میرلوحی: سیدحسن خمینی به نامزدهای اصلاح طلب گفت کناره گیری کنید، این دام شورای نگهبان است

کدخبر: ۴۳۳۲۶۸
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: بعد از اعلام نظر شورای نگهبان و باقی ماندن دو اصلاح‌طلب، حسن خمینی به این دو پیشنهاد می‌کرد کناره‌گیری کنند و معتقد بود اصلاحات در این شرایط نباید ادامه دهد.
میرلوحی: سیدحسن خمینی به نامزدهای اصلاح طلب گفت کناره گیری کنید، این دام شورای نگهبان است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، محمود میرلوحی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، درباره عملکرد اصلاح‌طلبان و جبهه اصلاحات ایران در انتخابات ریاست جمهوری اخیر گفت: فضای انتخاباتی، هیجاناتی دارد و برخی موافق هستند و برخی مخالفت‌هایی دارند. وی با بیان اینکه انتخابات این دوره به خصوص برای اصلاح‌طلبان دوره خاصی بود، افزود: در این دوره از انتخابات علاوه بر کرونا که به آن مواجه بودیم، استعفای محمدرضا عارف و سید عبدالواحد موسوی لاری و همچنین توقف فعالیت‌های شورای عالی شرایط خاصی را برای اصلاح طلبان به همراه داشت.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت به تشریح فراز و فرودهای مسیر انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و اظهار کرد: تا زمانی که تشکیلات جدیدی شکل بگیرد، جبهه اصلاحات ایجاد شود، آئین‌نامه و مواضع روشن شود، نامزدهای انتخاباتی انتخاب شوند و از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند، مسیر فشرده‌ای را طی کردیم و بعد هم با عدم احراز صلاحیت‌های شورای نگهبان فراز و فرود بسیاری برایمان در این مسیر اتفاق افتاد.

میرلوحی درباره مواضع حزب متبوعش و برخی اصلاح طلبان که شرط و شروط‌هایی برای این دوره از انتخابات داشتند، تصریح کرد: حزب اتحاد خیلی کار کرده بود، برنامه‌ریزی داشت و برای ریاست جمهوری برنامه ارائه کرده بود. در همین شرایط کرونایی به صورت حضوری هفته‌ای دو جلسه برگزار می‌کرد و در این جلسات متون مختلف و راهبردهای معینی مطرح شد.

وی ادامه داد: حزب اتحاد ملت در چنین شرایطی با اوضاع کرونا، کنگره برگزار و اعلام مواضع کرد، اما تصمیمات جریان اصلاحات به طرز پیش‌بینی نشده‌ای به دیواره‌های سربی و فولادین شورای نگهبان و تصمیمات نظارت استصوابی برخورد کرد. برخی از دوستان با این شرایط و قضایا راحت کنار می‌آمدند و برخی دیگر مقاومت می‌کردند و دغدغه‌هایی داشتند.

تلاش سیدحسن خمینی برای کناره‌گیری گزینه‌های اصلاحات از انتخابات

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت خاطرنشان کرد: بعد از عدم احراز صلاحیت ۹ نفر از اصلاح‌طلبان در نهایت دو نفر در صحنه باقی ماندند؛ در چنین شرایطی حسن خمینی به این افراد پیشنهاد می‌کرد که کناره‌گیری کنید و این دامی است که شورای نگهبان برای اصلاحات ایجاد کرده است.

سیدحسن خمینی به نامزدهای اصلاح طلب گفت کناره گیری کنید، این دام شورای نگهبان است /استعفا از جبهه اصلاحات همان «استرس» انتخابات بود

میرلوحی بیان کرد: بنابراین دیدید که شرایط و فضای انتخاباتی پیچیده، عجیب و پر چالش بود و در نهایت این مسیر، محسن مهرعلیزاده به نفع عبدالناصر همتی از ادامه رقابت منصرف شد.

وی گفت: اگر فراز و فرودهای این دوره از انتخابات را ثبت و ضبط کنیم، شاید صد نقطه عطف در آن وجود داشته باشد که امثال جلایی پور و دوستانی که هم فکر یا هم حزب او بودند این نقاط را پشت سر گذاشتند. مهم این بود که این افراد با هم شروع کردند، ادامه دادند و بعد از این هم ادامه خواهند داد و مشکل خاصی وجود ندارد که قابل حل و فصل نباشد یا برطرف نشود.

عده‌ای از اصلاح طلبان عملکرد نهاد اجماع ساز را قبول نداشتند

میرلوحی در واکنش به این نکته که استعفای اصلاح طلبان بیش از آنکه اعتراض به شورای نگهبان باشد، اعتراض به عملکرد جبهه اصلاحات است، گفت: بله ممکن است این‌طور باشد. ممکن است عده‌ای روند عملکرد کارگزاران یا نهاد اجماع ساز را قبول نداشته باشند و بعد از انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ به آن نقد داشته باشند؛ البته من مسئله را این‌طور عمیق نمی‌بینم.

وی عنوان کرد: دو دیدگاه در نهاد اجماع ساز وجود داشت. دیدگاه کارگزاران و تعدادی از احزاب که اعلام موضع کردند و از همتی حمایت کردند و دیدگاه دیگری که در اعتراض به عدم احراز صلاحیت‌ها، فعالیت خود را متوقف کردند و گفتند مفهوم انتخابات شکل نگرفته است.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: این فرضیه که کسانی که از جبهه اصلاحات استعفا داده‌اند، به سمت تحریم انتخابات یا براندازی می‌روند، به هیچ عنوان متصور نیست. آنچه در این انتخابات روشن شد این بود که پیش‌بینی براندازان اشتباه بوده است.

استعفا از جبهه اصلاحات همان «استرس» انتخابات بود

میرلوحی افزود: من نیرویی از اصلاحات نمی‌بینم که به سمت اصولگرایان بروند، از این رو اسم این استعفاها را استرس و فراز و فرود فراوان این دوره از انتخابات می‌گذارم. فعالان و نیروهای پرانرژی و علاقه‌مندی که خود را برای شرایط کشور و بین‌الملل آماده کرده بودند با توجه به آنچه پیش آمد طبیعی است در پی احساسات، عواطف، دغدغه‌ها، تحلیل‌ها و شناخت‌های خود چنین واکنش‌هایی نشان دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید