پاسخ وزیرخارجه آمریکا به اظهارات تند مقامات فرانسوی

کدخبر: ۴۴۱۰۴۶
اقتصادنیوز:آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت که فرانسه شریک حیاتی آمریکا در منطقه اقیانوس آرام و هند است.
پاسخ وزیرخارجه آمریکا به اظهارات تند مقامات فرانسوی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا بلینکن روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی خبری با حضور لوید آستین وزیر دفاع و همتایان استرالیایی خود، این مطلب را یک روز پس از اعلام توافق امنیتی- نظامی آمریکا با استرالیا و انگلیس و خشم فرانسه از این همکاری بیان کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: همکاری با انگلیس و استرالیا پیامی مبنی بر این است که آماده همکاری با متحدان خود از جمله در اروپا هستیم.
وی با استقبال از نقش مهم کشورهای اروپایی در منطقه هند و اقیانوس آرام افزود که ادامه همکاری نزدیک با ناتو و اتحادیه اروپا و دیگران را دنبال می‌کنیم. به‌خصوص در مورد فرانسه، این کشور یک شریک حیاتی در این زمینه و سایر زمینه‌ها محسوب می‌شود.
وزیر خارجه آمریکا مدعی شد این همکاری‌ها موجب تقویت صلح و ثبات در منطقه هند و اقیانوس آرام خواهد شد .
بلینکن همچنین اظهار داشت ما به صورت آشکار و خصوصی نگرانی های جدی خود در مورد استفاده پکن از اتحاد اقتصادی علیه استرالیا را مطرح کرده ایم. ما آشکارا اعلام کرده ایم که اینگونه اقدامات در هدف قرار دادن متحدان ما، مانع بهبود روابط آمریکا با دولت چین می شود.

لوید آستین توافق با استرالیا و انگلیس را بازدارندگی یکپارچه خواند
لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز این توافق را "بازدارندگی یکپارچه" در منطقه خواند و گفت که توانایی ارتش ما برای همکاری موثرتر با متحدان و شرکا در دفاع از منافع امنیتی مشترک‌ را افزایش می‌دهد.
رئیس پنتاگون اظهار داشت که درباره وضعیت امنیتی در منطقه، فعالیت های بی ثبات کننده چین و تلاش پکن برای ارعاب دیگر کشورها گفتگو کردیم.
وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد به رغم اینکه واشنگتن در پی رابط سازنده با چین است اما تلاش های پکن برای تضعیف نظم بین المللی مستقر را رصد می کنیم.
لوید آستین در عین حال در پاسخ به سوالی درباره چین گفت: در مورد مساله چین، بگذارید صراحتا بگویم. این توافقنامه علیه هیچ کشوری نیست. هدف آن بهبود همکاری های دوجانبه و توانایی های ما در سراسر جهان است و اولین قدم کمک به استرالیا برای دسترسی به توانایی زیردریایی اتمی است.

رقابت راهبردی در برابر چین از دیدگاه مقامات استرالیا
ماریس پاین وزیر امور خارجه استرالیا نیز اعلام کرد چین یک عامل اصلی در تشکیل این اتحاد جدید بوده است و مقامات رقابت راهبردی در مقابل چین را بررسی کرده اند.
پیتر داتون وزیر دفاع استرالیا نیز با بیان بهره گیری کشورش از  انواع مختلف هواپیماهای جنگی آمریکایی  گفت بخش دیگری از همکاری با آمریکا شامل پایداری لجستیکی و توانایی حفظ حمایت از فعالیت‌های دو طرف از جمله در زمینه‌های لجستیک و حفظ توانایی زیردریایی‌ها و دیگر نیروهای نظامی استرالیایی خواهد بود.
وی ادامه داد ما به دنبال تامین امنیت خود و امنیت منطقه اقیانوس‌ آرام و هند هستیم.

خشم فرانسه از توافق آمریکا با انگلیس و استرالیا
تحت مشارکت و همکاری اعلام شده توسط جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، بوریس جانسون و اسکات موریسون نخست وزیران انگلیس و استرالیا، آمریکا فناوری و توانایی استقرار زیردریایی های هسته ای را در اختیار استرالیا قرار می دهد.
آمریکا، انگلیس و استرالیا اعلام کردند که یک مشارکت امنیتی برای هند و اقیانوس آرام ایجاد می کنند که شامل کمک به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی های هسته ای با افزایش نفوذ چین بر منطقه است.
فرانسه در واکنش به حذف پاریس از قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری برنامه زیردریایی با استرالیا در پی امضای معاهده همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا، مراسم گرامیداشت روابط خود با آمریکا را لغو کرد.
به گزارش ایرنا از نیویورک پست، این مراسم قرار بود روز جمعه برگزار شود و در آن دویست و چهلمین سالگرد نبرد چساپیک در سفارت فرانسه در آمریکا و بر روی یک کشتی جنگی این کشور در بالتیمور، مریلند، جشن گرفته شود.
نبرد چساپیک همچنین شناخته شده به عنوان نبرد ویرجینیا، یک نبرد دریایی در دوران جنگ انقلاب آمریکا است که در نزدیکی دهانهٔ خلیج چساپیک در ۵ سپتامبر ۱۷۸۱ بین نیروهای انگلیسی و فرانسوی روی داد.  
لغو این مراسم در حالی انجام می‌شود که روز گذشته ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه گفته بود معاهده آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به "اوکوس" اقدامی "بی‌رحمانه" و "خنجری از پشت" است.  
لودریان افزود: این تصمیم ناخوشایند، یکجانبه و غیرقابل پیش‌بینی من را به یاد بسیاری از اقدامات ترامپ می‌اندازد.

در همین حال سفارت فرانسه در آمریکا نیز ضمن انتقاد از آمریکا در بیانیه‌ای گفت: تصمیم آمریکا برای حذف یک متحد و شریک اروپایی مانند فرانسه از مشارکت موثر با استرالیا، در زمانی که ما در منطقه هند و اقیانوسیه با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبرو هستیم، چه از نظر ارزش‌های مشترک و چه از نظر احترام به چندجانبه گرایی در مورد حاکمیت قانون، عدم انسجام را نشان می‌دهد که فرانسه فقط می‌تواند آن را به خاطر سپرده و تاسف بخورد.  
روزنامه نیویورک تایمز نیز گزارش داد که فرانسه به دلیل توافق امنیتی نظامی جو بایدن با استرالیا، جشنی که قرار بود در سفارت این کشور در واشنگتن برگزار کنند، لغو کرد.
نیویورک تایمز دلیل لغو مراسم جشن فرانسه در واشنگتن را به دلیل توافق بایدن با استرالیا اعلام کرد که توافق ۴۰ میلیارد دلاری فرانسه با استرالیا در مورد فروش زیردریایی هسته ای را منتفی کرد.
ایالات متحده، استرالیا و بریتانیا روز چهارشنبه یک همکاری امنیتی سه جانبه جدید در منطقه هند و اقیانوس آرام اعلام کردند و سه کشور برنامه ریزی کردند که یک بررسی ۱۸ ماهه در مورد چگونگی دستیابی استرالیا به زیردریایی های هسته ای انجام دهند.
همکاری امنیتی نظامی آمریکا، انگلیس و استرالیا در حالی اعلام می شود که در این همکاری هیچ نامی از فرانسه که به دنبال فروش زیردریایی به استرالیا است آورده نشد.
یک مقام به نیویورک تایمز گفت: فرانسه با عصبانیت جشن "۲۴۰ سالگی نبرد شنل ها" را که قرار بود عصر جمعه در سفارت فرانسه در واشنگتن برگزار کند، لغو کرد.

سخنگوی کاخ سفید: بایدن بزودی با مکرون گفتگو می کند
در همین حال، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه در مورد مخالفت فرانسه با همکاری جدید آمریکا و استرالیا گفت: ما به روابط و مشارکت خود با فرانسه در زمینه مسائل مختلف پیش روی جامعه جهانی اهمیت می دهیم.
وی در ادامه به همکاری های دو کشور در مسائل اقتصادی و امنیتی و همه گیری کرونا اشاره و تاکید کرد که دولت بایدن پیش از اعلام این خبر با مقامات فرانسوی در ارتباط بوده است و بایدن به زودی با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه گفتگو خواهد کرد.  

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید