کابل در محاصره کامل/ طالبان وارد کنسولگری ایران شدند/ مشاهده دود در اطراف سفارت آمریکا؛ اسناد محرمانه سوخت

کدخبر: ۴۳۳۵۱۶
اخبار رسیده از سقوط ولایت های دیگر بدون جنگ و تسلیم شدن آن به طالبان خبر می دهد.
کابل در محاصره کامل/ طالبان وارد کنسولگری ایران شدند/ مشاهده دود در اطراف سفارت آمریکا؛ اسناد محرمانه سوخت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، کانال های خبری افغانستان دقایقی پیش با انتشار تصاویری از ضیافت صبحانه والی ننگرهار با طالبان از سقوط این شهر خبر می دهند.

کانال خبر تازه افغانستان نوشت: منابع خبری  می گویند نورستان نیز بدون درگیری به طالبان واگذار شد.
همچنین شهر میدان شهر مرکز ولایت میدان وردک کامل به تصرف طالبان درآمد.مقام ولایت، قومندانی امنیه، محبس مرکزی و تمام تأسیسات آن به گونه کامل تحت کنترول طالبان قرار گرفت‌.
در همین حال مرزهای افغانستان در تلاطم و گفته می شود که ۸۴ سرباز افغانستانی که می‌خواستند از حیرتان وارد ازبکستان شوند که توسط نیروهای ازبکستانی بازداشت شده اند.

گزارش‌های تازه از تسلیم کامل ولایت خوست به طالبان و تصرف پارون مرکز ولایت نورستان توسط طالبان خبر می‌دهند.

همچنین طالبان ویدئویی را منتشر کرده است که نشان می دهد طالبان وارد کنسولگری ایران در مزارشریف شده‌اند و با کارمندان آنجا صحبت کرده و می‌گویند هیچ مشکلی نیست.

*ولایات باقی مانده تحت کنترل دولت، با رنگ سبز

رسانه‌های افغانستان همچنین از ورود شبه‌نظامیان طالبان به ولایت کابل از سمت غرب خبر می‌دهند.
 بر اساس گزارش‌ها درگیری میان  نیروهای امنیتی افغانستان و شبه‌نظامیان طالبان در ولسوالی پغمان در غرب پایتخت شدت گرفته‌است و تیراندازی‌های پراکنده‌ای هم درون شهر کابل شنیده می‌شود.

شبکه های خبری همچنین از تسلیم ولایت ننگرهار به طالبان خبر می دهند گفته شده که ضیاءالحق امرخیل، والی ننگرهار نیز به طالبان پیوسته است و فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که ضیافت صبحانه برای طالبان از سوی والی این استان برگزار شده است.

همچنین تصاویر دیگر از گشت و گذار طالبان با رنجرهای نظامی و توقف فعالیت رسانه‌ها در مزارشریف خبر می دهد.

پس از سقوط شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ به دست طالبان؛ این گروه با رنجرهای نظامی در شهر گشت و گذار می‌کنند، مردم در خانه‌های خود پشت دروازه‌های بسته نشسته‌اند و فعالیت تمام رسانه‌ها در این شهر متوقف گردیده است.

در همین حال ولایت خوست نیز به طور مسالمت آمیز تحویل طالبان شد و ولسوالی چهارکنت بلخ بهم به دست طالبان افتاد.

پس از سقوط شهر مزارشریف، چهارکنت یگانه ولسوالی باقی مانده ی بلخ نیز صبح امروز به تصرف طالبان در آمد و نیروهای امنیتی این ولسوالی تسلیم طالبان گردیدند.
این در حالی است که گفته می‌شود بگرام کابل نیز سقوط کرده و دولت تاکنون در این باره واکنشی نشان نداده است.

‌در همین حال حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور با عبدالله عبدالله، رییس شورا عالی مصالحه‌ی ملی دیدار کرد.  

در این دیدار در مورد اعزام هیئت با صلاحیت و صاحب‌اختیار مذاکره‌کننده با گروه طالبان به قطر و اتخاذ تصمیم‌های لازم مشوره صورت گرفت.

مشاهده دود در اطراف سفارت آمریکا

خبرگزاری اسوشیتدپرس از تخلیه کارمندان سفارت آمریکا به سمت فرودگاه کابل در نزدیکی سفارت خبر می‌دهد.
این خبرگزاری از بلندشدن دود از ساختمان سفارت خبر می‌دهد و به نقل از یک مقام آگاه که خواسته نامش محفوظ بماند دلیل آن را سوزاندن مدارک حساس درون ساختمان سفارت توصیف کرده‌است.
مقام‌های دولتی ایالات متحده در واکنش به سوالات اسوشیتدپرس سکوت کرده‌اند.

نشست عبدالله و سیاست‌گران؛ ایجاد حکومت موقف موضوع بحث بوده‌است

خبرگزاری طلوع افغانستان نوشت: این تلاش‌ها در حالی انجام می‌شوند که وضعیت در افغانستان در حالت نگران کننده‌یی قرار گرفته‌است؛ طالبان در حدود بیست ولایت را تصرف کرده‌اند و جنگ در بخش‌هایی از کشور ادامه دارند.

همزمان با افزایش نگرانی‌ها از چگونگی آیندۀ نظام و افغانستان، به نقل از منابع، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی امروز (شنبه ۲۳اسد) با شماری از سیاست‌گران نشستی داشته‌است.

منابع می‌گویند که این نشست برای چندین ساعت پشت درهای بسته برگزار شد و شرکت‌کننده‌گان این نشست روی اوضاع افغانستان، برقراری آتش‌بس و احتمال ایجاد حکومت موقت بحث کرده‌اند.

حامد کرزی، محمد کریم خلیلی، صلاح‌الدین ربانی، محمد محقق، میر رحمان رحمانی، یونس قانونی، سید منصور نادری، حاجی دین محمد، بابر فرهمند و حنیف اتمر در این نشست حضور داشته‌اند.

دفتر عبدالله عبدالله اما تاکنون دربارۀ این نشست جزییات نداده‌است و سیاسیونی که در این نشست حضور داشته‌اند نیز دربارۀ این نشست چیزی نگفته‌اند.

اخبار تایید نشده از سقوط خوست،ننگرهار،نورستان و بگرام؛فقط کابل مانده است/والی ننگرهار به طالبان پیوست/نشست عبدالله با کرزی برای تشکیل دولت موقت

اما شهروندان کشور می‌گویند که امیدوار اند سیاسیون طرحی را عملی کنند که بیش از این مردم به خاک و خون کشیده نشود و جنگ در کشور خاتمه یابد.

یلدا نصری، استاد دانشگاه گفت: «ما تحصیل کردیم و هیچ‌گاهی ناامید نمی‌شویم و هیچ‌گاهی فرار از وطن را نمی‌خواهیم. اینقدر زحماتی را که ما پی‌هم در این راستا کشیدیم، می‌خواهیم نتیجه اش را به دست بیاوریم.»

ضیاالدین، باشندۀ کابل نیز افزود: «ما منتظر استیم ببینیم که آن‌ها چه می‌کنند. در اوضاع کنونی چه طرحی دارند.»

در همین حال، اعضای دفتر احمد مسعود می‌گوید که پاکستانی برای میزبانی یک نشست میان سیاست‌گران افغان و سیاست‌گران این کشور از او و شمار دیگری از سیاست‌گران دعوت کرده‌است اما تاکنون زمان دقیق این نشست روشن نیست.

این تلاش‌ها در حالی انجام می‌شوند که وضعیت در افغانستان در حالت نگران کننده‌یی قرار گرفته‌است؛ طالبان در حدود بیست ولایت را تصرف کرده‌اند و جنگ در بخش‌هایی از کشور ادامه دارند.

امروز رییس‌جمهور نیز در یک پیام از قبل ثبت شده، گفت که نیروهای امنیتی دوباره انسجام خواهد یافت و او به‌عنوان رییس‌جمهور افغانستان نمی‌گذارد بی‌ثباتی بیشتر شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید