طالبان به جامعه بین المللی هشدار داد

کدخبر: ۴۴۱۷۵۷
اقتصادنیوز: سخنگوی طالبان از جامعه بین‌المللی درخواست حمایت‌های لازم را کرد و درباره عواقب عدم این گونه کمک‌ها هشدار داد.
طالبان به جامعه بین المللی هشدار داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مطیع‌الله روحانی، یکی از سخنگویان طالبان در پایگاه نظامی سابق آلمان در قندوز و در مصاحبه با خبرگزاری آلمان تاکید کرد که طالبان از کمک‌های بین‌المللی "بسیار استقبال" می‌کند.

 

وی گفت این کمک‌ها می‌توانند به شکل سرمایه‌گذاری، پروژه‌های بازسازی و یا "هر نوع کمک بشردوستانه به دولت و مردم افغانستان" ارائه شوند.

سخنگوی طالبان در این گفت‌وگو تاکید کرد که این درخواست خطاب به "کل جامعه بین‌المللی، از جمله آلمان" است.

طالبان ۸ آگوست قندوز را تصرف کرد و یک هفته بعد در کابل، پایتخت افغانستان قدرت را به دست گرفت.

در پی قدرت‌گیری نیروهای طالبان، آلمان سفارت این کشور در کابل را تعطیل کرد. اما طالبان اوایل ماه سپتامبر خواستار برقراری مناسبات دیپلماتیک با این کشور شد.

روحانی همچنین این انتقاد را به جامعه بین‌المللی وارد کرد که مدت ۲۰ سال از یک دولت فاسد در افغانستان حمایت کرده و با عهده داری قدرت توسط طالبان این کمک‌ها را متوقف کرده است.

وی تاکید کرد که طالبان صلح را به افغانستان آورده و تروریست نیست.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دیگر طالبان نیز در مصاحبه‌ای با بخش ویدئویی روزنامه بیلد آلمان گفت: از صمیم قلب خوشحال می‌شود که از صدراعظم آلمان در افغانستان استقبال کند.

وی همچنین در مصاحبه با هفته نامه اشپیگل درباره عواقب عدم حمایت‌های بین‌المللی از افغانستان هشدار داده و گفته است: اگر این کمک‌ها پرداخت نشود و اگر جامعه بین‌المللی اعتبارات ما را مسدود کند، کمک‌ها را متوقف کرده و از برقراری ارتباط خودداری کند شرایط بحرانی برای ما ایجاد خواهد شد و البته مسئله بزرگی برای دنیا خواهد بود.

مجاهد درباره محدودیت‌هایی که طالبان برای زنان افغانستان ایجاد کرده نیز گفت: این یک اقدام کاملاً تکنیکی است. اول از همه باید روی یک طرح امنیتی برای دختران کار شود که هم محیط مدرسه و هم حمل و نقل را برای آنها ایمن کند. مجاهد اعلام کرد که هیچکدام اینها در دولت سابق افغانستان وجود نداشت.

مجاهد همچنین انتقاد غرب به نبودن قومیت‌های مختلف در کابینه دولت موقت افغانستان را رد کرد.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان چندی پیش اعلام کرده بود که هرگاه شرایط سیاسی و امنیتی اجازه دهد، این کشور نمایندگی سیاسی خود در کابل را بازگشایی خواهد کرد. البته ماس تاکید کرده بود که بازگشایی سفارت این کشور در افغانستان الزاماً به معنای به رسمیت شناختن دولت طالبان نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید