طالبان به کابل نزدیک شد؛ دهمین ولایت هم سقوط کرد

کدخبر: ۴۳۲۸۶۹
گروه طالبان با ادامه پیشروی های خود دهمین ولایت افغانستان را به اشغال خود در آوردند.
طالبان به کابل نزدیک شد؛ دهمین ولایت هم سقوط کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، خبرگزاری فرانسه از تصرف شهر «غزنی» واقع در ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌غرب کابل توسط شبه‌نظامیان طالبان خبر داد.

این خبرگزاری به نقل از «نصیراحمد فقیری»، رئیس شورای ولایتی غزنی نوشت: «می‌توانم تایید کنم که شهر غزنی صبح پنج‌شنبه به دست نیروهای طالبان افتاد. آنها کنترل مناطق کلیدی شهر از جمله دفتر فرمانداری، مقر پلیس و زندان را در اختیار گرفتند.»

او افزود که جنگ در برخی نقاط شهر همچنان ادامه دارد.

شهر غزنی دهمین مرکز ولایتی است که طی یک هفته اخیر به تصرف نیروهای طالبان درمی‌آید.خبرگزاری فرانسه از تصرف شهر غزنی واقع در ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌غرب کابل توسط شبه‌نظامیان طالبان خبر داد.

این خبرگزاری به نقل از نصیراحمد فقیری، رئیس شورای ولایتی غزنی نوشت: «می‌توانم تایید کنم که شهر غزنی صبح پنج‌شنبه به دست نیروهای طالبان افتاد. آنها کنترل مناطق کلیدی شهر از جمله دفتر فرمانداری، مقر پلیس و زندان را در اختیار گرفتند.»

او افزود که جنگ در برخی نقاط شهر همچنان ادامه دارد.

شهر غزنی دهمین مرکز ولایتی است که طی یک هفته اخیر به تصرف نیروهای طالبان درمی‌آید.

در همین  حال، یک منبع در شهر«ترینکوت» نیز گفت که عناصر طالبان بر بیشتر بخش های این شهر که مرکز اداری ولایت«اوروزگان» در جنوب افغانستان به شمار می رود سیطره پیدا کردند.

این منبع گفت که بیشتر این بخش بدون هیچ گونه مقاومتی تسلیم طالبان شدند.

وی افزود که اکنون درگیری بر سر کنترل مقر فرماندهی پلیس این شهر ادامه دارد.

این منبع در ادامه گفت که ارتش افغانستان شب گذشته توانست مساحت زیادی در دو کیلومتری ترینکوت را آزاد کند.

از سوی دیگر، والی اورزگان افغانستان اعلام کرد حملات شبه‌نظامیان طالبان به شهر ترینکوت مرکز این ولایت دفع شده است.

«محمد عمر شیرزاد» والی اورزگان امروز چهارشنبه به رسانه‌ها اظهار داشت:‌ شبه‌نظامیان طالبان شب گذشته از شرق و غرب به شهر ترینکوت حمله کردند که با پاسخ شدید نیروهای امنیتی رو به رو شدند.

وی با بیان اینکه به حملات تهاجمی گروه طالبان به مرکز ولایت اورزگان به شدت پاسخ داده شده تاکید کرد: شب گذشته نیروهای خیزش مردمی هم در کنار نیروهای امنیتی با طالبان درگیر شدند.

با آغاز حملات طالبان برای کنترل مراکز ولایات، مناطق نبرد در افغانستان گسترش یافته و درگیری‌های شدید میان نیروهای امنیتی افغان و شبه‌نظامیان طالبان در حومه مزار شریف در جریان است.

در حالی که مذاکرات گسترده بین‌المللی در مورد افغانستان در دوحه، پایتخت قطر با حضور هیئت‌های دولتی و طالبان آغاز شده اما این گروه کنترل مرکز 10 ولایت از 34 ولایت را به دست گرفته‌اند.

احتمال اشغال کابل

یک مقام دفاعی ایالات متحده می‌گوید که بر اساس داده‌های آژانس‌های اطلاعاتی این کشور،عناصر طالبان توانایی محاصره کابل طی ۳۰ روز آینده را دارند و احتمالا می‌توانند تا ۹۰ روز آینده پایتخت افغانستان را به کنترل خود درآورند.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، روز چهارشنبه، ۱۱ اوت (۲۰ ماه اسد) در گفت‌و گو با خبرگزاری رویترز گفت که مولفه تاثیرگذار بر این ارزیابی‌ جدید از میزان قدرت پایداری کابل، سرعت پیشروی طالبان از زمان نیروهای خارجی به رهبری ایالات متحده از افغانستان بوده است.

مقام وزارت دفاع آمریکا در عین حال افزود که ارزیابی وی قطعی و مسلم نیست و نیروهای امنیتی افغان در صورت مقاومت بیشتر می توانند مسیر و روند جنگ را به نفع خود تغییر دهند.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز سه‌‌شنبه، ۱۰ اوت (۱۹ اسد) گفته بود که عناصر طالبان در حال حاضر کنترل ۶۵ درصد از افغانستان را در دست دارند و ۱۱ مرکز ولایت را تصرف و یا در محاصره خود دارند.

یک منبع امنیتی نیروهای خارجی در کابل به خبرگزاری رویترز از ترافیک انسانی در تمامی ورودی‌های پایتخت افغانستان خبر داد و گفت که غیرنظامیان ساکن کابل در حال فرار از شهری هستند که در موقعیت جغرافیایی محاصره شده با کوه‌ها قرار دارد.

وی افزود که ترس از ورود مهاجمان انتحاری به مناطق محافظت شده دیپلماتیک باعث شده تا همه برای خروج هر چه سریع تر از خاک افغانستان اقدام کنند.

ادامه درگیری ها

فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان روز چهارشنبه به دست نیروهای طالبان سقوط کرد. با تصرف این شهر طالبان توانسته است تمام شمال شرق افغانستان را تحت کنترل خود درآورد.

جواد مجدی، عضو شورای ولایتی بدخشان به رویترز گفت که طالبان پیش از آغاز حمله روز سه‌شنبه به فیض آباد این شهر را محاصره کرده بود و با وجود ساعت‌ها درگیری، نیروهای امنیتی فدرال افغانستان مجبور به عقب نشینی از این شهر شدند. بدخشان، ولایت هم‌مرز افغانستان با تاجیکستان، پاکستان و چین است.

در همین حال با شدت گرفتن حملات طالبان برای تصرف مزار‌شریف،‌ مرکز ولایت بلخ، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان جهت متحد کردن فرماندهان قدیمی ارتش این کشور برای دفاع از مزار شریف راهی این شهر شد.

بایدن از خارج کردن نیروهای آمریکایی پشیمان نیست

با وجود پیشروی‌های مداوم نیروهای طالبان، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه، ۱۰ اوت با تاکید بر اینکه تصمیم خود برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پشیمان نیست، از رهبران این کشور خواست برای وطن خود بجنگند.

آقای بایدن ضمن اشاره به این موضوع که کشورش طی بیست سال گذشته بیش از یک تریلیون دلار در افغانستان هزینه کرده است،وعده داد که ایالات متحده آمریکا به تعهدات خود برای پشتیبانی هوایی، تامین تجهیزات و مواد غذایی برای نیروهای نظامی افغان و پرداخت حقوق آن‌ها عمل می‌کند.

احتمال مذاکره تروئیکای شرق و غرب با طالبان

پیروزی‌های مکرر طالبان پس از آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان باعث شد تا در مذاکرات پیشین نه تنها این گروه به آتش‌بس با دولت این کشور تن ندهد بلکه مذاکرات صلح طالبان با طرف دولتی نیز بدون نتیجه بماند.

با این حال یک رهبر ارشد طالبان به خبرگزاری رویترز گفته است که ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی این گروه روز سه‌شنبه در دوحه با زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور افغانستان دیدار کرده است.

انتظار می‌رود جلسه دیگری نیز امروز چهارشنبه در دوحه با حضور ایالات متحده، چین و روسیه و افغانستان برگزار شود. یک فرمانده طالبان که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفته است که هیات نمایندگان طالبان نیز در این جلسه شرکت خواهد کرد.

این گروه که تنها به وعده توقف حملات به نیروهای خارجی در ازای خروج آنها از خاک افغانستان عمل کرده است، اکنون با تصرف ولسوالی‌های هم مرز با تاجیکستان، ازبکستان، ایران، پاکستان و چین باعث افزایش نگرانی‌ها درباره امنیت منطقه شده است.

طالبان که در دوران حکمرانی خود بر افغانستان هیچگاه کنترل کامل شمال این کشور را در دست نداشت به نظر می‌رسد که پیش از عزیمت به سمت پایتخت قصد دارد، که این مناطق را نیز به طور کامل به کنترل خود درآورد.

علاوه بر موضوعات امنیت منطقه آنچه بیش از همه سازمان‌های بین‌المللی را نگران می‌کند، نقض شدید حقوق غیرنظامیان در درگیری‌هاست. میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز گذشته نسبت به رخ دادن جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت توسط طالبان هشدار داد.

عمران خان: کنترل طالبان به‌دنبال عقب‌نشینی آمریکا دشوارتر شد

نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد که به‌دنبال عقب‌نشینی نیروهای آمریکا از افغانستان، کنترل طالبان دشوارتر شده است.

«عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگاران خارجی در اسلام‌آباد اعلام کرد که در پی تصمیم آمریکا برای عقب‌نشینی از افغانستان، کنترل طالبان دشوارتر شده است.

خان ضمن ابراز نگرانی از تحولات افغانستان گفت: آشتی سیاسی در افغانستان وجود ندارد و برقراری آن نیز دشوار است؛ ولی پاکستان آرزو دارد در افغانستان آشتی سیاسی برقرار شود.

وی تصریح کرد: درصورت بروز جنگ داخلی در افغانستان، پاکستان به‌دنبال این کشور بیشترین آسیب را خواهد دید. جمعیت پشتون‌ها در پاکستان بیش‌تر از آنچه در افغانستان است. طالبان نیز اساسا یک جنبش پشتون بوده و این (جنگ داخلی در افغانستان) به مناطق پشتون‌نشین در پاکستان سرایت خواهد کرد. این پیش‌تر رخ داده بود. مناطق پشتون‌نشین ما به تحولات افغانستان پاسخ دادند.

خان یادآوری کرد: پاکستان در حال حاضر از بیش از 3 میلیون پناهجوی افغان میزبانی می‌کند. اقتصاد پاکستان به‌تازگی بهبود یافته و نمی‌خواهیم با موج جدید مهاجر مواجه شویم. همچنین نمی‌خواهیم سرزمین‌های پاکستان برای عملیات‌ها علیه افغانستان استفاده و پایگاهی در کشورمان ایجاد شود.

نخست‌وزیر پاکستان درباره طرح ترکیه برای مشارکت برخی کشورها در مدیریت فرودگاه کابل نیز گفت: بهترین چیز برای ترکیه و طالبان مذاکره مستقیم است. با استفاده از نفوذ خود، برای اقناع طالبان به مذاکره مستقیم با ترکیه تلاش خواهیم کرد.

سازمان ملل: از آغاز سال جاری حدود 390 هزار نفر در افغانستان آواره شده‌اند

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که تقریبا 390 هزار نفر از ابتدای امسال در افغانستان به دلیل درگیری‌ها آواره شده‌اند.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست خبری روزانه خود نسبت به افزایش شدید آمار آوارگان در افغانستان به دلیل درگیری‌ها، نسبت به ماه می هشدار داد.

وی افزود: 5 هزار و 800 نفر که از ابتدای ماه جولای آواره شده‌اند به کابل، پایتخت افغانستان گریخته‌اند و این رقم از آغاز سال جاری به 390 هزار نفر نزدیک شده است.

آمادگی اردوغان برای دیدار با رهبر طالبان

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه احتمال دیدار وی با رهبر طالبان نیز مطرح است هشدار داد اگر طالبان را در سطح عالی کنترل نکنیم، امکان دستیابی به صلح در افغانستان ممکن نخواهد بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با شبکه‌های سی‌ان‌ان ترک (CNN Turk) و کانال دی (Kanal D) به سوالات خبرنگاران درباره مهاجران غیرقانونی و تحولات منطقه پاسخ گفت.

اردوغان اظهار کرد: نهادهای مربوطه ما در حال تلاش برای برقراری مذاکره با طالبان هستند. حتی احتمال دیدار من با رهبر آنها نیز مطرح است. اگر طالبان را در سطح عالی کنترل نکنیم، امکان دستیابی به صلح در افغانستان ممکن نخواهد بود.

اردوغان با اشاره به آنکه طوری که برخی در رسانه‌های اجتماعی اغراق می‌کنند، موج مهاجرت غیرقانونی از مرزهای ترکیه وجود ندارد؛ خاطرنشان کرد: بخش اعظم مهاجران غیرقانونی افغان دستگیر شده، توسط نهادهای ذیربط به افغانستان بازگردانده می‌شوند.

وی در رابطه با ادعاهای مربوط به مهاجرت غیرقانونی به ترکیه، متذکر شد: همه باید بدانند ترکیه کاروانسرا نیست. ما همه تحولات را ارزیابی می‌کنیم و گام‌های خود را بر اساس این ارزیابی‌ها بر می‌داریم.

رئیس جمهور ترکیه در پایان اضافه کرد: امشب با قطر گفت‌وگویی درباره اینکه کجا می‌توانیم اقدامات طالبان را متوقف کنیم و کجا می‌توانیم به سوی صلح برویم، انجام دادم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید