جمهوری اسلامی:

سیاست اشتباه ایران در تعامل با طالبان باید اصلاح شود!

کدخبر: ۴۳۸۴۳۳
اقتصادنیوز: جمهوری اسلامی در سرمقاله خود خواهان تغییر سیاست ایران در مواجهه با طالبان شد.
سیاست اشتباه ایران در تعامل با طالبان باید اصلاح شود!

به گزارش اقتصادنیوز  این روزنامه نوشت: رئیس‌جمهور رئیسی در مصاحبه تلویزیونی شنبه‌شب، درباره موضع کشورمان نسبت به دولت آینده افغانستان سیاست روشنی را اعلام کرد و گفت جمهوری اسلامی ایران دولتی را در افغانستان به رسمیت خواهد شناخت که با رای مردم روی کار آمده باشد. آقای رئیسی در صحبت کوتاهی که درباره افغانستان داشت، سه بار بر «رای مردم» تاکید کرد و با این سخن با شفافیت کامل سیاست کشورمان را درباره چگونگی به رسمیت شناختن دولت آینده افغانستان مشخص کرد.
در حال حاضر، افغانستان فاقد دولت است و گروه تروریستی طالبان بدون آنکه به قوانین این کشور اعتنائی کند، قدرت را در دست گرفته است. در کشورها راه به قدرت رسیدن تکیه بر قانون اساسی موجود همان کشور است و اگر قانون اساسی موجود دچار مشکل باشد، با تکیه بر آراء مردم اقدام به تغییر قانون اساسی می‌شود و از آن پس براساس قانون اساسی جدید دولت‌ها تشکیل می‌شوند.
افغانستان، دارای قانون اساسی است ولی گروه تروریستی طالبان بدون عمل به آن در نتیجه تبانی با آمریکا و اشرف غنی رئیس‌جمهور سابق، قدرت را در این کشور به دست گرفته و البته از حمایت‌های ارتش پاکستان نیز برخوردار است. سفر رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (ISI) در روز شنبه همین هفته به کابل به عنوان اولین مقام بلندپایه نظامی یک کشور خارجی که به دیدار حکام جدید رفته نشان داد طالبان رابطه تنگاتنگی با ارتش پاکستان دارند و پاکستان نیز بخشی از طراحی مرتبط با به قدرت رسیدن آنان در افغانستان را برعهده داشته است. این نوع به قدرت رسیدن در ادبیات سیاسی بین‌المللی کودتا نام دارد. به عبارت روشن‌تر، چون گروه تروریستی طالبان بدون تکیه بر قانون اساسی و بدون توجه به آراء مردم، قدرت را در دست گرفته، یک حکومت مشروع نیست و تنها عنوانی که می‌توان برای آن در نظر گرفت، حکومت کودتائی است. چنین حکومتی را هر کشوری به رسمیت بشناسد، عده‌ای کودتاچی را به رسمیت شناخته و آراء مردم را نادیده گرفته است.
جمهوری اسلامی ایران، با توجه به سیاستی که بالاترین مقام اجرائی آن اعلام کرده، فقط زمانی یک دولت جدید را در افغانستان به رسمیت خواهد شناخت که براساس قانون اساسی مورد تایید مردم افغانستان و با تکیه بر آراء مردم این کشور تشکیل شده باشد. از آنجا که گروه تروریستی طالبان اصولاً اعتقادی به آراء مردم ندارد و مراجعه به صندوق‌های رای و برگزاری انتخابات اصولاً در قاموس این جماعت وجود ندارد، هرگز نمی‌تواند از جمهوری اسلامی ایران انتظار به رسمیت شناخته شدن داشته باشد. رهبران طالبان در دو هفته اخیر که قدرت را در کابل در دست دارند، بارها حکومت خود را «امارت اسلامی افغانستان» نامیده و بر این نکته تاکید کرده‌اند که تمام تصمیمات برای تشکیل دولت و تدوین مقررات این امارت براساس نظر «امیر» یعنی ملاهبه‌الله آخوندزاده خواهد بود و مبنای تمام تصمیمات نیز احکام شریعت براساس برداشت این شخص است. این، یعنی در امارت اسلامی مورد نظر طالبان، رای مردم جایگاهی ندارد و این گروه حتی حاضر نیستند همچون بعضی کشورها که در عین استبدادی عمل کردن، ظاهر را حفظ می‌کنند و انتخابات صوری برگزار می‌کنند نیز عمل نمایند!
دولت جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر رای مردم افغانستان در نگاه آینده‌اش به دولت این کشور، از یکطرف حمایت خود از مردم افغانستان را نشان خواهد داد و از طرف دیگر سیاست اشتباه تعامل با طالبان را تصحیح خواهد کرد. در این واقعیت نباید تردید کرد که گروه تروریستی طالبان در آینده افغانستان هیچ جایگاهی ندارد و ایام قدرت‌نمائی آن بسیار زودگذر خواهد بود. با اعلام موضع منطقی رئیس‌جمهور رئیسی درباره آینده روابط افغانستان و ایران، انتظار اینست که رسانه ملی نیز روش تطهیری خود نسبت به طالبان را تغییر و حمایت از مردم افغانستان را در دستور کار خود قرار دهد. همه باید به این واقعیت توجه داشته باشیم که ناامنی، کشتار و گرفتاری‌های مردم افغانستان در 20 سال گذشته محصول مشترک آمریکا و گروه تروریستی طالبان بوده و رهبران این گروه جنایتکار هم همچون سران دولت آمریکا باید بابت این جنایات محاکمه و مجازات شوند و طبعاً هر فرد یا جریان و یا دولتی که حاکمیت طالبان بر افغانستان را به رسمیت بشناسد نیز از نظر مردم افغانستان شریک جرم محسوب خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید