ائتلاف آمریکایی در عراق اعلام کرد:

تحویل 150 خودرو از سوی آمریکا به نیروهای پیشمرگ وابسته به بارزانی

کدخبر: ۴۳۹۳۵۹
ائتلاف آمریکایی در عراق اعلام کرد که 150 خودرو را برای حفظ دستاوردهای نظامی پیشمرگ ها تحویل آنها داده است.
تحویل 150 خودرو از سوی آمریکا به نیروهای پیشمرگ وابسته به بارزانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ؛ در طول سال های اخیر بارها این کمک ها به پیشمرگ های منتخب آمریکا در کردستان عراق و البته صرفا نیروهای وابسته به مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات تحویل داده است.

ائتلاف آمریکایی در عراق در توییتی اعلام کرد که ۱۵۰ خودرو را برای حفظ دستاوردهای نظامی پیشمرگ ها تحویل آنها داده است.

ائتلاف بین المللی مدعی شد این تجهیزات جدید را برای مبارزه با داعش و مواجهه با تهدیدهای حاضر و آینده به شرکای خود در نیروهای پیشمرگ داده است.

در حاشیه مراسم تحویل این تجهیزات، «هوشمند حیدر»، نائب رئیس ستاد پیشمرگ در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: تجهیزات ائتلاف بین المللی شامل خودروهای هامر، خودروهای نجات، تانکر آب و سوخت، بولدوزر و بیل مکانیکی کوچک است.

«تاد بورس»، مستشار ارشد ائتلاف بین المللی در اقلیم کردستان گفت: ما و نیروهای پیشمرگه هدف واحدی داریم و آن از بین بردن دشمن است و در این چارچوب به همکاری با یکدیگر ادامه خواهیم داد.

حدود سه ماه پیش نیز، آمریکا بیش از سه میلیون دلار تسلیحات و ادوات جنگی جدید در اختیار نیروهای پیشمرگ کردستان عراق قرار داد.

برخی صاحب نظران عراقی، معتقدند که شاید نیروهای پیشمرگ کردستان (تابع حزب دمکرات کردستان عراق) در آینده از این تسلیحات در مقابله با نیروهای «پ.ک.ک» بهره ببرند، اما این عده بعید دانسته‌اند که سلاح ها علیه نیروهای ترکیه استفاده شود.

واشنگتن که از ۲۰۱۶ قرارداد همکاری نظامی با نیروهای پیشمرگ کردستان عراق را امضا کرده، این کمک‌های تسلیحاتی و حتی بخشی از حقوق نیروهای پیشمرگ کردستان را خارج از توافق با دولت مرکزی عراق، در اختیار این نیروها قرار داده است.

طبق گزارش‌های منتشر شده، سفارت آمریکا در بغداد در سال ۲۰۱۷ از تخصیص ۴۵۰ میلیون دلار برای کمک تسلیحاتی به نیروهای پیشمرگ کردستان عراق خبر داد و «جبار یاور» دبیرکل وزارت پیشمرگ در اقلیم کردستان عراق در فوریه ۲۰۱۸ اعلام کرد که آمریکا ۳۶۵ میلیون دلار کمک تسلیحاتی برای ۳۶ هزار نیروی پیشمرگ کرد اختصاص داد.

«ماتیو تولر» سفیر آمریکا در بغداد نیز در سپتامبر ۲۰۲۰ از کمک تسلیحاتی ۲۵۰ میلیون دلاری به نیروهای پیشمرگ کردستان عراق خبر داد و گفت که بخشی از این کمک‌ها شامل یکصد دستگاه خودرو زرهی «هامر هامفی» و دستگاه‌های ارتباطی هستند.

شبکه خبری کرد زبان «روداو» نزدیک به حزب دمکرات کردستان عراق (مسعود بارزانی) در گزارشی تصویری از کمک‌های نظامی آمریکا به نیروهای پیشمرگ کرد در هفتم ژانویه ۲۰۲۱ (اوائل سال جاری میلادی) اعلام کرد که نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت امر آمریکا علاوه بر کمک‌های تسلیحاتی و ادوات جنگی، بخشی از حقوق نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان عراق را نیز پرداخت کرده که سرجمع آن به ۸۵۰ میلیون دلار رسیده است.

وزارت پیشمرگ کردستان عراق، در واشنگتن یک حساب ویژه دارد که آمریکا به طور مستقیم حقوق نیروهای پیشمرگ را در آن واریز می‌کند.

«دیف ویلیامز» فرمانده مرکز هماهنگی مشترک ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا در اقلیم کردستان عراق نیز در اوائل سال جاری میلادی گفته بود که در طول ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده علاوه بر کمک‌های پشتیبانی ماهانه، کمک‌های نظامی به نیروهای پیشمرگ به ارزش ۱۶۶ میلیون دلار ارائه می‌شود.

براساس اظهارات منتشر شده از جبار یاور در آوریل ۲۰۱۹، آمریکا از جولای ۲۰۱۶ حقوق ماهانه ۲۶ هزار نیروی پیشمرگ به میزان حدود ۱۶ میلیون دلار پرداخت کرده است.

به این ترتیب، سرجمع کمک‌های نظامی آمریکا در طول سنوات گذشته در کنار پرداخت حقوق نیروهای پیشمرگ به بیش از دو میلیارد دلار رسیده است.

دستیار وقت وزیر دفاع آمریکا (بوب وورک) در اربیل در ۱۲ ژولای ۲۰۱۶ (۲۲ تیر ۱۳۵۹) یادداشت تفاهم کمک‌های نظامی آمریکا به وزارت پیشمرگ کردستان عراق را در حضور «مسعود بارزانی» رییس وقت اقلیم امضا کرد.

این یادداشت تفاهم در همان زمان مورد اعتراض واقع شد و گروه‌های سیاسی مختلفی در بغداد نسبت به این همکاری نظامی خارج از چارچوب دولت مرکزی عراق اعتراض کردند.

این اعتقاد وجود دارد که آمریکا درصدد تبدیل کردن نیروهای پیشمرگ کردستان عراق به یک نیروی ویژه وابسته به خود است، به نحوی که توانمندی نظامی آن از حیث تسلیحات و امکانات فراتر از نیروهای مسلح عراق باشد.

کارشناس برجسته امنیتی عراق در این خصوص به ایرنا گفت که کمک‌های تسلیحاتی و مالی آمریکا به طور یکسان در اختیار همه نیروهای پیشمرگ قرار نمی‌گیرد، بلکه بخش اعظم آن به نیروهای پیشمرگ تابع حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی می‌رسد.

«هیثم الخزعلی» افزود که «حسب توافق صورت گرفته این کمک‌های تسلیحاتی و مالی آمریکا باید بین نیروهای پیشمرگ کردستان عراق توزیع شود، اما حزب دمکرات کردستان عراق بر ساز و کار توزیع آن اشراف داشته و در اختیار نیروهای تابع حزب بارزانی قرار می‌دهد».

لازم به ذکر است که طبق توافق واشنگتن و اربیل قرار بود که این کمک‌ها به عنوان آزمایشی در اختیار دو تیپ از نیروهای پیشمرگ قرار گیرد و سپس توسعه داده شود.

الخزعلی معتقد است که اهتمام ویژه آمریکا به کردستان عراق با هدف تقویت نیروهای پیشمرگ کردستان این کشور است و «می‌خواهد که این نیروها قومیتی از حیث تسلیحات و امکانات، قدرتمندتر از نیروهای مسلح عراق باشند».

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید