پنتاگون نگران شد؛

ضرب‌وشتم آمریکایی‌ها در کابل توسط طالبان

کدخبر: ۴۳۴۶۱۶
جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اظهار داشت که گزارش‌ها درباره ضرب و شتم آمریکایی‌ها در کابل توسط طالبان به شدت نگران کننده و غیرقابل قبول است.
 ضرب‌وشتم آمریکایی‌ها در کابل توسط طالبان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت ما به این گزارش ها توجه داریم و به شدت نگران کننده است و به آنها اطلاع داده ایم که این مساله پذیرفتنی نیست.

برخی رسانه های آمریکایی گزارش داده اند که لوید آستین وزیر دفاع در تماسی با اعضای مجلس نمایندگان گفته است پنتاگون مطلع شده که آمریکایی ها توسط طالبان در کابل مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

القاعده در افغانستان حضور دارد

کربی درباره حضور القاعده و داعش در افغانستان نیز افزود که می‌دانیم القاعده و گروه داعش در افغانستان حضور دارند اما این حضور گسترده نیست.

وی مدعی شد حضور القاعده در افغانستان به اندازه ای نیست که همانند ۲۰ سال پیش تهدیدی برای سرزمین آمریکا باشد.

سخنگوی پنتاگون ادعا کرد هدف ما در افغانستان از بین بردن القاعده و جلوگیری از حمله آن به ما بود و ما در این کار موفق شدیم.

کربی همچنین گفت که ماموریت نیروهای آمریکایی در دفاع از فرودگاه کابل ادامه دارد و این فرودگاه امن است و پروازها بصورت فزاینده ای در حال انجام است.

وی اضافه کرد پروازها از فرودگاه کابل به سوی مناطق امن نظیر قطر انجام می شود.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تصریح کرد روز جمعه پروازهایی از افغانستان به سوی آلمان انجام شده است.

رییس جمهوری آمریکا روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن توضیح در مورد وضعیت افغانستان به خبرنگاران گفت: هیچ تضمینی در مورد نتیجه نهایی در افغانستان وجود ندارد.

جو بایدن در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: در حالی که آمریکا "برای تخلیه امن" تمام تلاش خود را انجام می‌دهد، مواجه با مشکلات در میان تلاش‌های گسترده تخلیه افراد اجتناب ناپذیر است.  

وی افزود: هر آمریکایی که می‌خواهد به خانه بازگردد، ما شما را به خانه می‌رسانیم. من نمی‌توانم قول دهم نتیجه نهایی چه خواهد بود یا بدون خطر از دست دادن (جان افراد) خواهد بود اما به عنوان فرمانده کل قوا، من در صورت لزوم از همه منابع استفاده خواهم کرد.  

او همچنین اذعان کرد که اعزام نیروهای اضافی آمریکایی برای بازگرداندن شهروندان و نیروهای آمریکایی در افغانستان به ناچار "عواقب ناخواسته زیادی خواهد داشت". 

وی اظهارات قبلی خود مبنی بر اینکه آمریکا ممکن است فراتر از مهلت تعیین شده (۳۱ اوت) در افغانستان بماند را تکرار کرده و افزود: من معتقدم تخلیه همه آمریکایی‌ها و اتباع افغان دارای روادید آمریکا در بازه زمانی تعیین شده تکمیل خواهد شد.  

رییس جمهوری آمریکا  آمار دقیقی از تعداد آمریکایی هایی که هنوز در افغانستان حضور دارند نداد و اعلام کرد مقامات هنوز در حال بررسی آمار دقیق هستند. بایدن اضافه کرد که حدود ۶ هزار سرباز آمریکایی در فرودگاه کابل هستند و از ماه جولای تاکنون ۱۸ هزار نفر از افغانستان خارج شده اند که از این میان ۱۳ هزار نفر از ۱۴ ماه جاری (اوت) تاکنون از این کشور خارج شده اند.

اظهارات روز جمعه رییس جمهوری آمریکا تنها چند ساعت پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر توقف پروازهای تخلیه افراد گرفتار در فرودگاه بین المللی حامد کرزی در کابل منتشر می‌شود.  

بایدن به دلیل آشفتگی، خشونت و کشته شدن بیش از ۱۲ نفر از شهروندان افغانستان در اطراف فرودگاه کابل و همچنین خروج آشفته نیروهای آمریکایی از افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته است.  

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد. گروه طالبان روز یکشنبه هفته گذشته وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.  

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید