بحران‌سازی جدید حامیان ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا

کدخبر: ۴۲۸۰۲۹
اقتصادنیوز: حضور جمهوری‌خواهان در کمیته تشکیل شده از سوی دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا برای بررسی حمله به ساختمان کنگره، بار دیگر تنش حزبی را شعله‌ور کرد.
بحران‌سازی جدید حامیان ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، کمیته بررسی حمله به ساختمان کنگره آمریکا روز پنجشنبه صحن مجلس نمایندگان آمریکا را وارد تنش کرد.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، این نزاع لفظی پس از آن اوج گرفت که «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات گفت اجازه نخواهد داد دو قانون‌گذار جمهوری‌خواه وارد کمیته ویژه بررسی وقایع حمله به ساختمان کنگره در سال گذشته شوند.

پلوسی گفت «جیم جوردن» و «جیم بَنکس»، در میان پنج قانون‌گذاری که از سوی «کوین مک‌کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان معرفی شده بودند هردو از حامیان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا هستند و تمامیت و صحت این تحقیقات را تحت‌الشعاع قرار خواهند داد.

مک‌کارتی فوراً جلسه‌ای خصوصی با این پنج عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان تشکیل و پس از آن به صحن بازگشته و پلوسی را تهدید کرد که اگر جوردن و بنکس از این کمیته حذف شوند، تمام گزینه‌های جمهوری‌خواهان، آن را ترک می‌کنند.

این قانون‌گذار ارشد حزب جمهوری‌خواه پس از اتمام جلسه در جمع خبرنگاران گفت: «پلوسی این نهاد را بی‌اعتبار کرده است. این اقدام سوء استفاده از قدرت است. نمی‌توان انکار کرد که کمیته اعتبار و مشروعیت خود را از دست داده است».

با این حال «لیز چنی» از مخالفان سرسخت ترامپ و تنها جمهوری‌خواه حاضر در این کمیته گفت از حضور «آدام کینزینگر» دیگر جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان در این کمیته حمایت می‌کند.

پلوسی در نشستی خبری گفت افزودن شمار بیشتری از اعضای جمهوری‌خواه مخالف ترامپ به این کمیته را در نظر خواهد گرفت.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا افزود با وجود مانع‌تراشی‌ها و بایکوت‌های انجام شده از سوی جمهوری‌خواهان این کمیته به وظایف خود عمل خواهد کرد.

این کمیته پس از آن از سوی دموکرات‌های مجلس نمایندگان تشکیل شد که تلاش برای تصویب لایحه‌ای در این زمینه از سوی جمهوری‌خواهان ناکام ماند.

کارشناسان آمریکایی می‌گویند کمیته جدید در مجلس نمایندگان از قدرت احضار افراد برای توضیح‌دادن درباره حادثه ششم ژانویه برخوردار است و احتمالا ترامپ را نیز به‌عنوان شاهد احضار خواهد کرد.

ششم ژانویه (۱۷ دی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند. 

پیش از این، سرپرست نیروی پلیس کنگره آمریکا با اشاره به چالش‌های داخلی که مأموران امنیتی در روز حمله حامیان ترامپ به این ساختمان مواجه بودند، گفته بود آنها حتی نمی‌دانستند که اجازه استفاده از نیروی مرگبار علیه مهاجمان را دارند یا خیر.

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

ترامپ امروز (پنجشنبه) بار دیگر ادعای خود درباره وقوع تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ را تکرار کرد و گفت در چنین شرایطی مایک پنس می‌بایست از قانون اساسی آمریکا دفاع می‌کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید