سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

طالبان در آستانه ورود به کابل/حمله ترامپ به بایدن

کدخبر: ۴۳۳۵۲۰
جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا در حالی بار دیگر به دفاع از تصمیم خود برای خروج نظامیان کشورش از افغانستان، پرداخته که نیروهای طالبان در آستانه رسیدن به دروازه‌های کابل قرار دارند.
طالبان در آستانه ورود به کابل/حمله ترامپ به بایدن

به گزارش اقتصادنیوز، «طالبان در آستانه دروازه‌های کابل و دفاع بایدن از خروج از افغانستان»، «انفجار مهیب در لبنان»، «قطعی آب در بغداد در اثر انفجار دکل‌های برق»، «هشدار وزارت امنیت داخلی در آستانه بیستمین سالگرد حملات ١١ سپتامبر»، «بهترین نظام‌های خدمات درمانی در دنیا»، «هشدار تخلیه به یک میلیون نفر در ژاپن»، «مرگ بیش از چهل نفر در ترکیه در اثر سیل» و «گرم‌ترین ماه 150 سال اخیر» سرخط رسانه‌های دنیا در نیم روز گذشته را شکل داده‌اند.

طالبان در آستانه دروازه‌های کابل؛ دفاع بایدن از خروج از افغانستان

به گزارش رویترز، جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا ضمن دفاع از تصمیم خود برای خروج نظامیان کشورش از افغانستان، اعلام کرد، تعداد سربازانی که به کابل اعزام می‌شوند تا امنیت خروج کارکنان سفارت ایالات متحده از افغانستان را تامین کنند، به پنج هزار نیرو افزایش یافته است. او گفته یک سال دیگر ، یا پنج سال دیگر ، حضور نظامی ایالات متحده هیچ تفاوتی نمی‌کند، اگر ارتش افغانستان نتواند یا نمی‌تواند کنترل کشور خود را در اختیار داشته باشد. جو بایدن تاکید کرد، حضور بی پایان آمریکا در بحبوحه جنگ داخلی یک کشور دیگر برای من قابل قبول نبود.

7

این در حالی است که بایدن به شدت در آمریکا بابت این تصمیم مورد شماتت قرار گرفته است. دونالد ترامپ از بایدن برای «فرار» از افغانستان و دنبال نکردن طرح دولت پیشین آمریکا درباره افغانستان انتقاد کرده و گفته آن طرح «از مردم و اموال ما محافظت می‌کرد و تضمین می‌داد طالبان هرگز رویای تصرف سفارت یا ایجاد پایگاه برای حملات جدید علیه آمریکا را ندارند» ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده سابق نیرو‌های آمریکایی و ناتو در افغانستان هم گفته آمریکا و همپیمانان آن در افغانستان مرتکب اشتباهات بزرگی شده اند و ما باید از تصمیم خارج کردن نیروهایمان از افغانستان برگردیم. او تصریح کرده اگر چه وقوع جنگ داخلی در این کشور وحشتناک است، اما حاکمیت طالبان در افغانستان بر وقوع جنگ داخلی در این کشور ارجحیت ندارد.

در طول شبانه روز گذشته نیروهای طالبان تعداد دیگری از شهرهای مهم افغانستان از جمله مزارشریف و جلال‌آباد را تصرف کردند و حلقه دور کابل، پایتخت این کشور تنگ‌تر شده است.

انفجار مهیب در لبنان

به گزارش العربیه، سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان، در واکنش به انفجار یک تانکر سوخت در شهر «عکار» در شمال کشور گفت که این انفجار تفاوتی با انفجار بندر بیروت ندارد. میشل عون، رئیس جمهوری لبنان بعد از این حادثه از مسئولان قضایی کشور خواست تحقیقات لازم را در این خصوص انجام دهند و علت دقیق انفجار مشخص شود. به گزارش صلیب سرخ، در اثر این انفجار در شمال لبنان دست کم ۲۰ نفر کشته و 80 نفر زخمی شده‌اند.

5

لبنان در هفته های اخیر دچار بحران کمبود سوخت بوده و گزارش هایی درباره دزدیده شدن تانکرهای سوخت منتشر شده است. ارتش لبنان شنبه از توقیف هزاران لیتر بنزین و گازوییل احتکار شده به وسیله صاحبان جایگاه های فروش سوخت خبر داده بود. یک منبع امنیتی و نظامی هم به رویترز گفت که ارتش لبنان این تانکر سوخت را توقیف کرده بود و هنگام انفجار در حال توزیع بنزین به ساکنان این منطقه بوده است.

قطعی آب در بغداد در اثر انفجار دکل‌های برق

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اثر حمله انفجاری به دکل تامین‌کننده برق تجهیزات انتقال آب در شمال بغداد، آب بخش‌های غربی پایتخت عراق قطع شده است. معلوم نیست چه گروهی به این دکل برقی حمله کرده، اما حملات به شبکه برق عراق از ابتدای تابستان افزایش یافته و کشور با کسری شدید برق مواجه است. دولت عراق می‌گوید از ابتدای تابستان به ۶۰ دکل برق حمله شده است.

6

مقامات عراقی بدون اشاره به نام خاصی، گروه‌های تروریستی را عامل این حملات معرفی کرده‌اند، اما ارتش کشور در پی انفجار دل برق شمال بغداد اعلام کرد که این حمله توسط گروه‌های جهادی داعش انجام شده است. تجهیزات انتقال آب طارمیه آب چندین میلیون ساکن غرب بغداد را تامین می‌کند. عراق در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که داعش را شکست داده، اما هنوز هم این گروه عملیات‌های تروریستی زیادی در کشور انجام می‌دهد. این گزارش می‌گوید بسیاری از ساکنان بغداد به خاطر قطعی مکرر برق در خانه‌های خود تانکرهای ذخیره آب نصب کرده‌اند. مقامات عراق از شهروندان منطقه کرخ درخواست کرده‌اند که تا تعمیر و راه‌اندازی دوباره دکل برق، ذخایر آب تانکرهایشان را میان خود تقسیم کنند.

هشدار در آستانه  بیستمین سالگرد حملات ١١ سپتامبر

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت امنیت داخلی ایالات متحده در آستانه بیستمین سالگرد حملات تروریستی ١١ سپتامبر اعلام کرده است که سالگرد این حادثه می‌تواند الهام‌بخش حملات افراط‌گرایانه شود. بر اساس این گزارش، این وزارت‌خانه بدون این که در بولتن سیستم مشورتی ملی تروریسم خود به تهدید خاصی اشاره کند، خاطرنشان کرده است که ایالات متحده در «محیط تهدید شدید» قرار دارد و این شرایط در نتیجه عواملی همانند افراط‌گرایان تندرو متاثر از تنفر نژادی و قومی و رنجش‌های ناشی از محدودیت‌های اعمال‌شده در دوره همه‌گیری کرونا تقویت می‌شود.

1

این بولتن حاصل اطلاعات جمع‌آوری شده توسط سازمان‌ها و ادارات مخصوص اجرای قانون است و در راستای نسخه مشابهی است که در ماه مه انتشار یافت. این وزارتخانه می‌گوید افراط‌گرایی داخلی همچنان یک تهدید ملی است و دست‌کم برای بقیه سال جاری،‌ یک تهدید باقی خواهد ماند. این وزارتخانه همچنین به انتشار نخستین نسخه انگلیسی‌زبان یک مجله توسط گروه القاعده در شبه‌جزیره عربستان پس از چهار سال، و احتمالا به مناسبت سالگرد حملات تروریستی ١١ سپتامبر، اشاره کرده است. در این بولتن همچنین ادعا شده که رسانه‌های مرتبط با حکومت‌های روسیه، چین، و ایران به گسترش تئوری‌های توطئه در مورد منشا ویروس کرونا و موثر بودن واکسن‌ها علیه کووید-١٩ کمک کرده‌اند و در برخی موارد به گسترش تنفر نژادی علیه آسیایی‌تبارها دامن زده‌اند.

بهترین نظام‌های خدمات درمانی در دنیا

به گزارش یورونیوز، یک اندیشکده سرشناس آمریکایی به تازگی فهرستی از بهترین سیستم‌های درمانی و خدمات بهداشتی جهان را منتشر کرده است. در این گزارش که توسط «بنیاد کشورهای مشترک‌المنافع» تدوین شده است، نروژ در صدر فهرست قرار گرفته و پس از آن هلند و استرالیا در رده‌های دوم و سوم جای گرفته‌اند. سیستم درمانی و بهداشتی بریتانیا (NHS) در سال ۲۰۱۷ و در آخرین باری که این فهرست منتشر شده بود در جایگاه نخست قرار داشت، با این حال امسال این کشور به رتبه چهارم سقوط کرده است.

3

در این گزارش‌های دوره‌ای عملکرد سیستم‌های خدمات درمانی ۱۱ کشور ثروتمند جهان شامل استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، هلند، نیوزلند، نروژ، سوئد، سوئیس، بریتانیا و ایالات متحده امتیازبندی می‌شود. دست‌اندرکاران پروژه کشورها را در پنج زمینه دسترسی به خدمات درمانی، فرایند خدمت‌رسانی، کارآیی اداری، عدالت و دستاورد‌ها در حوزه خدمات درمانی رتبه‌بندی کرده‌اند.

یکی از نکات برجسته‌شده دیگر در گزارش بنیاد کشورهای مشترک‌المنافع تفاوت میزان دسترسی بین افراد ثروتمند و فقیر بود. این گزارش برای مثال می‌گوید هرچند بریتانیا در این حوزه نمره خوبی کسب کرده است، با این حال باید گفت شکاف میان دسترسی افراد فقیر و غنی افزایش یافته و همین باعث شده تا رتبه این کشور در مقایسه با دفعه پیش از یک به چهار سقوط کند.

ایالات متحده همچون همه رده‌بندی‌های پیشین، که از سال ۲۰۰۴ بدین سو منتشر شده‌اند، رده آخر از ۱۱ کشور را به خود اختصاص داده است. نویسندگان گزارش می‌گویند نتایج کلی سیستم بهداشت و درمان آمریکا تقریبا در همه زمینه‌ها به حدی از ده کشور دیگر عقب بوده است که نویسندگان گزارش مجبور شده‌اند شیوه محاسبه عملکرد متوسط کشور را تغییر دهند. در حالی که ایالات متحده نسبت به تولید ناخالص داخلی خود بیشترین بودجه را برای خدمات درمانی اختصاص داده، بالاترین میزان مرگ و میر مادران و همچنین مرگ‌های قابل‌اجتناب در بین ۱۱ کشور متعلق به آمریکا هستند.

مرگ بیش از چهل نفر در ترکیه در اثر سیل

به گزارش بی‌بی‌سی، به بیش از یک میلیون نفر از ساکنان منطقه‌ای در ژاپن که به خاطر باران‌های سیل‌آسا در خطر قرار دارند، توصیه شده تا محل زندگی خود را ترک کنند. بالاترین سطح هشدار در خصوص بارش‌های شدید در استان‌های فوکوکا و هیروشیما خطاب به ساکنان صادر شده است. تاکنون بر اثر آب و هوای نامناسب و رانش زمین دو خانه در استان ناگازاکی تخریب شده که یک زن جان‌باخته و همسر و دختر وی نیز مفقود شده‌اند. بیش از ۱۵۰ نیرو از پلیس و آتش‌نشانی برای کمک در عملیات نجات به منطقه اعزام شده‌اند.

4

از سوی دیگر، سیل در مناطق شمال دریای سیاه در ترکیه به کشته شدن دست‌کم 44 نفر منجر شده است. این بدترین سیلی است که در سال‌های اخیر ترکیه با آن روبرو بوده است.  سیل ناشی از بارش باران‌های سیل آسا باعث فروریختن برخی از ساختمان‌ها، خراب شدن پل‌ها، مسدود شدن خیابان ها و قطع برق شده است.  بیش از ۱۷۰۰ نفر از مناطق سیل زده تخلیه شده و حدود ۳۰۰ دهکده بدون برق هستند.  علاوه بر سیل، ترکیه در این ماه شاهد آتش سوزی‌هایی گسترده در جنوب کشور هم بود. ترکیه در حالی با این سیل روبرو شده که چند روز پیش سازمان ملل در گزارشی در مورد وقوع حوادث شدید آب و هوایی به دلیل گرمایش جهانی ناشی از عملکرد انسان هشدار داد. موج گرمای شدید و وقوع سیل بی سابقه بخش‌های عظیمی از اروپا را هم درگیر کرده است.

گرم‌ترین ماه 150 سال اخیر

به گزارش بلومبرگ، اداره ملی اقیانوس و آتمسفر وابسته به وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام کرده از زمان آغاز ثبت داده‌های هواشناسی تا کنون ماه گذشته میلادی (۱۰ تیر تا ۹ مرداد) گرم‌ترین ماه بوده است. بر اساس این گزارش، در قرن بیستم میانگین دمای هوا در سطح خشکی و اقیانوس‌ها درماه ژوئیه ۸/ ۱۵ درجه سانیگراد و در ژوئیه امسال ۹۳ دهم درصد بیشتر بوده است.

2

بر این اساس میانگین دما در ماه ژوئیه امسال از ماه‌های مشابه در دو سال گذشته و سال ۲۰۰۶ که رکورددار بوده‌اند به میزان یک صدم درصد بیشتر بوده است.  کارشناسان تغییرات اقلیمی و افزایش دمای هوا را از جمله پیامد استفاده از سوخت‌های فسیلی و تولید گازهای گلخانه‌ای ارزیابی می‌کنند و معتقدند بسیاری از بحران‌های زیست‌محیطی با آن ارتباط دارد. در هفته‌های اخیر بخش‌های بزرگی از مناطق نیمه کره شمالی، و بخش‌هایی از آسیا و آفریقا با آتش‌سوزی‌های گسترده و مهیبی روبرو بوده‌اند که در برخی کشورها هم‌چنان ادامه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید