ادعای وزیر پیشنهادی علوم:

حوادث ۸۸ را طوری در دانشگاه بوعلی مدیریت کردیم که کسی آسیب ندید

کدخبر: ۴۳۵۵۲۱
اقتصادنیوز:امروز در جریان بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم، صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم مورد بررسی قرار گرفت.
حوادث ۸۸ را طوری در دانشگاه بوعلی مدیریت کردیم که کسی آسیب ندید

به گزارش اقتصادنیوز محمدعلی زلفی‌گل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری امروز در جلسه بررسی مجلس شورای اسلامی برنامه‌های خود را ارائه داد.

صحبت‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را بخوانید:
- در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسئولی در هر سطحی اگر در راستای اهداف شهدا و امام شهدا حرکت نکند یقینا عاقبت به خیر نمی‌شود. الگوی خودم را شهدای هسته‌ای، شهید چمران و شهدای هسته‌ای می‌دانم که عاقبت به خیر می‌شوند، این افراد خادم ملت بودند. مردم ایران سردار سلیمانی را از خودشان می‌دانستند.
- از شما نمایندگان تشکر می‌کنم که با روی باز وزیران پیشنهادی را در حضور خود پذیرفتید. عزیزان سوالات بسیار مناسبی پرسیدند.
- اولین حکم ریاست دانشگاه را استاد زاهدی در ۴۲ سالگی برای بنده صادر کرد، بخشی از ریاست در دوران فتنه ۸۸ بود. دانشگاه‌ بوعلی سینا یکی از سیاسی‎ترین دانشگاه‌های کشور است و به لطف خدا در آن، فتنه ۸۸ را به گونه‌ای مدیریت کردیم که هیچ کسی آسیب ندید.
- همه می‌دانند فتنه ۸۸ سرآغاز مشکلات خارجی شد و دشمن نسبت به براندازی نظام امیدوار شد. چگونه می‌توانیم با کسانی که این ضرر را به نظام زدند در یک خط باشیم؟ چگونه با کسانی که از نظام و انقلاب دفاع نمی‌کنند هم خط باشیم؟
- به شفافیت می‌گویم، سیاست‌مداران آمریکا بدانند دست سردار ما را قطع کردند و کمترین هزینه این، قطع دستشان از این منطقه است.
- برج تولید علم در منطقه خودنمایی می‌کند. در برخی سال‌ها رشد علمی ایران ۱۳ برابر رشد علمی دنیا بوده است. قدر دانشمندانمان که این افتخار را رقم زدند بدانیم.
- مقام معظم رهبری بارها این موضوعات را افتخار کشور دانستند. هم علم، هم فناوری و هم تکنولوژی خوب است. اما باید بدانیم زیربنای تکنولوژی علم است. به همین دلیل خواهش می‌کنم قدردان زحمات دانشمندانمان باشیم.
- آثار تولید علم باید در جامعه ظهور پیدا کند، اما این اتفاق رخ نداده است چراکه تمام قوانین ما برای تحقیقات بنیادی بوده است، اگر می‌خواهیم نقش دانشگاه در جامعه بیشتر شود باید برای سطح دوم تحقیقات برنامه‌ریزی شود و نظام‌های انگیزشی شایسته ایجاد شود. با افتخار می‌گویم برای این کار برنامه دارم.
- سعی دارم نظام سنجشی لازم برای ترغیب هیئت علمی ایجاد کنم تا پژوهش‌های خود را در راستای نیازهای جامعه ایجاد کنند. دانشگاه‌های ما هیچ مقصر نیستند، قوانین و مقررات آن‌ها را نسبت به تحقیقات بنیادی تشویق کرده است.
- برای برنامه کاربردی باید کاری کنیم که سرمایه‌های کشور هم افزایی داشته باشند، بعد کاری کنیم آیندگان برای حل نیازهایشان با مشکل مواجه نشوند و علاوه بر مزیت نسبی به مزیت ایجابی هم توجه بشود و همچنین به محیط زیست مادی، فرهنگی، معنوی و اجتماعی آسیبی نرسد.
- خیلی‌ها سوالاتی از برنامه پرسیدند و فکر کنم علت آن عدم مطالعه برنامه تفضیلی است.
- این دانشگاه‌ها هستند که باعث تحقق آرمان‌های یک جامعه می‌شوند. به همین دلیل دانشگاه‌ها مورد توجه ویژه هستند. برای این که دانشگاه‌ها بتوانند آرمان‌ها را محقق کنند باید براساس اسناد بالادستی، بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری و سند دانشگاه اسلامی حرکت کنند.
- مجلس شورای اسلامی قدرت بی‌نظیری به دانشگاه‌ها داده است، دانشگاه‌های ما استقلال خاصی دارند و دانشگاه‌ها باید از این اعتماد به بهترین شکل استفاده کند.
- در حال حاضر بیشتر از ظرفیت قانون گذاری هیئت‌های امنا استفاده می‌شود، اگر شما به من اعتماد کنید من بخش نظارتی این هیئت‌ها را هم فراهم می‌کنم.
- همه ما می‌دانیم که علم نور و شفافیت است، ما چون وزارت علوم هستیم باید از علم یاد بگیریم و شفافیت را توضیح بدهیم تا از پلشتی‌ها پیشگیری شود. به جای توسعه فرهنگ مچ‌گیری باید فرهنگ پیشگیری را دنبال کنیم.
- باید از تعامل هم افزا با شما نمایندگان محترم مجلس هم بهره ببریم، اگر یک وزیر تعامل مناسب با شما عزیزان و شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشد می‌تواند از ظرفیت این‌ها برای ارتباط دانشگاه و صنعت نهایت استفاده را بکند.
- در بخش آموزشی مشکلی که وجود دارد، عدم توزیع متوازن استعدادها در رشته‌های مختلف است. استعدادهای برتر ما به طور متناسب پخش نمی‌شوند. برای رشته‌های علوم پایه و انسانی تقاضا کمتر شده است، در حالی که این‌ها پایه و اساس علم هستند. حل این مسئله نیاز به سیاست‌های فرابخشی نیاز دارد، این مسئله فقط در اختیار وزارت علوم نیست.
- از جمله مشکلات دیگر بروز نبودن سرفصل‌ها و نادیده گرفتن مهارت‌هاست. باید آموزش‌های مهارتی را جدی بگیریم. ما به تکنسین و آموزش مهارت نیاز داریم. خوشبختانه می‌توان دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای را در کل کشور توسعه داد.
- یکی دیگر از مسائل عدم رصد دانش‌آموختگان است. بعد از این که دانشجو دانش‌آموخته شد او را رها می‌کنیم، در صورتی که جزو برنامه‌های من تعریف ماموریت جدید برای دانشجویان است.
- متاسفانه در کشورمان از دانش آمار و مهندسی آمار به خوبی استفاده نمی‌کنیم.
- یکی دیگر از مشکلات توجه ناشایست به تحقیقات بین رشته‌ای است، برای این کار سیاست‌گذاری خاصی باید صورت بگیرد. از طریق این تحقیقات می‌توانیم فرهنگ کار تیمی را توسعه بدهیم.
- مشکل جدی دیگر نماینده‌های مخالف این بود که نقش دانشگاه‎ها در جامعه کمتر است. از پتانسیل پایگاه استاندی جهان اسلام برای نظام پیشنهادات استفاده می‌کنیم.
- ما برای رشته‌ها ماموریت عام و خاص تعریف نکردیم تا به مرجعیت علمی برسند و در دنیا همچون خورشید بدرخشند.
- خوشبختانه پارک‌های علم و فناوری به خوبی توسعه پیدا کردند، اما قوانین فعلی ما خیلی کارآمد نیست. نهایت تلاش را می‌کنیم تا خلاءهای قانونی را از بین ببریم.
- یکی از مشکلات در زمینه فناوری این است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت‌های دانش‌بنیان را احراز صلاحیت می‌کند، در حالی که ما نیاز داریم از شرکت‌های در حال رشد هم حمایت کنیم.
- علم و فناوری جدید همراه با خود فرهنگ جدیدی ایجاد می‌کند، فضاهای مجازی فرهنگ خاص خود را به همراه خواهد داشت، فناوری اطلاعات فرهنگ خاص خود را خواهد داشت، برای پویش فرهنگی باید روی علم و فناوری سرمایه‌گذاری کنیم.
- اگر می‌خواهیم کشورهای مسلمان ایران را الگوی خود قرار بدهند روی علم و دانش سرمایه‌گذاری کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید