آمریکا: طالبان افغانستان را متفاوت اداره کند،‌ سود زیادی می‌برد

کدخبر: ۴۳۷۵۶۰
معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: دیپلمات‌های ما از کابل بازگشته‌اند، اما کار دیپلماتیک با شرکای خود در افغانستان ادامه دارد.
آمریکا: طالبان افغانستان را متفاوت اداره کند،‌ سود زیادی می‌برد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «ویکتوریا نولاند» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی می‌گوید اداره افغانستان به نحوی متفاوت با اداره ۲۰ سال پیش آن، می‌تواند به نفع گروه طالبان باشد.

نولاند شامگاه چهارشنبه طی نشست خبری در وزارت خارجه آمریکا، گفت: «دیپلمات‌های ما از کابل بازگشته‌اند، اما کار دیپلماتیک با شرکای خود در افغانستان ادامه دارد.  از شبکه عظیمی از کشورها که در عملیات خروج [از افغانستان] کمک‌های مهمی ارائه کردند، تشکر می‌کنیم».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی در ادامه اظهار داشت: «ما مشتاقانه منتظر ادامه تلاش‌های میدانی در مورد خروج [از افغانستان]، از جمله در مسیرهای زمینی هستیم. تلاش‌های ما در ۳۱ آگوست به پایان نرسید و تا خروج آخرین آمریکایی از افغانستان متوقف نخواهد شد».

این دیپلمات آمریکایی با بیان اینکه جامعه بین‌المللی انتظارهایی از هر دولت طالبان در مورد معیارهایی دارد که اعمال می‌کند، افزود: «اگر طالبان افغانستان را به گونه‌ای دیگر [نسبت به گذشته] اداره کنند، سود زیادی خواهند برد».

نولاند با بیان اینکه برای تکمیل خروج از افغانستان تماس‌های گسترده‌ای با طالبان داشتند، گفت:‌«ما به گفت‌وگوهای خود با طالبان ادامه می‌دهیم زیرا منافع ما و متحدان و شرکای ما را تامین می‌کند. ما انتظار داریم که طالبان به تعهدات خود در مورد احترام به حقوق بشر و قوانین بین‌المللی عمل کنند».

وی درباره مدیریت فرودگاه بین‌المللی کابل نیز توضیح داد:‌ «قطر و ترکیه برای راه اندازی مجدد فرودگاه کابل با طالبان همکاری خواهند کرد».

پیش از این، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا با «تاریخی» و «دستاورد فوق‌العاده» توصیف کردن فرار آمریکا از افغانستان، از سفر هفته آینده خود به منطقه غرب آسیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داده بود. (جزئیات بیشتر)

این درحالیست که طی دو هفته عملیات خروج، ارتش آمریکا خسارات جانی سنگینی شد و طی انفجار انتحاری در فرودگاه کابل ۱۳ نظامی آمریکایی کشته شدند. علاوه بر این، برجا گذاشتن تسلیحات و تجهیزات نظامی آمریکا انتقادات زیادی را متوجه رئیس‌جمهور و وزارت دفاع آمریکا کرده است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید