقانونی حدود ۴۳۰ پناهجو و مهاجر از کانال مانش در روز دوشنبه گذشته، رکوردی جدید از عبور پناهجویان از این کانال در یک روز ثبت شده است. به گفته مسئولان فرانسوی در شش ماه اول سال جاری میلادی ۷ هزار و ۹۹۹ پناهجو برای عبور از کانال مانش تلاش کرده‌اند. این رقم نسبت به ۹ هزار و ۵۵۱ مهاجری که در کل سال ۲۰۲۰ اقدام به عبور از کانال مانش کرده‌اند، افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

اخیرا بریتانیا قصد دارد قوانین سختگیرانه‌ای را علیه ورود پناهجویان به تصویب برساند. بر اساس این قوانین برای اولین بار مجازات طولانی چهار سال زندان در انتظار مهاجران غیرقانونی خواهد بود. این مجازات‌ها بخشی از لایحه «ملیت و مرزها» است که هم‌اکنون در پارلمان بریتانیا بررسی می‌شود. صاحب‌نظران اجتماعی از قریب الوقوع بودن اجرای طرح لایحه «ملیت و مرزها» به عنوان یکی از دلایلی که پناهجویان در روزهای اخیر به صورت گسترده اقدام به عبور از کانال مانش کرده‌اند، یاد می‌کنند. لایحه «ملیت و مرزها» با انتقاد سازمان‌های غیردولتی و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان مواجه شده است. آن‌ها هشدار داده‌اند که این لایحه بر اساس «یک نظام طبقاتی تبعیض آمیز» تنظیم شده است و تضعیف حمایت از پناهجویان را به دنبال خواهد داشت.

توافق آمریکا و آلمان بر سر خط لوله جنجالی

به گزارش بی بی سی، آمریکا ادعا کرده با آلمان به توافقی رسیده است تا مانع استفاده روسیه از خط لوله گاز نورد استریم ۲ به عنوان یک اهرم سیاسی علیه اروپا شود. این خط لوله ۱۲۳۰ کیلومتری که حالا تقریبا کامل شده صادرات گاز روسیه به آلمان را دو برابر می کند. این لوله گاز را از وایبورگ در روسیه به لوبمین آلمان می برد و از بستر دریای بالتیک می گذرد. ویکتوریا نولاند از مقامات وزارت خارجه دولت آمریکا گفته که براساس این توافق اگر روسیه سعی کرد از اوکراین باج بگیرد، تحریم هایی بر این کشور اعمال خواهد شد.

65

اوکراین می گوید که نورد استریم ۲ تهدیدی برای امنیت این کشور است.  کی‌یف نگران تهاجم تمام عیار روسیه بعد از راه اندازی خط لوله نورد استریم ۲ است. این کشور همچنین سه میلیارد دلاری که سالانه به عنوان حق ترانزیت گاز دریافت می کند را از دست خواهد داد. لهستان هم با این خط لوله مخالف است چون می گوید این پروژه ۱۰ میلیارد دلاری تهدیدی برای امنیت کشورهای مرکزی و شرقی اروپاست.

براساس مفاد توافقی که آمریکا و آلمان به آن دست یافته اند، اوکراین از جمله ۵۰ میلیون دلار خط اعتباری برای ساخت فناوری های تولید انرژی سبز دریافت خواهد کرد.  دولت بایدن در ماه مه شرکت سازنده این خط لوله را از تحریم هایی که دولت قبلی آمریکا اعمال کرده بود معاف کرد، که علیرغم مخالفت قانونگذاران جمهوری خواه بود. دولت بایدن با این خط لوله مخالف است اما تحلیلگران می گویند او در این مقطع که برای ترمیم روابط آمریکا با متحدان اروپایی می کوشد، به شکاف با آلمان رغبتی ندارد.

درخواست لغو مجوز صادرات نرم افزار پگاسوس

به گزارش بلومبرگ، سازمان گزارشگران بدون مرز از نفتالی بنت نخست‌ وزیر اسرائیل خواست که مجوز صادرات تکنولوژی‌های «خطرناک» مانند نرم‌افزار پگاسوس را که توسط شرکت «گروه ان‌اس‌او» ساخته شده، لغو کند. اولین بار شرکت مایکروسافت و «سیتیزن لب» گروه حقوق بشری عرصه مجازی، پرده از فروش این نرم‌افزار جاسوسی برداشتند و سپس معلوم شد ده‌ها هزاران خبرنگار و فعال حقوق بشر، حتی سیاستمداران بلندپایه مانند امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه توسط این نرم‌افزار جاسوسی مورد هدف قرار گرفته‌اند.

62

بیانیه گزارشگران بدون مرز می‌گوید میان صادرات این نرم‌افزار و سیاست خارجی ارتباطی مشهود اسرائیل دیده می‌شود: مهم‌ترین مشتریان این نرم‌افزار کشورهایی مانند امارات و مراکش هستند که پارسال روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کردند. دیگر مشتری این نرم‌افزار عربستان بوده که در جریان قتل جنجالی جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد دولت مورد انتقاد گسترده جامعه جهانی قرار گرفت. گزارشگران بدون مرز می‌گوید قادر ساختن دولت‌ها در به‌کارگیری نرم‌افزار جاسوسی برای کنترل صدها خبرنگار و منابع اطلاعاتی آنها در جهان مشکل مهمی را در زمینه دموکراسی در جهان رقم به دنبال خواهد داشت.

روز گذشته روزنامه گاردین فاش کرده رژیم صهیونیستی صراحتاً به شرکت اسرائیلی NSO برای فروش جاسوس‌افزار پگاسوس به عربستان سعودی مجوز داده بود و آن هاا پگاسوس را به ارزش ۵۵ میلیون دلار به سعودی‌ها فروخته‌اند.

حمله باج افزاری به آرامکو

به گزارش آسوشیتدپرس، گروهی ناشناس موفق شده‌اند با ارسال یک باج‌افزار به اطلاعات شرکت آرامکو دسترسی یابند و درخواست ۵۰ میلیون دلار باج برای پاک کردن اطلاعات به سرقت رفته کرده اند. مسئولان شرکت اعلام کرده‌اند که اطلاعات از طریق یکی از شرکت‌های زیرمجموعه آرامکو به بیرون درز کرده ولی نام این پیمانکار را فاش نکرده است.

66

یکی از مسئولان شرکت آرامکو به خبرنگار آسوشیتدپرس گفته است که آن‌ها ضمن تایید به سرقت رفتن بخشی از اطلاعات خود تاکید دارند که این اطلاعات مسروقه هیچ تاثیری بر عملکرد این شرکت نداشته و این شرکت همچنان از امنیت سایبری بسیار بالایی برخوردار است. این در حالی است که آسوشیتدپرس در گزارش خود به اطلاعات به‌دست‌آورده در دارک نت اشاره کرده که بر اساس آن یک ترابایت (هزار گیگابایت) از اطلاعات آرامکو به سرقت رفته است. این نخستین باری نیست که شرکت آرامکو هدف یک حمله سایبری قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۱۲ نیز ویروسی به نام شامون رایانه‌های این شرکت را فلج کرده بود. در آن هنگام، آرامکو ناگزیر به خاموش کردن شبکه خود شده و بیش از ۳۰ هزار دستگاه کامپیوتر خود را نابود کرده بود.

مبارزه با پولشویی رمزارزها در اروپا

به گزارش یورونیوز، کمیسیون اروپا از اصلاح مقررات معاملات انجام شده بر پایه رمزارزها خبر داد؛ اقدامی که هدف از آن ردیابی دقیق این معاملات و جلوگیری از پولشویی با استفاده از رمزارزها اعلام شد. این مقررات که بر پایه توصیه گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف پیشنهاد شده، شرکت‌هایی را که معاملات خود را با استفاده از بیت‌کوین یا رمزارزها دیگری انجام می‌دهند ملزم می‌کند تا تمام اطلاعات مبدا و مقصد انتقال رمزارزها و مالکان آنها را فاش کنند و  انتقال رمزارزها به کیف پول‌ها مجازی و شماره حساب‌های دارای مالک ناشناس ممنوع خواهد بود.

61

کمیسیون اروپا همچنین راه‌اندازی اداره مبارزه با پولشویی (AMLA) را با هدف تقویت اجرای قوانین ضدپولشویی و مقابله با تامین تروریسم کلید زد. پیشنهاد تاسیس این مرکز در سال ۲۰۱۷ میلادی و در پی افشای مجموعه‌ای از رسوایی‌های مالی از جمله پولشویی ۲۰۰ میلیارد یورویی بانک دانمارکی «دانسکه» از سوی کمیسیون اروپا ارائه شد. اداره جدید مبارزه با پولشویی افزون بر نظارت بر فعالیت‌های مالی فرامرزی از قدرت لازم برای وضع جریمه‌های در نظر گرفته شده برای تخلف‌های مالی برخوردار خواهد بود. بر پایه طرح پیشنهادی کمیسیون اروپا، این اداره همچنین با هدف مبارزه با انواع مصداق‌های پولشویی، مبادلات انجام شده بر پایه رمزارزها را نیز رصد خواهد کرد و برای پرداخت‌های نقدی در معاملات سقف ۱۰ هزار یورویی تعیین خواهد کرد. تازه‌ترین گزارش اداره پلیس اتحادیه اروپا، یوروپُل نشان می‌دهد که معاملات مشکوک به پولشویی سهم یک درصدی از مجموع تبادلات مالیِ اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده‌اند.

پیروزی طالبان حتمی نیست!

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا مدعی شده پیروزی نظامی طالبان در افغانستان یک نتیجه حتمی نیست. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، گفته است که به نظر می رسد طالبان در تهاجم گسترده در سراسر افغانستان از یک شتاب استراتژیک برخودار باشد اما پیروزی آنها اصلا قطعی نیست. ژنرال میلی در کنفرانسی خبری گفته که طالبان هیچ یک از شهرهای پرجمعیت را کنترل نمی کند. او مدعی شده با فشار پیکارجویان بر حدود نیمی از مراکز ولایات افغانستان، ارتش این کشور درحال مستحکم کردن نیروها برای حفاظت از مراکز مهم شهری است.

069

از سوی دیگر هم لوید آستین وزیر دفاع آمریکا مدعی شده واشنگتن توانایی خود را برای مقابله با هر تهدیدی در افغانستان حفظ خواهد کرد.  به ادعای او: «طالبان متعهد شده برای القاعده پناهگاهی امن در افغانستان فراهم نکنند و ما انتظار داریم تعهد خود را انجام دهند. می خواهیم اطمینان حاصل کنیم تروریسم از افغانستان صادر نمی شود و قادر به دستیابی به ما نیست».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید