آخرین خبرها از تحولات افغانستان؛

طالبان یکی از رهبران پنجشیر را اعدام کرد

کدخبر: ۴۳۹۶۵۳
طالبان، روح‌الله عزیزی صالح، برادر معاون ریاست جمهوری سابق افغانستان و یکی از رهبران مقاومت در پنجشیر را اعدام کردند.
طالبان یکی از رهبران پنجشیر را اعدام کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، طالبان، روح‌الله عزیزی صالح، برادر معاون ریاست جمهوری سابق افغانستان و یکی از رهبران مقاومت در پنجشیر را اعدام کردند.

این خبر را "عبدالله صالح" یکی از برادرزاده‌های این فرمانده مقاومت، در پیامی متنی به خبرگزاری رویترز تایید کرده است.

عبدالله صالح در پیام خود به این خبرگزاری نوشته است طالبان عموی او را روز گذشته کشته‌اند، اجازه دفن او را به بستگانش نداده و گفته‌اند پیکر او "باید بپوسد."

مرکز خبررسانی اردوزبان طالبان، الاماره، گفته است "بر اساس گزارش‌ها آقای روح‌الله صالح در درگیری‌ها در پنجشیر کشته شده‌ است."

همزمان سازمان ملل متحد تایید کرده که نیروهای طالبان چهار نفر را در اعتراضات اخیر کشته‌اند.

این نهاد بین‌المللی "خشونت روزافزون طالبان" در مقابل اعتراضات را محکوم کرده است و گفته نیروهای طالبان برای مقابله با معترضان از تازیانه، باتوم، قنداق تفنگ و شلیک گلوله استفاده کرده‌اند.

معترضان در شهرهای مختلف افغانستان خواستار احترام به حقوق زنان و آزادی‌های مدنی و قطع نفوذ پاکستان در این کشور شده بودند.

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای از طالبان خواسته است "استفاده از قوه قهریه، بازداشت‌های خودسرانه علیه خبرنگاران و مردمی که حق اعتراض مسالمت آمیز دارند" بلافاصله متوقف کند.

برخی گزارش‌های تایید نشده حاکی از آن است که صالح زمانی که با وسیله نقلیه شخصی قصد سفر به کابل را داشته کشته شده است.

گفته می‌شود صالح در پی کنترل طالبان در افغانستان به نیروهای مخالف مقاومت در دره پنجشیر در شمال این کشور پیوسته بود.

خشونت جواب اعتراضات مسالمت آمیز

راوینا شمداسانی، سخنگوی سازمان ملل متحد روز جمعه در کنفرانس خبری سرکوب معترضان توسط طالبان را محکوم کرد.

خانم شمداسانی گفت اعتراضان مردمی از ۱۵ اوت که طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفته رو به افزایش گذاشته و در مقابل طالبان گردهمایی‌ بدون مجوز را ممنوع کرده و به شرکت‌های مخابراتی دستور داده است که دسترسی تلفن‌های همراه به اینترنت را در کابل قطع کنند.

به گفته این مقام سازمان ملل متحد، طالبان باید در این دوره پرابهام به صدای زنان و مردان افغان در خیابان‌های این کشور گوش بدهد.

در بیانیه سازمان ملل متحد سرکوب خشونت‌بار خبرنگاران را نیز محکوم شده است.

خبرنگاران افغان به بی‌بی‌سی گفته‌اند که زمانی که در تلاش برای پوشش خبری اعتراضات بوده‌اند هدف تازیانه و ضرب و جرح از سوی طالبان قرار گرفته‌اند و بازداشت شده‌اند.

طالبان عده‌ای از خبرنگاران افغان را به شدت کتک و تازیانه زده‌اند.

گزارش سازمان ملل متحد درباره وقایع افغانستان همزمان با افزایش نگرانی‌ها درباره این کشور درپی به قدرت رسیدن طالبان در این کشور منتشر شده است.

روز جمعه برنامه خواربار جهانی سازمان ملل متحد اعلام کرد ۹۳ درصد از خانواده‌های افغان غذای کافی نمی‎خورند و خشکسالی مشکل تامین غذا در این کشور را تشدید کرده است.

بر این اساس ۴۰ درصد محصولات کشاورزی براثر خشکسالی از میان رفته است.

به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال، امداگران نگرانند که ظرف چند ماه کل کشور دچار فقر شود.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد نیز هشدار داده است که بعد از دو دهه پیشرفت در آموزش کودکان در افغانستان این کشور با فاجعه‌ای نسلی در آموزش روبرو خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید