پایداری ها می خواستند چه کسی وزیر امورخارجه شود؟/ رئیسی به همه سهم داد

کدخبر: ۴۳۶۶۵۹
تحلیلگر رسانه ای اصولگرا کابینه دولت سیزدهم را به لحاظ اقتصادی و سیاسی مورد بررسی قرار داد و با بیان اینکه دولت رئیسی هیچ بهانه‌ای برای موفق نشدن ندارد، تصریح کرد: جبهه پایداری سهم خودش را گرفته و اصولگرایان میانه‌رو نیز هیچ حقی برای سهم‌خواهی ندارند.
پایداری ها می خواستند چه کسی وزیر امورخارجه شود؟/ رئیسی به همه سهم داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، محمد مهاجری کنشگر رسانه ای اصولگرا، درباره کابینه دولت رئیسی اظهار داشت: دولت سیزدهم به دلیل اینکه همراهی مطلق قوه قضاییه، مجلس نهادهای نظامی و اقتصادی بیرون از دولت را دارد، هیچ بهانه‌ای برای‌ عدم موفقیت ندارد و به دلیل یکدستی که در آن وجود دارد، نمی‌تواند هیچ بهانه‌ای بیاورد. 

وی افزود: هیچ فردی از اصلاح‌طلبان و حتی از جناح اصولگرایان معتدل در کابینه حضور ندارد؛ حتی اصلاح‌طلبانی که در مجلس وجود دارند چهار_پنج نفری هستند که عددی حساب نمی‌شوند و در عمل وجود خارجی ندارند. 

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه این دولت در یک شرایط کاملا گل و بلبل مسئولیت را پذیرفته است، گفت: برخلاف دولت قبل که از روز اول یعنی سال ۹۲ با مخالفت‌های جدی روبرو شد، این دولت با این مسائل روبرو نیست. از طرفی نیز صدا و سیما به عنوان بوق اصلی تبلیغاتی در اختیار دولت است، همچنین رسانه‌های دیگری هم در اختیار دولت هستند، بنابراین به لحاظ پشتوانه تبلیغاتی نیز هیچ مشکلی ندارد. 

وی خاطرنشان کرد: به لحاظ هماهنگی، آقای رئیس‌جمهور گفتند که همه در تیم اقتصادی باید زیر بلیت آقای مخبر باشند پس از این جهت نیز این هماهنگی وجود دارد؛ بنابراین در طول ۴۳ سال گذشته هیچ کابینه‌ای موفقیت بالقوه را مثل دولت آقای رئیسی ندارد. یعنی تمام بهانه‌ها برای این که دولت نتواند کاری کند از بین رفته است؛ همچنین شورای عالی امنیت ملی، نیروهای مسلح و بنیادهای اقتصادی بیرون از دولت نیز همه زیر بلیت آقای رئیسی هستند، اگر در دولت‌های قبلی روسای جمهور می‌گفتند که اختیارات ما کافی نیست و حدود ۵۰ یا ۶۰ درصد است، در در دولت آقای رئیسی این اختیارات معادل ۱۰۰ درصد است. دولت آقای رئیسی از همه امکاناتش برای اینکه موفق باشد، استفاده خواهد کرد. 

مهاجری پاشنه آشیل دولت سیزدهم را وعده‌های ناشدنی و حرف‌های بی‌مبنا و غیرمنطقی دانست و افزود: مشکل اصلی در کشور بی‌اعتمادی مردم به اظهارنظرهای مسئولین است؛ ببینید در همین چند روز گذشته در مقابل حرف‌های مخبر حتی اگر حرف‌های درستی هم باشد، چه واکنش‌هایی در فضای مجازی ایجاد شد و ببینید در کوچه و خیابان و بقالی مردم چگونه به این حرف‌ها بی‌اعتماد نگاه می‌کنند. پاشنه آشیل دولت خودش است و این یعنی هیچ اتفاقی از بیرون علیه دولت اتفاق نخواهد افتاد. 

وی در پاسخ به سوالی درباره تفاوت نگاه‌های اقتصادی در دولت، بیان داشت: آقای رئیس‌جمهور در روز تحلیف گفتند که آقای مخبر معاون اول رئیس‌جمهور فرمانده تیم اقتصادی هستند، بنابراین همه باید زیر نظر ایشان باشند حتی نظرات متفاوتی داشته باشند. بنده هم می‌دانم که آقای میرکاظمی و خاندوزی و برخی از وزرای دولت نمی‌توانند با هیچ کسی هماهنگ باشند؛ چه بسا رئیس بانک مرکزی دیدگاه‌های شخصی خودش را داشته باشد، اما وقتی به آن‌ها گفته‌اند که همه باید زیر نظر یک فرمانده باشند، حتماً توقع بالایی ایجاد می‌کند و وزرا نیز برای اینکه موفق باشند چاره‌ای ندارند که این کار را انجام دهند. 

این روزنامه‌نگار اصولگرا درباره اینکه بخشی می‌گویند رئیسی باید از رقبا و جریان مقابل خود نیز در دولت استفاده کند، تاکید کرد: توقع بی‌جایی است که ما بخواهیم آقای رئیسی بیاید از رقبای جدی خودش در کابینه استفاده کنند؛ آقای محسن رضایی، قاضی‌زاده هاشمی و زاکانی رقبای جدی برای آقای رئیسی نبودند بلکه متمم و مکمل آقای رئیسی بودند. از آن طرف نیز به چه دلیل آقای رئیسی باید از کسانی که اصولگرای معتدل یا اصلاح‌طلب بودند در کابینه‌اش استفاده کند؟ حق رئیسی این است که کابینه‌اش را از میان افراد خودی انتخاب کند و این کار را نیز کرد و هیچ گله‌ای هم قابل قبول نیست و هیچ اصلاح‌طلب و اصولگرایی نباید گلایه داشته باشد. 

وی ادامه داد: البته جبهه پایداری و اصولگرایان تندرو نیز سهم خودشان را گرفتند و از آن طرف کسی حق ندارد بگوید که سهمشان را نداده است؛ آقای رئیسی به همه کسانی که در انتخابات به او کمک کردند و همه امکاناتشان را گذاشتند که بتواند در ۱۴۰۰ رای بیاورد، سهم داد؛ چه توقع بی‌جایی است که آقای رئیسی باید بیاید از جناح مقابل و حتی از جناح اصولگرایان معتدل کسانی را در کابینه بیاورد؟ این توقع کاملا بی‌جا است. 

وی درباره چالش‌های جبهه پایداری در مجلس با دولت نیز گفت: جبهه پایداری دوست داشت که ۱۸ وزیر در کابینه داشته باشد، دوست داشت وزیر خارجه این دولت آقای سعید جلیلی یا باقری کنی باشد، دوست داشت وزیر کشور آقای محصولی باشد و خیلی چیزهای دیگر دوست داشت، اما رئیسی به آن مقداری که می‌توانست این کار را انجام داد. بالاخره آقای رئیسی تحت فشار افراد دیگری هم بود؛ همچنین تحت فشار بود که بتواند یک دولتی را تشکیل دهد که کارآمد نیز باشد. ایشان سعی کرده هم جبهه پایداری و هم اصولگرایان تندرو را راضی نگه دارد و هم بتواند دولتی را تشکیل دهد که کارآمد است و همچنین تکنوکرات‌های سابق دولت احمدی‌نژاد را راضی نگه دارد و از همه آن‌ها نیز استفاده کرد. 

این تحلیلگر سیاسی افزود: رئیسی به همه افرادی که به او در انتخابات کمک کرده بودند، سهم داد، اما جبهه پایداری اکنون ناراحت است که خیلی زحمت کشیده و چرا بیش از این از آن‌ها استفاده نشده است؛ رئیسی ۱۹ وزیر و چند معاونت که بیشتر ندارد؛ همانقدر که اصولگرایان میانه‌رو و اصلاح‌طلبان حقی ندارند جبهه پایداری نیز نباید این کار را می‌کرد، مگر اینکه در دولت بعدی آقای رئیسی بتوانند جبران مافات کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید