روزنامه فایننشال تایمز فاش کرد ؛

در صورت استقلال اسکاتلند، زرادخانه اتمی انگلیس به کجا منتقل می شود؟

کدخبر: ۴۳۷۶۴۴
روزنامه فایننشال تایمز فاش کرد که در صورت جدایی اسکاتلند از انگلیس، سامانه تسلیحات هسته‌ای این کشور موسوم به ترایدنت در چارچوب برنامه احتیاطی دولت لندن به آمریکا یا فرانسه منتقل می‌شود.
در صورت استقلال اسکاتلند، زرادخانه اتمی انگلیس به کجا منتقل می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ؛ نشریه انگلیسی اعلام کرد دولت این کشور مجموعه‌ای از گزینه ها را برای حفاظت از ترایدنت در نظر گرفته تا در صورت استقلال اسکاتلند به اجرا بگذارد. یکی دیگر از گزینه‌ها رهن مکان فعلی استقرار ترایدنت در نزدیکی سواحل غرب اسکاتلند است؛ اما اسکات‌ها می‌گویند که این اقدام به منزله تصرف قلمرو کشورشان محسوب می‌شود.

این درحالی است که پیروزی احزاب جدایی طلب در انتخابات پارلمانی اسکاتلند دورنمای جدایی این منطقه از انگلیس را تقویت کرده است. نیکلا استرجن سروزیر اسکاتلند قصد دارد تا به رغم مخالفت لندن، همه‌پرسی جدایی این منطقه از انگلیس را دوباره  برگزار کند.

اولین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴میلادی (۲۷ شهریور ۱۳۹۳) برگزار شد که در جریان آن ۵۵ درصد از رأی‌دهندگان به ماندن در انگلیس و ۴۵ درصد به جدایی از انگلیس رأی دادند.

مقامات دولت مرکزی (لندن) تاکید دارند که نتیجه این همه‌پرسی برای پذیرش یک نسل کفایت می‌کند. با این حال استرجن و حامیان برگزاری همه‌پرسی دوباره  در مورد حق تعیین سرنوشت اسکاتلند معتقدند که رای انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، اوضاع را تغییر داده و این منطقه مایل است که در اتحادیه اروپا باقی‌ بماند.

جدیدترین تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که درصد بیشتری از مردم انگلیس بر خلاف ادوار گذشته و دیدگاه دولت مرکزی، با استقلال اسکاتلند مخالفتی ندارند. یافته‌های یک موسسه افکار سنجی نشان می‌دهد که فقط ۲۰ درصد مردم انگلیس شدیدا با خروج اسکاتلند مخالفند و این مساله پایه‌های مقاومت دولت مرکزی را سست و شکننده کرده است.

استرجن پیشتر هشدار داده بود که در همه پرسی استقلال اسکاتلند، بحث بر سر زمان برگزاری آن است نه اصل برگزاری. او خطاب به جانسون گفته که مانع اراده مردم این منطقه برای جدایی از انگلیس نشود. رهبر حزب ملی اسکاتلند تصریح کرده است: تنها مردم اسکاتلند هستند که می‌توانند درباره آینده این منطقه تصمیم گیری کنند و هیچ سیاستمداری از وستمینستر (پارلمان انگلیس) حق ندارد سد راه آن‌ها شود. وی با بیان اینکه زمان دقیق برگزاری همه‌پرسی توسط پارلمان اسکاتلند تعیین می‌شود افزود: بوریس جانسون یا سیاستمداران وستمینستر حق تصمیم‌گیری در این رابطه را هم ندارند.

استرجن از مخالفان سرسخت تسلیحات اتمی است و از نوجوانی عضو پویش خلع تسلیحات هسته‌ای بوده است. او دو سال پیش در یادداشتی نوشت که مانند سایر اسکات‌ها از اینکه انگلیس زرادخانه‌های اتمی خود را در حیات خلوت اسکاتلند نگهداری می‌کند وحشت می‌کند.

سامانه تسلیحات هسته‌ای انگلیس در حال حاضر متشکل از ۴ فروند زیردریایی «ونگارد» است که موشک‌های راهبردی 'ترایدنت' را حمل می‌کنند. این زیردریایی‌ها از دهه ۶۰ میلادی تاکنون در پایگاه دریایی 'فاسلین '، مستقر هستند.

یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که دولت این کشور به حفظ این سامانه برای آنچه «دفاع از تهدیدها علیه انگلیس و اعضای ناتو» نامید متعهد است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید