سخنگوی طالبان: زنان شاغل فعلا خانه بمانند

کدخبر: ۴۳۵۷۲۷
یک سخنگوی طالبان روز سه شنبه از زنان شاغل در افغانستان خواسته است تا زمان تنظیم تدابیری برای اطمینان از امنیت آنها در خانه بمانند.
سخنگوی طالبان: زنان شاغل فعلا خانه بمانند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، ذبیح الله مجاهد در یک کنفرانس خبری در روز سه شنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: "نیروهای امنیتی ما برای برخورد با زنان آموزش ندیده اند - برخی از آنها در مورد چگونگی صحبت با زنان آموزش ندیده اند. تا زمانی که تدابیر کامل امنیتی برقرار نشده... از زنان می خواهیم خانه بمانند."

آقای مجاهد درباره این مشکلات جزئیاتی ارایه نکرد اما گفت: "این فرآیند خیلی موقتی است."

از سوی دیگر میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز سه شنبه گفت که حقوق زنان "یکی از خطوط قرمز بنیادی است."

خانم باشله همچنین اشاره کرد که گزارش هایی از استخدام کودک سربازان و اعدام های صحرایی توسط طالبان دریافت کرده است.

او در یک نشست فوق العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سوئیس صحبت می کرد. شورا پس از این نشست قطعنامه ای را در تایید "تعهد تزلزل ناپذیر" نسبت به حقوق زنان و دختران تصویب کرد.

با این حال این قطعنامه نظر خیلی از گروه های حقوق بشر را برآورده نکرده است، از جمله به این دلیل که خواستار انتصاب بازرس ویژه سازمان ملل در امور افغانستان نمی شود.

طالبان زمانی که در سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ در قدرت بود مجازات هایی را اعمال می کرد. زنان مجبور به پوشیدن برقع بودند و طالبان با مدرسه رفتن دختران بالای ده سال مخالفت می کردند.

با این حال این گروه از زمان بازگشت به قدرت سعی کرده اند تصویری خویشتن‌دارانه‌تر از خود ارائه کنند.

آقای مجاهد هفته پیش گفته بود که همه افغان ها باید "در چارچوب اسلام" زندگی کنند و حقوق زنان در افغانستان "در چارچوب قوانین اسلامی" رعایت خواهد شد.

او گفت: "ما به زنان اجازه خواهیم داد در چارچوب های ما کار و تحصیل کنند. زنان در جامعه ما خیلی فعال خواهند بود."

آقای مجاهد در کنفرانس خبری روز سه شنبه همچنین گفت شماری از ادارات خدماتی با آن که اعضای دولت هنوز اعلام نشده، دستور یافته‌اند که فعالیت خود را آغاز کنند. او از جمله از بانک مرکزی افغانستان یاد کرد و گفت از "امروز یا فردا" بانک‌ها آغاز به کار خواهند کرد و داد و ستد اقتصادی فردا آغاز می شود.

او اضافه کرد که در ارتباط با آموزش و تحصیلات عالی، قرار است بزودی دوباره فعالیت آنها از سر گرفته شود.

درباره اردوی ملی/ارتش ملی آقای مجاهد گفت این گروه تلاش می‌کند ارتش را دوباره احیا کنند. نظامیان دوباره استخدام خواهند شد و نخبه‌های سابق هم دوباره استخدام می‌شوند.

در این نشست خبری نماینده هنرمندان و فیلم‌سازان از آقای مجاهد پرسید آیا هنرمندان اجازه فعالیت خواهند داشت، و آقای مجاهد گفت نظام آینده به اساس "احکام شرعیت" کار خواهد کرد. "هر چه با شریعت تطابق داشت، مجاز است."

سخنگوی طالبان درباره کمک‌های جهانی گفت این گروه به کمک‎های بلاعوض و بشردوستانه کشورها نیاز دارد و از آن استقبال می‌کند.

او در پاسخ به سوالی در باره حضور نظامیان ترکیه در افغانستان گفت طالبان می‌خواهد با ترکیه روابط حسنه داشته باشد اما مخالف هر نوع حضور سربازان ترکیه در این کشور است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید