آلیس در سرزمین DeFi

هشدار درباره فریبندگی بیت کوین

کدخبر: ۴۴۱۱۱۷
اقتصادنیوز؛ هفته‌نامه اکونومیست در شماره این هفته خود به دارایی‌های غیرمتمرکز مبتنی بر سیستم بلاک‌چین و «انقلاب رمزنگاری» و شرح مزایای «فریبنده» آن پرداخته، و ضمن هشدار نسبت به خطرات و نواقص فراوان آن، پیشنهادهایی جهت بهبود دنیای رمزنگاری و سرزمین DeFi ارائه داده است.
هشدار درباره فریبندگی بیت کوین

به گزارش اقصادنیوز؛ نشریه هفتگی اکونومیست پرونده ویژه این هفته خود را به یک موضوع اقتصادی اختصاص داده و در سرمقاله شماره جدید خود با عنوان «درون چاله خرگوش؛ وعده‌های فریبنده دارایی غیرمتمرکز و خطرات فراوان آن» نوشته است:

شکاکان بهانه‌های زیادی دارند. اولین پذیرندگان بیت کوین، رمزارز اولیه، از آن برای خرید مواد مخدر استفاده کردند، در حالی که هکرهای سایبری اکنون باج خود را با بیت‌کوین مطالبه می کنند. صدها میلیون دلار اتر (یک پول دیجیتالی دیگر) ، امسال پس از آنکه هکرها در برخی از کدها نواقصی پیدا کردند، به سرقت رفت. و بسیاری از "باورمندان" در تلاشند تا در شیدایی جهانی که ارزش دارایی‌های رمزنگاری شده آن به 2.2 تریلیون دلار رسیده است، سریعاً ثروتمند شوند. دیگران به طرز عجیبی خود را  وقف آن کرده‌اند. کارآفرینی که در ماه ژوئن اعلام کرد که السالوادور بیت کوین را به عنوان یک ارز رسمی تصویب می‌کند و روی صحنه گریه می‌کند و ادعا دارد که این کار کشور را نجات می‌دهد.

اکونومیست

بیم‌ها و امیدهای DeFi

کلاهبرداران ، احمقان و تبلیغات‌چی‌ها به‌هرحال از کار خارج می‌شوند. با این وجود، ظهور یک اکوسیستم خدمات مالی، معروف به دارایی غیرمتمرکز (Decentralised Finance)‌ یا "DeFi" ، مستلزم توجه مؤثر است. این سیستم می‌تواند نحوه عملکرد سیستم مالی را با همه وعده‌ها و خطرات احتمالی، دوباره به تصویر بکشد.

گسترش نوآوری در DeFi مشابه شور مراحل اولیه اختراع وب است. در زمانی که مردم بیشتر زندگی خود را آنلاین می گذرانند، «انقلاب رمزنگاری شده» حتی می تواند معماری اقتصاد دیجیتال را بازسازی کند.

حوزه DeFi یکی از سه گرایش فناوری است که امور مالی را دچار گسست می کند. شرکت های فناوری "پلت فرم" در پرداخت ها و بانک ها مشارکت دارند. دولت ها در حال راه‌اندازی ارزهای دیجیتال یا govcoin هستند.

DeFi یک راه جایگزین ارائه می‌دهد که هدف آن گسترش قدرت است نه تمرکز آن. برای درک چگونگی آن، با بلاک چین، شروع کنید؛ شبکه‌های وسیع رایانه‌هایی که یک پرونده مشترک باز و انحراف‌ناپذیر را حفظ کرده و بدون نیاز به مرجعیت مرکزی، به روز می‌کنند.

بیت کوین، اولین بلاک‌چین بزرگ، که در سال 2009 ایجاد شد، اکنون به یک موضوع انحرافی تبدیل شده است. در عوض، Ethereum ، یک شبکه بلاک‌چین که در سال 2015 ایجاد شد و اکثر برنامه های DeFi بر اساس آن ساخته شده اند ، به جرم بحرانی می رسد.

توسعه دهندگان آن به امور مالی به عنوان یک هدف آبدار  (پرسود) نگاه می کنند. بانکداری متعارف به زیرساخت های عظیمی برای حفظ اعتماد بین افراد غریبه نیاز دارد، از جمله مکانیسم تسویه حساب و رعایت قوانین سرمایه و دادگاه‌ها. هزینه این‌ها گران است و اغلب توسط خودی‌ها ضبط می شود.  در مقابل ، معاملات روی یک بلاک چین قابل اعتماد، ارزان، شفاف و سریع است - حداقل از لحاظ تئوری.

اگرچه اصطلاحات مرعوب‌کننده است (مبالغ با عنوان gas، واحد پول اصلی با عنوان ether، و سند مالکیت دارایی‌های دیجیتالی با عنوان nfts شناخته می شود) ، اما فعالیت های اساسی که در DeFi انجام می شود آشنا است. این موارد شامل تجارت در مبادلات و صدور وام و گرفتن سپرده از طریق توافق های خوداجرایی به نام قراردادهای هوشمند است.

یکی از معیارهای فعالیت، استفاده از ابزارهای دیجیتالی به عنوان وثیقه است: تقریباً از هیچ در اوایل سال 2018 اکنون به 90 میلیارد دلار رسیده است. معیار دیگر ارزش معاملاتی است که اتریوم در حال تأیید آن‌هاست. در سه‌ماهه دوم این مبلغ به 2.5 تریلیون دلار رسید، تقریباً معادل فرایندهای Visa و معادل یک ششم فعالیت‌های Nasdaq (ویزا و نزدک بورس‌های اوراق بهادار هستند).

اکونومیست

آغاز راه یک رویای بزرگ

رویای یک سیستم مالی کم اصطکاک تازه در آغاز راه است. DeFi در حال گسترش به نقاط بلند پروازانه تر است. MetaMask یک کیف پول DeFi با بیش از 10 میلیون کاربر به عنوان یک هویت دیجیتالی عمل می کند. برای ورود به یک "Metaverse غیر متمرکز" دنیای شیشه‌ای با فروشگاه‌هایی اینترنتی که کاربران آن را اداره می‌کنند ، کیف پول خود را به یک آواتار کارتونی لینک می‌کنید.

این جهان های دیجیتالی با جابجایی بیشتر هزینه‌ها به صورت آنلاین، موضوع تشدید رقابت خواهند شد. شرکت های بزرگ فناوری می‌توانند مالیات‌های هنگفتی را بر این اقتصادهای کوچک وضع کنند: تصور کنید هزینه های شارژ App Store اپل جهش کند یا فیس بوک اسرار آواتار شما را بفروشد. یک جایگزین بهتر ممکن است شبکه های غیر متمرکز باشد که برنامه‌ها را میزبانی می‌کند و توسط کاربران به طور متقابل اجرا می‌شود. DeFi می تواند پرداخت‌ها و حقوق مالکیت را ارائه دهد.

نقص‌های اساسی و خطرات جهان رمزنگاری‌شده

علاقمندان به دنیای رمزنگاری یک آرمانشهر را می‌بینند. اما تا زمانی که اطمینان و اعتبار DeFi مانند JPMorgan Chase یا PayPal شود، راه درازی در پیش است.

برخی از مشکلات آن اساسی هستند. یک انتقاد رایج این است که سیستم عامل های بلاک چین به راحتی متناسب نمیشوند و رایانه هایی که آنها استفاده می کنند مقدار زیادی برق مصرف می کنند. اما اتریوم یک ماشین خودارتقاءیابنده است. هنگامی که تقاضای زیادی برای پرداخت هزینه‌های تأیید وجود دارد، توسعه دهندگان را تشویق می‌کند تا شدت استفاده از آن را به حداقل برسانند. و نسخه های جدیدی از اتریوم وجود خواهد داشت. بلاک‌چین‌های بهتر می‌توانند روزی جایگزین آن شوند.

اکونومیست

با این حال ، DeFi سؤالاتی را در مورد چگونگی تعامل اقتصاد مجازی و هنجارهای خاص آن، با دنیای واقعی مطرح می کند. یکی از نگرانی ها فقدان یک لنگر معیار خارجی (یک تراز قابل اطمینان  برای ارزش‌گذاری در بیرون از فضای رمزنگاری) است.

ارزهای رمزنگاری شده متفاوت از دلار نیستند، زیرا به افرادی متکی هستند که انتظارات مشترکی از سودمندی آن‌ها دارند. با این حال، پول متعارف نیز توسط دولت‌های دارای انحصار قدرت و بانک‌های مرکزی که آخرین پناهگاه برای وام هستند، پشتیبانی می شود. بدون این پشتوانه DeFi در برابر ترس و نگرانی‌ها، آسیب‌پذیر خواهد بود.

اجرای فرآیندها خارج از دنیای مجازی نیز یک نگرانی است. یک قرارداد مبتنی بر بلاک‌چین ممکن است بگوید شما صاحب یک خانه هستید اما فقط پلیس می تواند تخلیه را اجرا کند.

حاکمیت و پاسخگویی در DeFi-land (سرزمین دارایی‌های غیرمتمرکز) ابتدایی است. و دنباله‌ای از معاملات بزرگ، غیرقابل برگشت و ردیابی که انسان نمی‌تواند آنها را نادیده بگیرد، می تواند خطرناک باشد، به ویژه اینکه اشتباهات در کد نویسی اجتناب ناپذیر است.

پولشویی در نواحی خاکستری غیردولتی خدمات بین اتریوم و سیستم بانکی رشد کرده است. علیرغم ادعاهای غیر متمرکز بودن، برخی از برنامه نویسان و صاحبان برنامه بر سیستم DeFi تأثیر نامتناسبی دارند. و یک بازیگر بدخواه حتی می‌تواند کنترل اکثریت رایانه‌هایی را که از بلاک چین استفاده میکنند ، به دست بگیرد.

اکونومیست

ماجراهای آلیس در سرزمین DeFi

آزادیخواهان دیجیتال ترجیح می دهند DeFi مستقل بماند؛ ناقص اما خالص. با این حال، همانطور که گری جنسلر ، متخصص رمزنگاری که ناظر مالی آمریکا است ، گفته است برای موفقیت باید با سیستم های مالی و قانونی متداول ادغام شود.

بسیاری از برنامه های DeFi توسط سازمان های غیرمتمرکز اداره می شود که در مورد برخی مسائل رای می‌دهند. این نهادها باید تابع قوانین و مقررات شوند. بانک تسویه حساب‌های بین المللی، باشگاهی را برای بانک‌های مرکزی پیشنهاد کرده است که از govcoins در برنامه‌های DeFi استفاده شود و ثبات ایجاد کند.

امور مالی وارد دوره جدیدی می شود که در آن ۳ چشم انداز بدیع و ناقص شامل پلتفرم‌های فناوری، دولت بزرگ و DeFi با یکدیگر رقابت می کنند و با هم ترکیب می شوند.

هر یک مظهر معماری فنی و یک ایدئولوژی در مورد چگونگی اداره اقتصاد است. مانند اینترنت در دهه 1990 هیچ کس نمی‌داند این انقلاب رمزنگاری به کجا ختم می شود. اما قطعاً می‌تواند نحوه عملکرد پول و کل دنیای دیجیتال را تغییر دهد. 

اکونومیست

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید